Vi har en CTC panna med tillhörande värmepump. Uppvärmning i huset är golvvärme.
Dock så fungerar inte värmen som den borde. Jag måste öppna shuntventilen manuellt ovanpå pannan för att kunna leda fram varmvatten till golvvärmen.
Frågan är varför den inte styr detta automatiskt?

Jag bifogar några bilder längre ner sen.
Jag antar att shunten står rätt för att vara automatisk? Ratten är intryckt nu och inte justerbar. Måste dra ut ratten och dra moturs för att få ut värme i golvet.

Sen tycker jag framledningstemp inom parentes är lågt? 20 grader.
Värmekurvan står på 35 grader då man ska ha en rätt låg värmekurva när man har golvvärme?

Några idéer vart problemet kan ligga?

Närbild av en ESBE shuntmotor installerad på kopparledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display på en värmepump med temperaturinställningar och menyalternativ.
Skapa konto
Display av värmeanläggning som visar aktuell driftinformation inklusive temperaturvärden.
Skapa konto

Eftersom den vill ha 20° på framledningen och den har 26° är det inte så konstigt att den inte öppnar. Vad betyder husvärme från 16°? Vad händer om du sänker den, eftersom den visar 16° ute? Du kan ju även lägga in en låg begränsning på framledningen om du vill då den är avaktiverad nu

Om värmekurvan enligt ctcn står på 35c, det betyder att framledningen skall vara 35c vid -15. Det blir i princip ingenting vid dessa temperaturer.

dof dof skrev:
Eftersom den vill ha 20° på framledningen och den har 26° är det inte så konstigt att den inte öppnar. Vad betyder husvärme från 16°? Vad händer om du sänker den, eftersom den visar 16° ute? Du kan ju även lägga in en låg begränsning på framledningen om du vill då den är avaktiverad nu
Från 16c och neråt så ska systemet ge värme. CTC rekommenderar att man lägger den mellan 16-18c från början.
Jag har även testat att lägga den så lågt som 10c, men utan framgång.
Frågan är vart pannan har fått värdet 20c ifrån?

G guggen skrev:
Om värmekurvan enligt ctcn står på 35c, det betyder att framledningen skall vara 35c vid -15. Det blir i princip ingenting vid dessa temperaturer.
Det rekommenderas att lägga pannan på värmekurva 35c när man har golvvärme enligt instruktionsboken.
Men i verkligheten kanske 35 blir för lite?

Diagram som visar samband mellan utomhustemperatur och framledningstemperatur vid olika lutningsinställningar.
Skapa konto

Kurva 35 ger runt 20 grader vid +16 så det är i sin ordning.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Men är det ett problem att den inte släpper fram någon värme... fryser ni? Det är ju lättast att ställa in värmekurvan då det finns ett värmebehov dygnet runt. Ju lägre värmekurva ju bättre driftekonomi å detta gäller denna ctc modell i synnerhet. Värdet 20 har den fått från inställd kurva, utegivare, framledningstemp och ev innegivare

• Gilla
guggen
  • Laddar…
H Haas84 skrev:
Det rekommenderas att lägga pannan på värmekurva 35c när man har golvvärme enligt instruktionsboken.
Men i verkligheten kanske 35 blir för lite?
Som andra skrev blir då framledningen 20c. Dvs framledning blir 20 grader, vilket vid 16c ute är i princip ingen framledning. Vill du ha högre så sätt antingen upp minsta framledning eller justera kurvan ngt.
Är detta ett nytt system med en gammal pump? Eller nyköpt hus? Det är en del fix att få perfekt kurva, du får justera så att det fungerar för er och ni lär märka i vinter om kurvan behöver ökas. Men då kör man små steg, väntat ngn dag och justerar igen.

Just idag när det är lite varmare ut är det ju inte något problem. Men för några dagar sen var det 3 grader ute på morgonen, och inte många grader till på kvällen. Ändå ger den ingen värme.
Samtidigt kan man väl tycka att lutning 35 kanske är lite väl plan kurva.

Ja, det blir rätt kallt inne när graderna ute sjunker under en längre tid. Men vi har som tur ett rätt välisolerat hus med 3-glasfönster så vi klarar oss rätt bra ändå ett tag.

G guggen skrev:
Som andra skrev blir då framledningen 20c. Dvs framledning blir 20 grader, vilket vid 16c ute är i princip ingen framledning. Vill du ha högre så sätt antingen upp minsta framledning eller justera kurvan ngt.
Är detta ett nytt system med en gammal pump? Eller nyköpt hus? Det är en del fix att få perfekt kurva, du får justera så att det fungerar för er och ni lär märka i vinter om kurvan behöver ökas. Men då kör man små steg, väntat ngn dag och justerar igen.
Pannan är från 2013 och pumpen är från 2020.
Vi har bara bott här sen i våras så vi har inte upplevt hur systemet fungerar när det blir lite kallare ute.

Jag har nu höjt upp till lutning 45 så får vi se om det blir någon skillnad. Men tycker den borde leda fram värme oavsett?

Komplettera med innegivare

R reez skrev:
Komplettera med innegivare
Okej. Hur går jag tillväga för att koppla in en sån?
När jag googlar så får jag bara upp en massa om att koppla in rumsgivare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.