8 656 läst ·
14 svar
9k läst
14 svar
Cykelförråd, tätt och stort
Hej
Behöver konstruktionshjälp för ett större cykelförråd, har tänkt som bilden nedan fast jag behöver mer plats för 8-10 cyklar, då tänker jag att man bygger till en öppen sektion till.
Cykelförrådet är ska vara till en sommarstuga på västkusten för gräsklippare och 8-10 cyklar.
Ritning kan jag göra själv men behöver reda ut detta.
1. För att undvika stölder behöver jag täcka igen det öppna utrymmet ett par gånger per år. Hur gör man detta. Känns som modell dubbeldörr blir för tungt? Alternativt får man minska avstånd mellan vertikala reglar , men vill ha en bred öppning för att man instinktivt inte drar sig för att ställa in cykeln istället för att ställa den på gräsmattan. Funderat på enkel lösning med plywood skiva och skruvdragare men det är inte aktuellt.
2. Vad brädor ska man ha för panelen? Ligger precis vid kusten och har tänkt måla.
3. Hade behövt en bra grundkonstruktion som jag kan modifiera efter tycke.
4. Har någon sett något liknande färdigbyggt hos någon bygghandlare så mottager jag gärna den infon, så kanske jag kan njuta mer av fotbollen i sommar.
Tack på förhand

Behöver konstruktionshjälp för ett större cykelförråd, har tänkt som bilden nedan fast jag behöver mer plats för 8-10 cyklar, då tänker jag att man bygger till en öppen sektion till.
Cykelförrådet är ska vara till en sommarstuga på västkusten för gräsklippare och 8-10 cyklar.
Ritning kan jag göra själv men behöver reda ut detta.
1. För att undvika stölder behöver jag täcka igen det öppna utrymmet ett par gånger per år. Hur gör man detta. Känns som modell dubbeldörr blir för tungt? Alternativt får man minska avstånd mellan vertikala reglar , men vill ha en bred öppning för att man instinktivt inte drar sig för att ställa in cykeln istället för att ställa den på gräsmattan. Funderat på enkel lösning med plywood skiva och skruvdragare men det är inte aktuellt.
2. Vad brädor ska man ha för panelen? Ligger precis vid kusten och har tänkt måla.
3. Hade behövt en bra grundkonstruktion som jag kan modifiera efter tycke.
4. Har någon sett något liknande färdigbyggt hos någon bygghandlare så mottager jag gärna den infon, så kanske jag kan njuta mer av fotbollen i sommar.
Tack på förhand
Redigerat:
Är det krav på att dörren hänger
Första tanken på dörr är att göra en typ som en extremt förenklad takskjutport.
Första tanken på dörr är att göra en typ som en extremt förenklad takskjutport.
Hej absolut inget krav på att dörren hänger. Det ska bara agera som ett skydd mot cykelstölder och ett väderskydd.B larry78 skrev:
Har lite svårt att se dock hur du menar, en skjutport som sitter i en skena i taket?
Vad har vi för material då?
Du har ju tid på dig om du inte ska bygga fören i sommar, så att sätta en bevakning på blocket kanske är ett alternativ? En begagnad garageport eller två av valfri modell och bredd borde väl vara den bästa lösningen.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Beror väl på hur man vill ha det att se ut. Sök på bilder så ser man konstruktionen. Har man sen inga krav på stående panel underlättar det. Har ni aldrig haft lego
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Stort parti solpaneler + montage & tillbehör – Helt nytt!
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Hur får jag bort stort brännmärke på linoleumsgolv?
Golv -
Stort utbud av dimmers i Stockholms-trakten?
El -
Belysning stort garage/maskinhall
Belysning -
Fukttätt cykelförråd, vilken skiva?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus