Hej,
Hade en rörmockare här för att kolla att våran panna var inställd korrekt eftersom vi har både golvvärme och element. Innan han kom var det varmt och skönt fast vi tyckte att vi gjorde av med lite mycket KwH.
Han drog ner lite på framledningen och ändrade kurvan men tyvärr kommer jag inte ihåg hur den såg ut innan han ändrade den. Jag har nu höjt max framledningen från 40 till 55 (han drog ner den till 40 från 55, tror jag), eftersom vi tycker det är lite kallt i rummen som har element, men vi har ännu inte märkt någon skillnad.
Just nu är det 10 plusgrader och blåsigt ute och våran kurva ser ut så här.
Visa bilaga 360474
Elementen står öppna på max men dom är knappast varma alls.
Hur ska vi ändra våran kurva?
Tack för all hjälp
Hade en rörmockare här för att kolla att våran panna var inställd korrekt eftersom vi har både golvvärme och element. Innan han kom var det varmt och skönt fast vi tyckte att vi gjorde av med lite mycket KwH.
Han drog ner lite på framledningen och ändrade kurvan men tyvärr kommer jag inte ihåg hur den såg ut innan han ändrade den. Jag har nu höjt max framledningen från 40 till 55 (han drog ner den till 40 från 55, tror jag), eftersom vi tycker det är lite kallt i rummen som har element, men vi har ännu inte märkt någon skillnad.
Just nu är det 10 plusgrader och blåsigt ute och våran kurva ser ut så här.
Visa bilaga 360474
Elementen står öppna på max men dom är knappast varma alls.
Hur ska vi ändra våran kurva?
Tack för all hjälp
Har ni önskad rumstemperatur nu?
Finns det en rumsgivare som känner innetemperaturen?
Elementen kan bli kalla om rumstemperaturen är över den inställda pga av värmetillskott som belysning, personer, apparater mm.
Det har också betydelse var i Sverige huset finns och hur välisolerat det är och när det är byggt.
Elementen kan bli kalla om rumstemperaturen är över den inställda pga av värmetillskott som belysning, personer, apparater mm.
Det har också betydelse var i Sverige huset finns och hur välisolerat det är och när det är byggt.
Det finns bara rumsgivare där det finns golvvärme.S Stegatorparn skrev:Har ni önskad rumstemperatur nu?
Det är kallt i dom rum som värms med element. (Det har det aldrig varit innan han ändrade på någon inställning)
Vi bor i Stockholms området.
Det jag inte riktigt förstår är vad 5an betyder. Det står att om det kallt inne och det är minus ute så ändra lutningen men är det plusgrader ute så ändra justeringen.S Stegatorparn skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Det mest intressanta i det här och som inte nämns är hur varmt det är inne?
Varför är det intressant?S Stefan1972 skrev:
Ska åka och köpa en termometer och sätta i vardagsrummet. Som det är nu vet jag bara att vi tycker det är lite kallt och vi försöker klura ut hur vi ska höja temperaturen på elementen.
Instämmer.S Stefan1972 skrev:
Du har läst manualen förstår jag. På sidan 11 ser du ett diagram där man kan avläsa framledningstemperaturen vid en viss utetemperatur. Kurvan med lutning 50 stämmer bäst med Stockholms dimensionerande utetemperatur som är -18° för ett lågtemperatursystem med element och är lämpligt att utgå ifrån, när vi inte vet vad lutningen var före sänkningen.F Erica Wyse skrev:
Justering innebär parallellförskjutning av kurvan upp eller ner i diagrammet och är just en finjustering.
Beskrivningen i manualen med minusgrader och plusgrader är en tumregel när man inte har något utgångsvärde och börjar från fabriksinställningar, Är också tillämpligt för att hitta rätt kurva om den inställda är fel. I det stora hela tar metoden längre tid.
Enda chansen för att spara energi är att ha det kallare inomhus. Var ni nöjda med temperaturen tidigare så återgå till ursprungsinställningrna. Det kan vara bra att öka stegvis tills man hittar rätt.
Har ni shunt till golvvärmen? Finns det värmepump kopplad till eco el?
Har ni shunt till golvvärmen? Finns det värmepump kopplad till eco el?
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
ja för att det bidrar till helheten i diskussionen. Det kan ju vara så att ni hade 25grader inne förut och det bidrog till att det gick mycket el. Nu har den som varit där justerat till kanske normala nivåer och ni upplever det som kallt men det behöver ju inte vara kallt för det.....Alla har olika preferenser för det och då blir det ju den informationen ganska primär.F Erica Wyse skrev:
10 grader utomhus är svårt (blir inte lättare med blåst) brukar rekommendera att justera när det är nollgradigt. Justerar ni så det blir varmt inne vid 10 grader ute så kommer de gå onödigt mycket kWh vid minus grader. Har ni kvar original elementen? I de rum vi har kvar original elementen (sen oljepannan) räcker inte avledningen för att hålla varmt vid 10 grader men de gör de i rum med nya element.
ja vi har ganska gamla element i vardagsrummet. Hur löste ni det, köpte ni nya element eller lever ni med att det är lite kallt?T topmount skrev:10 grader utomhus är svårt (blir inte lättare med blåst) brukar rekommendera att justera när det är nollgradigt. Justerar ni så det blir varmt inne vid 10 grader ute så kommer de gå onödigt mycket kWh vid minus grader. Har ni kvar original elementen? I de rum vi har kvar original elementen (sen oljepannan) räcker inte avledningen för att hålla varmt vid 10 grader men de gör de i rum med nya element.
idag blåser det mindre och jag känner att temperaturen är bättre, glömde köpa termometer
Det kan mycket väl vara som ni säger att det varit för varmt tidigare och att det därför känns kallt nu.
Jag skulle dock vilja förstå hur hela kurvan fungerar. Låt säga att vi bara har 18 grader inne nu när det är 10 grader ute. Hur ska jag ändra kurvan då?
Och det är ok nu men blir kallt när det är ca -8 ute, hur ska jag ändra kurvan då?
Jag förstår inte hur lutningen kontra justeringen påverkar det hela.
Om jag förstår manualen rätt har du ingen möjlighet att knäcka kurvan (få det varmare vid vissa temperaturer) på din enhet. Skulle rekommendera att du ändrar justeringen, enkelt sätt kan man säga det att den lurar systemet att de är varmare eller kallare ute.
Redigerat:
Så om jag skulle vilja höja 2 grader nu skulle jag ändra 5an till 7?T topmount skrev:
Varför står min på 45 & 5 och inte 45 & 0?
Vad betyder 5an?
Du har ju skjutit 45 kurvan 5 steg. Du kan inte översätta en justering ett steg till en grad i inomhus temperatur, du lurar bara systemet att utetemperaturen är 5 grader skilld från det verkliga värdet. Men ja, testa ett steg och vänta ett dygn.
Redigerat:
Liknande trådar
-
CTC EcoEL 1550 V3 problem med styrkort? Någon som känner igen?
Värmepumpar -
Shunt öppen hela tiden på CTC EcoEl 1550 luft vatten VP med EcoAir 105
Värmepumpar -
Uppgradera CTC ECOel 1550 EcoAir 105 eller komplettera med LLVP
Värmepumpar -
Sänka lutning på CTC EcoEl 1550 luft vatten VP med EcoAir 105 mest effektivt.
Värmepumpar -
Inget varmvatten utan elpatron CTC EcoEl 1550
Värmepumpar