1 735 läst · 8 svar
2k läst
8 svar
CTC 1100, flytta brännarens strömbrytare
Utrustning:
CTC 1100 Ekonomi
Viking Bio
Har börjat att stänga av pelletsbrännaren på dagarna då vi eldar i kaminen istället, sparar in rejält på det. Som det är nu måste jag gå ut för att komma ner i källaren och jag tänkte försöka göra det lite lättare för mig. Vill alltså flytta strömbrytaren för brännaren till våningen ovanför. Men hur kopplar jag? Någon sorts trappkoppling vore bäst så att jag fortfarande kan bryta nere på pannan också. Vill inte gärna öppna upp pannan innan jag vet hur jag ska göra. Nån som vet hur det ser ut innanför och kan skissa upp en koppling?
CTC 1100 Ekonomi
Viking Bio
Har börjat att stänga av pelletsbrännaren på dagarna då vi eldar i kaminen istället, sparar in rejält på det. Som det är nu måste jag gå ut för att komma ner i källaren och jag tänkte försöka göra det lite lättare för mig. Vill alltså flytta strömbrytaren för brännaren till våningen ovanför. Men hur kopplar jag? Någon sorts trappkoppling vore bäst så att jag fortfarande kan bryta nere på pannan också. Vill inte gärna öppna upp pannan innan jag vet hur jag ska göra. Nån som vet hur det ser ut innanför och kan skissa upp en koppling?
Du måste ju ändå titta om brännaren är i paus innan du stänger av. Inte tjänar du så mycket på att stänga av brännaren. Dra ned på termostatventilerna i stället. Stänger du av brännaren varje dag får du kondens och rost i pannan.
Jag har en babymonitor där jag ser panna och brännare. Tjänar minst en säck om dagen genom att stänga av och det blir uppåt 1500:- i månaden, inget jag vill elda bort i onödan.johanpelle skrev:
Vad hjälper det att dra ner termostaterna? Inget skickas ut öht medans jag eldar i kaminen, brännare värmer vattnet till 80 grader, sen går den igång igen när det svalnat till 60 grader, fullständigt idiotiskt.
Drar pannan mer än en säck om dagen när du inte tar ut någon värme från den så har du något allvarligt fel. Hur mycket ska det då inte dra när du tar ut värme från pannan? Hade jag ett så oeffektivt system blev det värmepump omgående.
Två säckar om dagen har det gått åt nu när kylan varit här. När jag stängt av pannan ungefär halva dygnet så går det åt lite mindre än hälften. Då kör jag alltså brännaren från 20-21 till 8-9 på morgonen, ca 20-21 grader och nattsänkning med tre mellan 23 och 06. Kanske inte går åt en hel säck i onödan men jag ser ingen anledning att ha på pannan på dagtid när den inte använda.johanpelle skrev:
Luft/vatten-pump är ett önskemål men det är en alldeles för stor investering.
Brännaren är fast installerad så det går tyvärr inte.
Kom på att det enklaste ju är att sätta stickpropp på brännaren eftersom jag har några Nexa-uttag ligger. Så det fick bli så och det funkar förträffligt.