CTC panna från 80talet ställa rätt i

543 läst  11 svar

  1. Bella88
    Medlem Nivå 2
    hej
    Lite nytt för mig att använda en gammal
    Ctc panna med olje brännare

    Min fråga är på vilken siffror ( 1-5) ska den stå för att ger oss optimal värme i alla element i huset?
    1 hade vi nu i sommar sa det gick då bara på värma upp vatten men undra hur vi ska bäst göra nu för att hålla ner förbrukning ?

    2.5 kubik villolja finns i tanken
     
  2. sir_daniel
    Självbyggare Nivå 12
    Är det på vredet till brännaren eller shuntventilen du avser? Prova dig fram är mitt råd :)
     
  3. Bella88
    Medlem Nivå 2
    Shuntventil


    UOTE="sir_daniel, post: 3076347, member: 121389"]Är det på vredet till brännaren eller shuntventilen du avser? Prova dig fram är mitt råd :)[/QUOTE]
     
  4. Immobil
    Medlem · Nivå 16
    :surprised: Märklig rubrik. :thinking:
     
  5. A
    Medlem · Nivå 16
    Finns det ingen automatik kommer du att behöva justera den efter hur kallt det är ute för bästa ekonomi. Men med en oljepanna påverkar det inte så mycket. Det som påverkar ekonomin är hur mycket varmare det är inne än ute.
     
    • Laddar…
  6. K
    Medlem Nivå 9
    Jag reagerade med på rubriken.
    Kan ana att autokorrektionen slagit till igen.

    Men den fick ju oss att läsa tråden.:rofl:
     
  7. sir_daniel
    Självbyggare Nivå 12
    Börja lågt och skruva den uppåt om det inte blir varmt nog.
     
  8. Bella88
    Medlem Nivå 2
    Ok
    Vet du kanske car dessa alla andra knappar betyder?

    QUOTE="sir_daniel, post: 3076406, member: 121389"]Börja lågt och skruva den uppåt om det inte blir varmt nog.[/QUOTE]
     
  9. S
    Medlem · Nivå 4
    [/QUOTE]
    Hej!

    Vet inte om det redan finns i någon antik tråd, men här kommer ett försök till liten "Oljepanneskola"...

    Oljepannan är i sig en vattentank. I den tanken finns det ofta också en varmvattenberedare, som kan vara en mindre tank inuti den stora, eller en slinga med (koppar-)rör som värms genom att den ligger i den stora vattentanken, eller det modernaste alternativet; en yttre värmeväxlare med en pump som matar runt vatten från den stora tanken och i värmeväxlaren indirekt värmer upp vattnet som skall gå till bad, dusch, disk, handtvätt etc (det vattnet kallas ofta för "tappvarmvatten")

    För att värma upp den stora tanken finns det ett eller flera alternativ. I Din panna 3 olika:
    Oljebrännaren, nere till vänster, röd.
    Elpatron, ovanför, stor svart ruta
    Vedeldningsmöjlighet, de två luckorna till höger; ved in uppe, luft in nere genom luckan med kedjan till.

    Detta är alltså egentligen inte en oljepanna, utan en kombi-panna (Olja/Ved), som även är utrustad med elpatron.

    När pannan eldas med olja, eller ved, bör tanken hållas vid ca 75 - 80 graders temperatur hela tiden (det går ju upp och ner lite när pannan jobbar, för att en oljebrännare av den här typen kan inte variera sin effekt, den är bara på eller av, så därför låter man den värma till säg 85 grader, och slå av och vänta med att starta tills vattnet är lite under 80).

    Vattnet i den stora tanken är också samma vatten som pumpas runt i värmesystemet, dvs husets element.

    Men det systemet skall rakt inte ha vatten på 80 grader till sig - vanligt är att det är byggt för att få fram kanske 65 grader när det är som allra kallast ute, runt -25 ute, om huset ligger i mellan/syd-sverige.

    På sommaren kan man ha värmen helt avstängd, då är det bara varmvattnet som behövs.

    Förr fanns det regler (för hyreshus) som (om jag minns rätt) säger att eldningssässongen är 15/10 till 30/4...

    Schuntventilen, den blå-röda ratten, är en blandningsventil (ventil = kran på vanlig svenska...)

    Med den inställd på högsta siffran åker det ur vatten direkt från stora tanken,alltså 80 grader, till elementen. Men den inställd på noll åker det inte ut något vatten alls från pannan, utan bara det vatten som står i elementen åker runt runt. Sedan kan man steglöst blanda till allt däremellan.

    Det brukar ofta sitta en termometer på något rör som visar temperaturen på vattnet på väg till elementen, den så kallade framledningstemperaturen.

    Det rekommenderas att man anpassar den efter utomhustemperatur, dvs husets värmebehov. Här får man prova sig fram, men givetvis är nyckelregeln, kallare ute, högre siffra. Det anses vara god ekonomi i att inte skicka ut varmare än man behöver.

    Termostaterna (rattarna) på varje element är till för att balansera in olika rum mot varanndra, för att kunna ha lite kallare i vissa rum (förråd, sovrum etc) lite varmare där man sitter stilla mycket under kvällarna... Det är inte så effektivt att låta "all styrning" ligga i dessa. När det är riktigt kallt ute räknar man ofta med att vattnet som kommer in upptill i ett element skall vara 65 grader varmt, och att det vatten som lämnar elementet nedtill är 35 grader.

    Elpatronen ses ofta som ett "säkerhetsnät" - om man ställer in rattarna på den så att den startar om den stora tanken blir så kall som 65 - 70 grader så kommer elpatronen att börja jobba om oljebrännaren skulle lägga av - huset fortsätter fungera men med annan energiförsörjning bara.

    På sommaren, när bara varmvatten behövs när man är hemma och tvättar sig eller sin disk, blir det en del förluster med oljeeldning - hela tanken skall vara varm hela tiden, skorstenen hålls var av röken etc. Pannan får gå ganska mycket på "tomgång" och pannrummet blir varmt till inte så stor nytta (dock kan det hjälpa huset att hålla bra luft, eftersom pannan suger åt sig luft för att kunna brinna, dvs funkar som utsugningsfläkt från huset).

    Det är faktiskt inte ovanligt att, om man har ett vettigt elavtal, där elen är billig på sommaren, att det faktiskt lönar sig att då stänga av oljan och i stället köra med el. De två knapparna (1-0) är troligen till för att stänga av oljebrännaren med den ena och "cirkulationspumpen" (som pumpar vatten runt genom elementen) med den andra.

    Det borde också finnas en bruksanvisning för pannan, och en för oljebrännaren, någonstans på trakten , eller i husets "pärm". De brukar gå att ladda ner från nätet också när man har namn och typ-nr på prylarna.

    Din Röda oljeebränanre heter Bentone, och är av typen BEO10 eller BOE10V törs jag påstå. Läs på den...

    Tänk också på att oljebränaren behöver service förr sade man alltid var 12:e månad, men idag kan man kanske sträcka ut det till 24, dvs minst vart annant år. Då skall man leta rätt på en (duktig) olje-gubbe (industrin kör fortfarande med oljepannor, så helt utdöda är inte den yrkesgruppen, men det är inte som på 70-talet när det fanns massor av småfirmor).

    Vid servicen skall man kolla/byta filer för oljan, munstycke för förbränningen (de slits och ger sämre verkningsgrad när de är slitna)! och man gör en inställning, idag med mätinstrument, för att få bra kompromiss mellan effektivitet och miljöpåverkan. Detta får oljan att räcka längre!

    För bra utbyte behöver också pannan sotas invändigt, troligen oftare än vad sotaren kommer att besöka Er mot sin rundliga avgift... Bra att lära sig att göra själv någon/några gånger per år.

    Dessutom kommer oljetanken att behöva besiktas är det var 6:e eller var 12:e år beroende på typ av tank... Kostar lite slantar och går inte att komma undan ansvar för. När det är dags för besiktning är det bra om inte tanken är helt nypåfylld.

    Om Du kör vidare med oljan ett tag för att värma huset så följ med på oljepriser och valutakurser - det går rätt mycket upp och ner, och man kan spara ett antal tusenlappar på en oljepåfyllning genom att välja rätt tidpunkt. Man brukar inte kunna få mindre mängd än 1000 liter hemkört på en leverans, dock. Vanligt är att tanken rymmer 3000 l.

    Obs att elementsystemen från dessa anläggningar ofta är gjorda för, som jag sagt, 65 grader vid riktigt kallt ute, och att värmepumpar sällan vill lämna mer än 50 grader ut för att få vettig ekonomi. Att byta från oljepanna till värmepump kan därför göra att man behöver ändra vissa element i huset, och se över hela anläggningen, En RIKTIG rörfirma vet det och ger ett pris på vad som krävs, medan många oseriösa bara byter pannan och låter husägaren stå med kallt hus i februari, alternativ med ett hus som kör värmepump med "elspets", dvs elmätaren snurrar på betydligt bättre än vad det var utlovat...

    Att byta från oljeeldning till pellets sker genom att byta den röda oljebrännaren till en annan brännare som har pelletsinmatning - men i övrigt blir det ingen ändring av förhållanden för huset. Om man inte skall bo länge eller tror att ett byte till värmepump faktiskt höjer saluvärdet med sin egen kostnad kan byte till pellets vara ett sätt att sänka kostnaderna för uppvärmning. Pellets-inmatningen finns i olika varianter, en där man skall fylla säckar i en tratt var vecka, en annan där oljetanken byts eller byggs om till en pelletstank som en lastbil fyller några gånger per år.

    Pellets kräver typiskt mer tillsyn än olja, (av husägaren), och oftare sotning av pannan för att hålla sig effektiv. Pellets är billigre än olja, men dyrare än värmepump i löpande värmekostnad, grovt räknat. Investeringen är dock betydligt lägre, så totalpriset kan slå olika för olika alternativ, allt från att köra vidrae med oljan till att riva upp hela huset, lägga golvvärme i alla rum och sätta in en berg/mark-värmepump om förutsättningarna finns.

    Olja ger en relativt bekväm värme, den är nästan alltid tillräcklig, men av olika skäl har våra politiker valt att göra den till det dyraste alternativet - man vill att vi skall bygga bort oljeeldningen /oljeberoendet som landet hade fram till och med 70-talet. Vid kalkyler bör man dock vara vaken för att elpriset framöver troligen kommer att gå upp en del, då det förutspås elbrist vid kommande kärnkraftnedläggningar. Värmepumpar är elvärme med turbo-aggregat, men likafullt är det elvärme.

    Olja och pellets behöver el för att jobba, men den mängd som går åt är försumbar i kalkyler. Det går utmärkt att köra olja eller pelletspanna på ett litet reservelverk, eller ev om man vill vara väldigt orolig, med batteri och ett elverk som inte är det allra minsta, som laddar batteriet på några timmar på kvällen, men att det sedan räcker till för att driva pannan ett dygn.

    För att fixa en sådan installation krävs en bra elektriker...
     
    • Laddar…
  10. Bella88
    Medlem Nivå 2
    Hej
    Tack snälla för du tog dig Tid och skriver mig jätte snällt av dig och mycket info för oss som vet nu lite mer
    Vi få testa oss fram
    Men nu vet vet iallafall vad alla knappar betyder
    Tack återigen
     
    Redigerat 21 sep 07:21
  11. D
    Medlem · Nivå 15
    Fixa det där inlägget är du snäll. Ta bort citatet.
     
    • Laddar…
  12. Bella88
    Medlem Nivå 2
    hur mina du nu? Jag är jätte duktig på detta forum än och helt ny i gruppen sa vänligen förklara vad du vill att jag ändra?
     

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: