1 579 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Cykelfastlåsning i stödmur?
Hittade ingen klockren forumdel för denna fråga så tar det här.
Behöver lite inspiration. Vill låsa fast min cykel mot en stödmur jag har. Tänker även ordna så jag kan dra ut en presenning eller liknande över den framöver så den slipper det värsta i form av regn och snö.
Det jag behöver lite tips kring är hur jag gör en anordning i stödmuren (som är platsgjuten betong) som jag kan låsa fast cykeln i.
Jag skulle kunna skaffa en förzinkad plåtbit som jag bockar till och fäster med två expanderbult så jag får en "ögla" jag kan dra ett cykellås genom.
Funderar dock på om det finns bättre/smartare/enklare/standardiserade sätt att göra detta på.
Någon som har gjort något liknande, eller bara har tankar i allmänhet, och har erfarenheter att dela med sig av?
Behöver lite inspiration. Vill låsa fast min cykel mot en stödmur jag har. Tänker även ordna så jag kan dra ut en presenning eller liknande över den framöver så den slipper det värsta i form av regn och snö.
Det jag behöver lite tips kring är hur jag gör en anordning i stödmuren (som är platsgjuten betong) som jag kan låsa fast cykeln i.
Jag skulle kunna skaffa en förzinkad plåtbit som jag bockar till och fäster med två expanderbult så jag får en "ögla" jag kan dra ett cykellås genom.
Funderar dock på om det finns bättre/smartare/enklare/standardiserade sätt att göra detta på.
Någon som har gjort något liknande, eller bara har tankar i allmänhet, och har erfarenheter att dela med sig av?
Garvade öglor med gängor finns redan så borra ett hål och limma dit en sådan om du bara vill ha en ögla.Se bara till att ha marginal så att kedjan går igenom.
Taket beror på hur det ser ut men det är ungefär lika enkelt att bygga en ställning för ett plasttak som en pressening och ska det hålla mer än ett år ungefär lika dyrt.
Taket beror på hur det ser ut men det är ungefär lika enkelt att bygga en ställning för ett plasttak som en pressening och ska det hålla mer än ett år ungefär lika dyrt.
Tack, insåg precis att det nog blir perfekt med en båtring fäst med två expanderbult (de jag hittade vid snabb googling hade två fästpunkter). Ringen i en sådan är ju stor nog åt mitt lås.Z z_bumbi skrev:Garvade öglor med gängor finns redan så borra ett hål och limma dit en sådan om du bara vill ha en ögla.Se bara till att ha marginal så att kedjan går igenom.
Tanken med presenning är inte bara tak utan något som skall täcka cykeln helt. Tänker att jag kan rulla upp den ovanpå stödmuren och rulla ned den över cykeln när den står där. Har inte "råd" med ett tak som hänger över cykeln för mycket då det skulle stjäla plats för bilen. Den biten är dock överkurs och något jag löser senare.
Klicka här för att svara