Halloj!

Har en torktumlare som verkar ha gjort sitt, det är en cylinda tk5470 kondenstumlare.

Nu vill den inte längre torka tvätt oavsett hur länge man kör, den blir inte varm oavsett program.
Kondensorn är rengjord, luddfiltret är rent, inget stopp i avloppet.

Har inte demonterat eller kontrollerat värmeelementet, och hittar inget sätt att komma in och köra olika restprogram för att säkerställa felet.

Således behöver jag en tumlare.
Är det något generellt som rekommenderas eller som ska undvikas?
Hellre närmare 5 än 10 000kr med tanke på att vitvaror bara verkar hålla 5år

Har du kollat den lilla fläkten till vänster om kondensorn?
Det kan vara lite pilligt att få loss locket till den, men den brukar bli full med ludd.

H hjalmar17 skrev:
Har du kollat den lilla fläkten till vänster om kondensorn?
Det kan vara lite pilligt att få loss locket till den, men den brukar bli full med ludd.
Menar du den till höger tro? Annars har jag missat något
Med bortplockad isolering ser du ut som nedan
Närbild på en vit trumma eller ventil utan isolering, med en central komponent av grön plast och smutsavlagringar på insidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fläkt utan isolering, visar fläktblad och inre del sedd uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag missförstod nog vilken modell du har, dock det ser ut att vara en liknande fläkt, men den är ju ren, så då är det nog något annat problem.

H hjalmar17 skrev:
Jag missförstod nog vilken modell du har, dock det ser ut att vara en liknande fläkt, men den är ju ren, så då är det nog något annat problem.
Misstänker värmeelement men hittar inget enkelt sätt att testa dessa. Bosch verkar ha servicemenyer för detta men hittar k get på cylinda

K Kanelbullen123 skrev:
Halloj!

Har en torktumlare som verkar ha gjort sitt, det är en cylinda tk5470 kondenstumlare.

Nu vill den inte längre torka tvätt oavsett hur länge man kör, den blir inte varm oavsett program.
Kondensorn är rengjord, luddfiltret är rent, inget stopp i avloppet.

Har inte demonterat eller kontrollerat värmeelementet, och hittar inget sätt att komma in och köra olika restprogram för att säkerställa felet.

Således behöver jag en tumlare.
Är det något generellt som rekommenderas eller som ska undvikas?
Hellre närmare 5 än 10 000kr med tanke på att vitvaror bara verkar hålla 5år
undvik dessa turkiska cylinda i alla fall
Vestel i Turkiet har köpt upp cylinda för 3 månader sedan och det är tveksamt om det kommer säljas såväl maskiner som reservdelar framgent. jag rekomednderar bosch eller siemens i de högre serierna

K Kanelbullen123 skrev:
Misstänker värmeelement men hittar inget enkelt sätt att testa dessa. Bosch verkar ha servicemenyer för detta men hittar k get på cylinda
blir den inte varm så...
ta bort det lilla bakstycket så kommer du åt att mäta och kolla öht skyddet

returen returen skrev:
blir den inte varm så...
ta bort det lilla bakstycket så kommer du åt att mäta och kolla öht skyddet
Stort tack!
Ska göra det så fort jag kommer hem.
Tolkar jag dina andra kommentar rätt är de kanske klokare att oavsett byta ut maskinen mot något bättre? Om det nu är värmeelementet som gått sönder, och kostar 1500kr kanske det bara är en fråga om vad som går sönder härnäst

K Kanelbullen123 skrev:
Stort tack!
Ska göra det så fort jag kommer hem.
Tolkar jag dina andra kommentar rätt är de kanske klokare att oavsett byta ut maskinen mot något bättre? Om det nu är värmeelementet som gått sönder, och kostar 1500kr kanske det bara är en fråga om vad som går sönder härnäst
har du tur är det bara att återställa öht skyddet
annars.....
ÅVC

olika värmeelement beroende på serienummer

turkiskt reservdelsnummer C00895605 är det på ett av dessa

efter semester och förkylning lyckades jag ta tag på denna.
Troligen värmesäkringen som löst ut, var rejält med ludd där inne.

Riktigt rappligt bygge, insjön helhet, och tätningslisterna satt inte riktigt där dom skulle.

Så efter noggrann rengöring av värmeelementet och sensorerna verkar det som om den faktiskt värmer. Får se hur länge

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.