personstar

Cykelförråd, tätt och stort

458 läst  14 svar

1. D
    Medlem Nivå 2
    Hej

Behöver konstruktionshjälp för ett större cykelförråd, har tänkt som bilden nedan fast jag behöver mer plats för 8-10 cyklar, då tänker jag att man bygger till en öppen sektion till.

Cykelförrådet är ska vara till en sommarstuga på västkusten för gräsklippare och 8-10 cyklar.

Ritning kan jag göra själv men behöver reda ut detta.

1. För att undvika stölder behöver jag täcka igen det öppna utrymmet ett par gånger per år. Hur gör man detta. Känns som modell dubbeldörr blir för tungt? Alternativt får man minska avstånd mellan vertikala reglar , men vill ha en bred öppning för att man instinktivt inte drar sig för att ställa in cykeln istället för att ställa den på gräsmattan. Funderat på enkel lösning med plywood skiva och skruvdragare men det är inte aktuellt.

2. Vad brädor ska man ha för panelen? Ligger precis vid kusten och har tänkt måla.

3. Hade behövt en bra grundkonstruktion som jag kan modifiera efter tycke.

4. Har någon sett något liknande färdigbyggt hos någon bygghandlare så mottager jag gärna den infon, så kanske jag kan njuta mer av fotbollen i sommar.

Tack på förhand :)

Redigerat 11 feb 15:23
    harry73 gillar
  2. K
    Medlem · Nivå 9
  3. larry78
    Medlem · Nivå 6
    Är det krav på att dörren hänger

Första tanken på dörr är att göra en typ som en extremt förenklad takskjutport.

4. D
    Medlem Nivå 2
    Hej absolut inget krav på att dörren hänger. Det ska bara agera som ett skydd mot cykelstölder och ett väderskydd.

Har lite svårt att se dock hur du menar, en skjutport som sitter i en skena i taket?
    Vad har vi för material då?

5. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Proffsigt = takskjutportar på tre skenor (Ofta bra pris vid kampanj på Jula)
    Budget = Armeringsnät?

6. Korvgubbe
    Medlem · Nivå 8
    Du har ju tid på dig om du inte ska bygga fören i sommar, så att sätta en bevakning på blocket kanske är ett alternativ? En begagnad garageport eller två av valfri modell och bredd borde väl vara den bästa lösningen.

7. harry73
    Allvetare · Nivå 18
    Visa gärna hur det blir. Vi funderar på ett liknande projekt

8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Var då/när då?
    Det har jag aldrig sett.

9. harry73
    Allvetare · Nivå 18
    Undrar också hur man ska bygga det rent praktiskt (beslag hittade jag)

10. larry78
    Medlem · Nivå 6
    Beror väl på hur man vill ha det att se ut. Sök på bilder så ser man konstruktionen. Har man sen inga krav på stående panel underlättar det. Har ni aldrig haft lego

11. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Var det ironi, eller allvar..??
    Senast jag såg det prissänkt var någon gång i höstas..
    Det var med i deras kampanjblad med vill jag minnas..

12. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Nej absolut inte ironi.
    Har dock aldrig sett takskjutportar på Jula, trots att jag är närmast stamkund där (ligger nära).

13. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Ahh.. Nu förstår jag misstaget.. Jag avsåg skenor och beslag till dito.

14. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    OK, bättre än inget :)

15. M
    Moderator Nivå 17
    prata med lokala garagefirmor. De får ibland riktigt fina "inbyten"

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: