Då var det bestämt - vi ska bygga lösvirke!

70k läst  410 svar

1. T
    Husägare · Nivå 9
    Håller med Robert-san, det måste tänkas till en extra gång så det inte blir något trist följdfel om det nu var så mycket som 23 cm fel! Både trappor och dörrar och kommod/sänggavel ska få plats på ett bra sätt där.
    Så ja, det hade ju varit önskvärt att de kom och fixade det så gott det går...
    Dessutom blir ju intrycket i "trapphuset" mkt bättre om fönstret är helt centrerat (såklart).

2. leif_eriksson
    Lösvirkesbyggare Nivå 10
    Trappen är inte beställd, så där har jag alla möjligheter att förändra.

3. leif_eriksson
    Lösvirkesbyggare Nivå 10
    Väggen är omöjlig att flytta pga golvvärmeskåp och VA. Så enda möjligheten är isf att sala på väggen, men då snackar vi åtminstone 20 cm så att inte diffen syns mellan fönstren. Det blir en tjock vägg! Så förlorar man ju yta också... Men ska det bli bra så ska ju egentligen hela väggen salas på.

En annan möjlighet är ju att "bygga på" den öppna delen med 20 cm, och flytta sovrumsväggen uppe. I den öppna delen finns det bara ett litet väggparti, den största delen är öppen. Dock kommer det då bli en liten takbit på 20 cm som "sticker ut", så jag tror inte det kommer se bra ut heller.

Det känns inte som att det finns någon riktigt optimal lösning faktiskt. Det snyggaste blir ju att sala på hela väggen. I gengäld får jag ett större sovrum uppe (vilket jag inte behöver), men mindre nere.

4. R
    Medlem · Nivå 15
    Nu hänger jag inte med. Där lampan står på bilden, är det fördelningsskåp där? Där uppe blir det svårt att få in dörren om du inte flyttar hela den vänstra väggen åt höger.

Men sitter värme och vatten i plattan så väggen skall sitta där den är nu så tror jag det blir svårt att få det till att det är snickarnas fel. Då är det utsättningen som orsakat allt. Finns ingen snickare som skulle göra en vägg 30cm tjock utan att få specifika order om det.

5. N
    Medlem Nivå 1
    Vad är det som inte stämmer enligt ritning?, är det själva öppningen i bjälklaget som är för stort?, för det mest praktiska vore väl att fixa bjälklaget så det har en symmetri och sen bygga efter det. bara så trappa funkar som den tänkt.
    Är väl bättre att flytta övre vägg, även om det är tråkigt, än att bygga på. nog för att du har yta så det räcker :)
    Men ändå mest praktiska att utnyttja ytan med tanke på dörr etc på övervåning.
    Bygg med symmetri, värt det i långa loppet, annat kommer man reta sig på det i all framtid.

6. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 14
    Flytta fönster och dörr är också en möjlig väg att gå. Men först är det nog bäst att reda ut vad som står fel i förhållande till ytterkant platta.

Om det är uppkommande rör i plattan på fel ställe så förstår jag varför man inte bilat upp plattan för att flytta rören

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: