Hej.

Vi har en Cylinda tvättmaskin som är ca 3-4 år men som nu idag inte centrifugerar efter att den har tvättat klart.
Alltså den fungerar fram till slutskedet när den ska torka.

När det lyser att tvätten är klar, så gick det inte att öppna luckan. Fick stänga av tvättmaskinen i vredet för att kunna öppna luckan. Och då märkte jag att kläderna fortfarande var blöta och att det var mycket vatten kvar i maskinen.
Tycker att maskinen låter konstigt när den tvättar. Den låter högt kan man väl säga. Högre än när vi köpte den.

Skulle verkligen uppskatta ifall någon kan tipsa mig om var jag ska börja med att felsöka.

MultiMan
Hur mycket är den använd, exakt hur gammal? Det är en gammal typ av motor med kolborstar som slits ut och ett tecken kan vara att den inte orkar centrifugera eller rotera trumman normalt, vilket kan leda till olika störningar i programmen.

Enligt Prisjakt så introducerades maskinen 2012.

Hittar inte kvittot på när jag köpte maskinen. Men skulle tippa på att den är väl närmare 4 år nu.
Med tanke på 3 barn och det blir rätt mycket kläder så skulle jag säga att vi tvättar varannan dag.

Den roterar och så, men den verkar inte centrifugera det sista. Alltså själva torkningen.
Den låter konstigt med, typ ett rasslande ljud.

Jag kan ta och lägga upp en film om det kanske underlättar för alla.

Jag hade samma problem med ett annat märke. Då berodde det på att något fastnat i utloppspumpen som gjorde att den inte kunde pumpa ur vattnet fullt ut och då ville den inte centrifugera. På min maskin satt pumpen så jag kom åt den med en liten lucka längst ner där man kunde nödtömma maskinen på vatten. Jag öppnade luckan och hittade en 10 kr som var problemet då.

• Gilla
Ny Husägare 2012
  • Laddar…
A
Det här var en av de första turkiska maskinerna som Cylinda brandade.. 2012 eller tidigare låter rätt. Inte speciellt långlivad heller. Att den fortfarande går är ett under.
Troligtvis motorkol. Det är speciella/udda kol till denna som är mycket svåra att finna. Inte ens säkert att du får rätt om du beställer på cylinda.se

Så här låter den när den är igång.

Det är inte alltid som det rasslar. Ibland kan det snurra utan att det rasslar. Och ibland så gör det det.
Tror du inte att det kanske kan vara något så simpelt som det som Danne skrev ?

A
Avloppspumpen
Inte ovanligt att de låter så när de blir till åren
Billiga men skit att byta
Hur eller hur kolla först om det är något i pumphuset som inte skall vara där

• Gilla
Ny Husägare 2012
  • Laddar…
Ok. Då får jag göra det först och se ifall det hjälper.

Tack så mycket för era svar :)

Hej.

Ville bara tacka alla som svarat i min tråd.
Och här kommer svaret på problemet.

När jag tagit bort alla slangar och kontrollerat så att det inte var täppt, så tog jag och kontrollerade avloppspumpen. Och mycket riktigt så satt något där. Det var ett hårband som fastnat där.:D

Så nu (ta i trä) så fungerar tvättmaskinen som den ska igen. :D

• Gilla
AvsAnnelie och 2 till
  • Laddar…
Hej. Har samma problem. Har kollat luckan nere till höger. Var inget synligt där.

På Cylindas hemsida tipsar de om att typ:
Kolla filtren på vatteninloppsventilen på maskinens baksida samt lossa slangarna och filtren där de kopplas till kranen vid andra änden av varje vatteninloppslang.

Hoppas någon ser detta och återkopplar 🙏

• Skärmdump av en guide från Cylinda som beskriver hur man rengör filtren i en maskin, med alternativ för att lösa problemet i gränssnittet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av baksidan av en tvättmaskin som visar vatteninloppsslangarna kopplade till de vänstra ventilerna.
    Skapa konto
  • Instruktioner för att lossa en slang från en vattenkran, samt rengöring av muttrar med borste.
    Skapa konto
  • Illustration av en slang och ventil med instruktioner för att lossa och rengöra filtret på en Cylinda vitvara.
    Skapa konto
  • Illustration av filterrengöring vid vattenkran; ta bort och rengör filtret under rinnande vatten enligt instruktioner.
    Skapa konto
  • Webbsida med instruktioner från Cylinda om att sätta tillbaka filter på rätt plats och dra åt slangmuttrar för tätning på en maskin.
    Skapa konto
  • Skärmdump av Cylindas supportsida med steg-för-steg-guide för rengöring av utloppsslangen, med alternativen "Problemet är löst" och "Problemet finns fortfarande kvar".
    Skapa konto
  • Webbsida med instruktioner för kontroll och rengöring av avloppspip på diskmaskin för att undvika blockering.
    Skapa konto
AvsAnnelie AvsAnnelie skrev:
Hej. Har samma problem. Har kollat luckan nere till höger. Var inget synligt där.

På Cylindas hemsida tipsar de om att typ:
Kolla filtren på vatteninloppsventilen på maskinens baksida samt lossa slangarna och filtren där de kopplas till kranen vid andra änden av varje vatteninloppslang.

Hoppas någon ser detta och återkopplar 🙏
ett riktigt goddag yxskaft svar
har ju självklart inget med centrifugeringen att göra
men det blir så här när de inte kan turkiska på supporten

Ett e-postmeddelande från SE_Cylinda_Service som diskuterar problem med en tvättmaskins centrifugering, där tvätten är blöt efter avslutat program.
Skapa konto

AvsAnnelie AvsAnnelie skrev:
[bild]
en snorunges svar vars mamma sköter tvätten och därmed inte vet hur en tvättmaskin ser ut

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.