Byggahus.se

CTC Larm [E036] Givare högtryck - vad kan jag göra?

1. S
    Medlem · Stockholm · 4 inlägg

Sibirien

Medlem
    Hej forumet. Jag har en EcoZenith i250 och en EcoPart 410 installerad 2015. Varje höst vid den här tiden när det är 5-10 grader varmt brukar jag få larm från pannan. Tidigare var det "Pressostat högtryck", men senaste dagarna har flera larm "[E036] Givare högtryck" kommit om och om igen. Jag blir inte klok på varför, trots sökningar här och på andra ställen. När larmet löser ut stannar pannan och går över till elpatron istället. Detta började för några dagar sedan och blir värre och värre, larmet löser nu ut flera gånger om dagen.

Installatören var troligen en av Sveriges sämre, så jag blir inte förvånad om något är kopplat fel. Men huset är byggt i början av 1900-talet och renoverat/tilläggsisolerat på 1970-talet, så mycket i huset är gammalt. Radiatorerna är 1970-tal.

Jag har tillgång till alla möjliga värden, säg till vad ni behöver ha för att kunna hjälpa. Jag har luftat radiatorerna, luftat kretsen mellan EcoPart och EcoZenith och provat att ändra flödet i radiatorkretsen från läge 1 till läge 2 (av 3, dvs ökat hastigheten). Inget av det har gett något resultat, förutom att delta T i radiatorkretsen sjönk från 2-4 grader till 1-2 grader, så jag drog ner till läge 1 igen för att få bättre värmeavlämning.

Jag har förstått att delta T i radiatorerna ska vara högre, men jag har aldrig lyckats få högre än 3-4 grader i genomsnitt. Vet inte varför, men radiatorerna och rören är gamla. Allting är inställt utan termostater på radiatorerna, nu har jag bara några enstaka i sovrum för att det inte ska bli för varmt på natten.

Det finns inget smutsfilter installerat på någon krets som jag kan rengöra, iallafall inga som installatören visade. Det kanske är ett problem i sig. Vad jag förstår har EcoPart eller EcoZenith inga filter inuti att rengöra heller.

Några förslag på vad jag kan prova? Tack

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.