Vi har ett outnyttjat hörn av huset utanför tvättstugan som vi skulle vilja använda till att ställa cyklarna i. Min fru vägrar ställa dem där så länge jag inte ordnar tak över dem. Hon gillade inte min idé att ha cyklarna ståendes på bakhjulet och utnyttja takfoten som skydd. Således kommer cyklarna stå på vanligt vis men med arslet ute i regn och snö.
Nu behöver jag hjälp med tips och idéer hur man kan ordna med ett snyggt tak över cyklarna som lirar med fasaden.

• Ett hörn utanför en tvättstuga med plats för cyklar, väggar i grön panel under takfot utan skydd för regn och snö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Ja, det är val bara att fortsätta med ett tak i samma stil. Om du vill krångla till det lägger du pannor och hela köret. Annars kanske du nöjer dig med husöverensstämmande färgsättning. Men varför är tak viktigt? Har din fru en racer för 100 papp med bara dry oil som inte tål vatten eller?

Düsseldorff Bergendorff skrev:
Ja, det är val bara att fortsätta med ett tak i samma stil. Om du vill krångla till det lägger du pannor och hela köret. Annars kanske du nöjer dig med husöverensstämmande färgsättning. Men varför är tak viktigt? Har din fru en racer för 100 papp med bara dry oil som inte tål vatten eller?
Ja, det är en tanke, men bökigt. Jadu.. hon vill att de ska förbli fina och inte rosta.

Düsseldorff
Ok men ge oss förutsättningarna. Du vill ha ett snyggt tak, men inte bökigt. Vad innebär det för dig? Inga pannor uppenbarligen. Finns det fler begränsningar?

Ok men ge oss förutsättningarna. Du vill ha ett snyggt tak, men inte bökigt. Vad innebär det för dig? Inga pannor uppenbarligen. Finns det fler begränsningar?
Hade jag vetat begränsningarna så hade jag inte behövt ställa frågan. Jag har inte förkastat takpannor, bara konstaterat att det är bökigt. Utgå från att det inte finns några begränsningar.

Düsseldorff
K Korsfarare skrev:
Hade jag vetat begränsningarna så hade jag inte behövt ställa frågan. Jag har inte förkastat takpannor, bara konstaterat att det är bökigt. Utgå från att det inte finns några begränsningar.
Ok, jag menade inte att vara otrevlig. Sorry om det uppfattades så.

Men då skulle jag bygga ett ordentligt "minitak" som imiterar hustaket. Tror att det kan smälta in fint. Det blir ju viss tyngd dock så kanske behöver en stolpe i ytterhörnet.

Ok, jag menade inte att vara otrevlig. Sorry om det uppfattades så.

Men då skulle jag bygga ett ordentligt "minitak" som imiterar hustaket. Tror att det kan smälta in fint. Det blir ju viss tyngd dock så kanske behöver en stolpe i ytterhörnet.
Ingen fara. Ja, det tål att tänkas på. Låter som en riktigt bra idé faktiskt. Tack för den!

Jag kan inte komma på någon lösning med takpannor som blir snyggt. Man måste ha 14-22 graders lutning på taket. Samma taklutning som på befintligt hade varit att föredra. Då det är i en hörna är det svårt att få till snyggt. Låter man det ena taket gå ner kommer det se knepigt ut (min åsikt). Alternativet skulle i så fall vara att höja taket och bygga det fristående från huset, fast med samma lutning, men det blir orimliga pengar för ett cykelskjul.
Själv är jag ingen vän av kanalplast eller korrugerat plasttak, men frågan är om det kanske ändå är vettigt i ert fall. Om du, ovanför fönstret, i takfoten sätter en 45x120 sänkan du säkert fästa den i takstolarna. Dikt till denna regel fäster du 45x70, lika lång. Då får du en klack som plasttaket kan vila på. I övrigt får du ha en stolpe i ytterhörnet. Inre takregel kanske kan fästas i fasaden, om du hittar regeln innanför. Annars en stolpe till. Sätt lagom stora vindskyddsskivor på så att man inte ser plasten från håll. Då du inte behöver så mycket taklutning kan man bygga med dubbla vindskivor och få en rak horisontell kant uppe och nere.

Du slipper åverkan på befintlig takavvattning och konstruktion. Du får in lite ljus i tvättstugan.

budget; några tusen eller mindre.

Om du fortsatt är inne på takpannor och funderar på att ”släppa ner” ena taket längre ner, så är enda alternativet att bygga ner det från långsidan, annars kommer du rätt över fönstret. Du kan testa med att spänna dit eller skruva fast lite brädor i takfoten. Väg in dem i samma lutning som befintligt tak och skruva fast ytterligare en bräda som kan stå på marken. Man borde få en uppfattning om hur det kan se ut då.

budget; ??? Lite fler tusenlappar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.