Byggahus.se

COVID-19 | Tid mellan kontraktsskrivning och tillträde

1. SimonEinbeigi
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Detta blir mitt första inlägg på forumet, kanske inte riktigt med inriktningen jag tänkt mig.

Jag och min sambo skrev på köpeavtal på vårt drömhus för ca 1,5 månad sedan, efter att ha sålt våran bostadsrätt. Tillträdet är planerat till första veckan i maj.

Banken har godkänt huset som säkerhet efter att diverse avtal skickats in till vår bankman.

Vi är nu oroliga att COVID-19 ska påverka bostadsmarknaden negativt och att banken därför inte längre godkänner huset som säkerhet vid tillträdesdagen. Oroar jag mig i onödan?

2. E
    Hobbyelektriker · Nivå 9
    Absolut gör du det.

• Laddar…
  3. oscarwww
    Renoveringsnovis Nivå 5
    En intressant frågeställning är om en har ett beviljat bolån (skuldebrev tecknat) och en blir arbetslös pga Corona före tillträde. Kan banken då häva köpet? Enligt de bolånevillkor jag hittat bland bankerna står det enbart att de kan häva vid lånelöfte stadiet men hittar inget vid beviljat men ej utbetalt lån.

4. SimonEinbeigi
    Medlem Nivå 1
    Tack, vi får hoppas på det. Finns säkerligen fler än vi som är i samma situation, hade varit märkligt om utfallet hade blivit något annat eftersom det kan vara förödande får många, inkl. oss själva.

5. SimonEinbeigi
    Medlem Nivå 1

För egen del är jag inte orolig för att bli arbetslöst, jobbar i stora projekt som stäcker sig under lång tid.

Intressant, lånet är baserat på de inkomstuppgifter som man angav vid ansökan, antar att ny prövning sker? Högst oklart.

6. M
    Medlem Nivå 5
    Vi fick skriva på ett papper samma dag som tillträde att de uppgifter vi lämnat fortfarande stämmer. Banken kan dra sig ur om tex inkomst eller anställning har förändrats, det är först när lånet är utbetalt som bolånet är "klart", normalt sker ju detta på tillträdesdagen.

7. oscarwww
    Renoveringsnovis Nivå 5
    Enligt villkoren jag sett står det inget om att de kan häva det, men om de kan häva det före utbetalning bör de även kunna häva det efter utbetalning. Skuldebrevet förändras ju inte varken före eller efter en utbetalning.

Många gånger får du skuldebrevet flera månader före själva tillträdet. Det kan ju hända mycket under de 3 eller 6 månader med ens privatekonomi.

Ännu mer komplicerat blir det om de lyckas häva avtalet, då behöver ju skuldebreven dödas på något sätt, så du inte sitter med dubbla skulder hos bankerna.

8. Bästa svaret

E
    Medlem · Nivå 3
    Hej Simon

Jag jobbar själv som bankman och kan inte tänka mig att en bank skulle backa från ett köpeobjekt som blivit godkänt pga marknadsoro. Rutinen för lånelöften är oftast att du som köpare ska kontakta banken för en slutgiltig kreditprövning innan kontraktsskrivning. Efter detta godkännande står man vid sitt ord om inte det uppdagas att du som kund lämnat felaktiga uppgifter (läs ljugit om saker som har väsentlig bäring på din ekonomi) (Om så är fallet har vi dessutom oftast upptäckt det i ett betydligt tidigare skede). Om en kund bli arbetslös mellan kontraktsskrivning och tillträde skulle banken med stor sannolikhet göra allt för att hjälpa er på bästa sätt!

9. SimonEinbeigi
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Tack för ett informativt svar.

Har stort företroende för min bank och tror inte heller att det skulle bli några problem. Bankens intresse ligger ju i att ha långsiktiga relationer med sina kunder, någon gång vänder det.