Medlem
· Jönköping
· 120 inlägg
Hej.
Vi har en Cylinda tvättmaskin som är ca 3-4 år men som nu idag inte centrifugerar efter att den har tvättat klart.
Alltså den fungerar fram till slutskedet när den ska torka.
När det lyser att tvätten är klar, så gick det inte att öppna luckan. Fick stänga av tvättmaskinen i vredet för att kunna öppna luckan. Och då märkte jag att kläderna fortfarande var blöta och att det var mycket vatten kvar i maskinen.
Tycker att maskinen låter konstigt när den tvättar. Den låter högt kan man väl säga. Högre än när vi köpte den.
Skulle verkligen uppskatta ifall någon kan tipsa mig om var jag ska börja med att felsöka.
Vi har en Cylinda tvättmaskin som är ca 3-4 år men som nu idag inte centrifugerar efter att den har tvättat klart.
Alltså den fungerar fram till slutskedet när den ska torka.
När det lyser att tvätten är klar, så gick det inte att öppna luckan. Fick stänga av tvättmaskinen i vredet för att kunna öppna luckan. Och då märkte jag att kläderna fortfarande var blöta och att det var mycket vatten kvar i maskinen.
Tycker att maskinen låter konstigt när den tvättar. Den låter högt kan man väl säga. Högre än när vi köpte den.
Skulle verkligen uppskatta ifall någon kan tipsa mig om var jag ska börja med att felsöka.

MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 909 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 909 inlägg
Hur mycket är den använd, exakt hur gammal? Det är en gammal typ av motor med kolborstar som slits ut och ett tecken kan vara att den inte orkar centrifugera eller rotera trumman normalt, vilket kan leda till olika störningar i programmen.
Enligt Prisjakt så introducerades maskinen 2012.
Enligt Prisjakt så introducerades maskinen 2012.
Medlem
· Jönköping
· 120 inlägg
Hittar inte kvittot på när jag köpte maskinen. Men skulle tippa på att den är väl närmare 4 år nu.
Med tanke på 3 barn och det blir rätt mycket kläder så skulle jag säga att vi tvättar varannan dag.
Den roterar och så, men den verkar inte centrifugera det sista. Alltså själva torkningen.
Den låter konstigt med, typ ett rasslande ljud.
Jag kan ta och lägga upp en film om det kanske underlättar för alla.
Med tanke på 3 barn och det blir rätt mycket kläder så skulle jag säga att vi tvättar varannan dag.
Den roterar och så, men den verkar inte centrifugera det sista. Alltså själva torkningen.
Den låter konstigt med, typ ett rasslande ljud.
Jag kan ta och lägga upp en film om det kanske underlättar för alla.
Jag hade samma problem med ett annat märke. Då berodde det på att något fastnat i utloppspumpen som gjorde att den inte kunde pumpa ur vattnet fullt ut och då ville den inte centrifugera. På min maskin satt pumpen så jag kom åt den med en liten lucka längst ner där man kunde nödtömma maskinen på vatten. Jag öppnade luckan och hittade en 10 kr som var problemet då.
Det här var en av de första turkiska maskinerna som Cylinda brandade.. 2012 eller tidigare låter rätt. Inte speciellt långlivad heller. Att den fortfarande går är ett under.
Troligtvis motorkol. Det är speciella/udda kol till denna som är mycket svåra att finna. Inte ens säkert att du får rätt om du beställer på cylinda.se
Troligtvis motorkol. Det är speciella/udda kol till denna som är mycket svåra att finna. Inte ens säkert att du får rätt om du beställer på cylinda.se
Medlem
· Jönköping
· 120 inlägg
Medlem
· Jönköping
· 120 inlägg
Ok. Då får jag göra det först och se ifall det hjälper.
Tack så mycket för era svar
Tack så mycket för era svar
Medlem
· Jönköping
· 120 inlägg
Hej.
Ville bara tacka alla som svarat i min tråd.
Och här kommer svaret på problemet.
När jag tagit bort alla slangar och kontrollerat så att det inte var täppt, så tog jag och kontrollerade avloppspumpen. Och mycket riktigt så satt något där. Det var ett hårband som fastnat där.
Så nu (ta i trä) så fungerar tvättmaskinen som den ska igen.
Ville bara tacka alla som svarat i min tråd.
Och här kommer svaret på problemet.
När jag tagit bort alla slangar och kontrollerat så att det inte var täppt, så tog jag och kontrollerade avloppspumpen. Och mycket riktigt så satt något där. Det var ett hårband som fastnat där.
Så nu (ta i trä) så fungerar tvättmaskinen som den ska igen.
Hej. Har samma problem. Har kollat luckan nere till höger. Var inget synligt där.
På Cylindas hemsida tipsar de om att typ:
Kolla filtren på vatteninloppsventilen på maskinens baksida samt lossa slangarna och filtren där de kopplas till kranen vid andra änden av varje vatteninloppslang.
Hoppas någon ser detta och återkopplar 🙏
Kolla filtren på vatteninloppsventilen på maskinens baksida samt lossa slangarna och filtren där de kopplas till kranen vid andra änden av varje vatteninloppslang.
ett riktigt goddag yxskaft svarAvsAnnelie skrev:
Hej. Har samma problem. Har kollat luckan nere till höger. Var inget synligt där.
har ju självklart inget med centrifugeringen att göra
men det blir så här när de inte kan turkiska på supporten
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Cylinda FT-46 "Sverigetvätten" löser ut jordfelsbrytaren (fördröjt)
Vitvaror -
Cylinda FT26 tvättmaskin stannar och visar 1 på displayen
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Varför låter cylindafläkten efter strömavbrott?
Vitvaror -
Hur öppna frontplåt på Cylinda tvättmaskin FT46
Vitvaror -
Cylinda FT24 tvättmaskin: Motorras?
Vitvaror