4 304 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Ctc 260 kombipanna olja/ved
Hej forumet helt ny här och nybliven ägare till mitt första hus, ett 30 tals hus med en panna från 60talet som uppvärmning, dock ej använd sen tidigt 80tal. Den kokade och expansionskärlet gick för tidigare ägare så han tömde hela de vattenburna radiatorsystemet och använde sig av direktel som uppvärmning istället.
Så min fråga är vad man ska göra med denna pannan, ska man försöka få igång systemet igen och börja elda med ved, Koppla på pelletsbrännare?
Hade helst bytt ut alltihop mot en ny bergvärmepump men budgeten spricker för all annan renovering då.
Mvh Robin
Så min fråga är vad man ska göra med denna pannan, ska man försöka få igång systemet igen och börja elda med ved, Koppla på pelletsbrännare?
Hade helst bytt ut alltihop mot en ny bergvärmepump men budgeten spricker för all annan renovering då.
Mvh Robin
Elda ved i en sån panna är inte att rekommendera. Pellets kan fungera hyfsat. Däremot bör du börja med att kolla statusen på elementen,rör osv. Om det har stått tomt så länge kan det ha rostat rätt friskt.
Tack för svar! Okej ja jag har en rörmokare som ska kolla över den biten nu i veckan, okej ska kika lite närmare på en pelletsbrännare till den, några rekommendationer vilken sorts brännare till en så gammal panna? Varför är ved inte att rekommendera i den pannan? mvh Robin
Partiska svaret ,då jag har 2 själv , är en begagnad janfire flex-a.
Dessa pannor är helt enkelt inte konstruerade för att eldas med ved effektivt. Det går men då får du bosätta dig i pannrummet. Men har du en önskan om att elda ved går det att göra skapliga fynd av bra anläggningar i dessa vp-tider. Detta förutsatt att systemet i övrigt klarat sig.
Dessa pannor är helt enkelt inte konstruerade för att eldas med ved effektivt. Det går men då får du bosätta dig i pannrummet. Men har du en önskan om att elda ved går det att göra skapliga fynd av bra anläggningar i dessa vp-tider. Detta förutsatt att systemet i övrigt klarat sig.
Problemet är att det inte är en vedpanna utan en olja/koks panna. De får dålig verkningsgrad och ryker en massa om man eldar ved i den. Pellets funkar rätt så bra.
Tackar för alla svar, Har en sotare som skall besikta inom kort, Får fundera på pelletsbrännare till den då och slopa ved tanken direkt där då! Alternativt skaffa en annan panna helt enkelt. mvh
Rosten är inte det stora problemet, utan det är att de linade kopplingarna krymper när de torkar så att det börjar läcka.dof skrev:
Staffan
Det sväller igen. Rosten är ett permanent problem.
Gör en uppdatering, systemet är fyllt med vatten inte en läcka nånstans, skorstenen fick ja dra 9 meter slang så va den godkänd igen. pannan är igång och testkördes igår utan några komplikationer.
Klicka här för att svara