Kom hem efter att ha varit borta i helgen och märkte direkt att det var kallt i huset. Bara 17°C vilket är lite väl svalt. Kollade på den CTC Electronic som jag har kopplad till golvvärmen och ingen av effektlamporna lyste. Temperaturen på det utgående vattnet var straxt under 20°C. Det låter om pannan, ett svagt susande ljud. Säkringen på framsidan är hel och likaså den snabbsäkringen som sitter innanför locket på vänster sida. Har provat att slå av huvudbrytaren och sedan slå på igen, ingen skillnad. När jag knäpper på "Reserv" i stället för "Auto" så tänds den mittre lampan med effektsteg 3,7. Gjorde så i hopp om att få upp värmen över natten och det fungerade. Men på morgonen visade mätaren på det utgående vattnet 60°C vilket är betydligt mer än de ca. 40-45°C jag brukar ha, så jag stängde av igen (kopplade in Auto). Får väl göra samma procedur i natt igen, men så här kan jag ju inte hålla på i längden.
Vad kan vara fel? Och vad kan en glad amatör möjligtvis göra själv åt detta? Någon som haft samma problem?
Tacksam för alla svar jag kan få här. Kontrollpanel för värmesystem, mätare och reglage, industriell, blå och röd, svenskspråkig text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontrollpanel för värmesystem med mätare för vattentryck och temperatur, knappar och lysdioder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontrollpanel för värmesystem med tryckmätare, temperaturmätare, reglage och varningslampor, text på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske maxtermostaten för automatiken som löst ut och behöver återställas? Det kan i sin tur bero på någon sliten kontaktor som klibbar ihop och inte bryter strömmen som den ska. Kontrollera också husets säkringar i el-centralen plus de tre mätarsäkringarna vid el-mätaren. Man behöver skruva ur säkringarna och försiktigt känna efter att den lilla markören i mitten verkligen sitter kvar.
 
J Josth skrev:
Kanske maxtermostaten för automatiken som löst ut och behöver återställas? Det kan i sin tur bero på någon sliten kontaktor som klibbar ihop och inte bryter strömmen som den ska. Kontrollera också husets säkringar i el-centralen plus de tre mätarsäkringarna vid el-mätaren. Man behöver skruva ur säkringarna och försiktigt känna efter att den lilla markören i mitten verkligen sitter kvar.
Husets säkringar är kollade och värmaren fungerar ju när jag slår på Reserv. Hur hittar jag maxtermostaten? Och vad är det för mätarsäkringar du menar? Vart sitter dom, har du någon bild/skiss?
 
För maxtermostaten se sid 7 i manualen: https://cdn.jseducation.se/files/pages/electronic-install.pdf

De tre mätarsäkringarna kallas ofta också för huvudsäkringar och brukar sitta alldeles intill/innan elmätaren. En trasig mätarsäkring kan bl.a. leda till konstig spänning i delar av husets elsystem.
 
Att den inte ger värme normalt men på reserv, så har inte ÖHS löst, . Nästa är att elektronikkorte inte vill vara med längre. Det med reservvärme kopplar förbi kortet. Kortet sitter på baksidan av luckan som är skruvad, pass på luckan har nog inget gångjärn, så det vill falla ut, stäng av strömmen för det är spänningsförande delar som kan komma åt jord när luckan tas ner och det är många delar som sitter fast på luckan. Det sitter 3 st kontaktorer i nederkant och någon/ra av dom kan ha gett sig. Reserven kan ta en kontaktor direktkopplad och då blir det lite värma. Det är säkert 24V manöver på dom, samt att kablarna har en förmåga att brännas och då ryker även anslutningen på kontaktorn. Går att byta, men dom finns inte längre.
Var i landet är du ?

Edit lossa luckan och ta ett foto på kortet
 
Såg nu att det finns någon som har hela kittet, front/kort/kontaktorer men till ett hutlöst pris om 19 500 kr och säkert ett som tagits ur en panna vid byte till annan värmekälla.

Edit När dessa pannor kom ut på marknaden, kostade dom ca 11 000 kr
 
J jonaserik skrev:
Att den inte ger värme normalt men på reserv, så har inte ÖHS löst, . Nästa är att elektronikkorte inte vill vara med längre. Det med reservvärme kopplar förbi kortet. Kortet sitter på baksidan av luckan som är skruvad, pass på luckan har nog inget gångjärn, så det vill falla ut, stäng av strömmen för det är spänningsförande delar som kan komma åt jord när luckan tas ner och det är många delar som sitter fast på luckan. Det sitter 3 st kontaktorer i nederkant och någon/ra av dom kan ha gett sig. Reserven kan ta en kontaktor direktkopplad och då blir det lite värma. Det är säkert 24V manöver på dom, samt att kablarna har en förmåga att brännas och då ryker även anslutningen på kontaktorn. Går att byta, men dom finns inte längre.
Var i landet är du ?

Edit lossa luckan och ta ett foto på kortet
Bor i Stockholm. Har nu tagit lite bilder. Den mittre kontaktorn är som synes bytt en gång tidigare av en reparatör. Det jag ser är att plastskydden/isoleringarna på flera kabelskor har vittrat sönder med tiden och gick att dammsuga bort. Pannan är nyinstallerad 1991, om det nu har någon betydelse. Här kommer ett gäng bilder: Oorganiserade kablar och eluttag, dammig, bakom scenen eller skrivbord, teknisk röra, förbättringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oorganiserade elektriska kablar och komponenter i oreda, potentiell brandrisk, behöver strukturering och säkerhetskontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti elektronisk enhet med kretskort, kondensatorer, kablar, integrerade kretsar och andra komponenter, tekniskt avancerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett virrvarr av elkablar och nätverkskablar i en IT-miljö eller teknikskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörigt elskåp med överhopade kablar och säkringsdosor. Potentiell brandrisk och säkerhetsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Otydlig bild på eltavla med kablar och säkringshållare, risk för elektriska problem, behöver underhåll eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eldrivna komponenter och kablar inne i en enhet, dammigt, industriellt utseende, närbild, möjligen en del av maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett grönt kretskort med kopparledningar och lödpunkter, taget ur fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektronikprint med motstånd, kondensatorer, integrerade kretsar och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det är effektmotstånd som sitter vid området som är missfärgat, kan beror på naturlig värmeutveckling i grejorna.
Inte helt enkelt att felsöka kortet med spänning på, men en första koll är att du mäter spänningen över elektrolytkondensatorerna. Där ska finnas kanske 12-24 V likspänning.

Hör du om någon kontaktor knäpper till när du sätter pannan i reservdrift? I så fall lär åtminstone en sådan vara hel.
 
E etompau skrev:
Det är effektmotstånd som sitter vid området som är missfärgat, kan beror på naturlig värmeutveckling i grejorna.
Inte helt enkelt att felsöka kortet med spänning på, men en första koll är att du mäter spänningen över elektrolytkondensatorerna. Där ska finnas kanske 12-24 V likspänning.

Hör du om någon kontaktor knäpper till när du sätter pannan i reservdrift? I så fall lär åtminstone en sådan vara hel.
När jag slår på "Reserv" så hör jag en kontaktor slå till. Vet inte vart jag skall ge mig på att mäta spänningen vid kontaktorerna. Det är som synes ett antal kablar som går in i varje.
 
U Uno Mögel skrev:
När jag slår på "Reserv" så hör jag en kontaktor slå till. Vet inte vart jag skall ge mig på att mäta spänningen vid kontaktorerna. Det är som synes ett antal kablar som går in i varje.
Nej det är inte helt enkelt att angripa detta. Du har inte någon manual till pannan? ibland finns det elschema i dessa.

Har du kollat att det finns spänning på sekundärsidan på den gråa transformatorn som syns på din bild?

Kontaktorerna har en manöverspole, det borde framgå på märkningen på kontakorn vilka terminaler den är ansluten till. Här ska du kunna mäta manöverspänning när värmarna är inkopplade.
 
Finns schema för starkströmmen, men inte för kortet.
 
Eftersom de bemödat sig med att konstruera och tillverka ett modernt kretskort till CTC Electronic så är det förmodligen ganska vanligt att folk köper ett nytt dito, dvs det gamla kortet har en begränsad livslängd.
 
Jag kommer inte ihåg hur indikatorlamporna var kopplade på dessa, dvs om de var kopplade på "kontaktorerna" eller fick signal ifrån kortet, men, ett vanligt fel var att "kontaktorerna" blev brända och behövde bytas.
Ett annat inte ovanligt fel var att ute-givaren la av och jag kommer inte ihåg om den drog på full eller ingen värme då.
 
Har kollat utegivaren och motståndet jag mätte upp i den pendlande runt 1.200 ohm. Vet inte om den var trasig eller om jag förstörde den, men när jag skulle kolla att skruvarna var åtdragna så vid endast lite beröring så gick den utgående sladden/stiftet ur motståndet av. På bilden ser det ut som att den är grönärgad just där den gick av, så något verkar ha varit galet där. Nu får jag skaffa en ny utetempsgivare någonstans. Hinner tyvärr inte mer nu, då jag måste åka bort några dagar. Så får låta pannan stå på i reservläget och hoppas att jag inte möts av en bastu när jag kommer hem. Nedsmutsad elkontakt med fyra skruvanslutningar och två kopplade trådar mot en brun vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.