EDIT: Lite missvisande rubrik, produkten i ämnet rör recover från Boråstapeter och inte CoverUp.

Hej

Har använt mig av Recover från Boråstapeter för att skapa ett bra underlag för tapetsering, men jag har misslyckats och tänkte höra om någon har någon idé varför det blivit på detta sätt...

Historien är sådan att jag hade en nyuppsatt finmaskig glasfiberväv (ovanpå nya gipsskivor) som målats, men med dåligt reslutat, vilket gjorde att vi beslutade oss för att göra om och förhoppningsvis göra rätt. Sagt och gjort, vi valde mellan att bredspackla eller att sätta upp en "tjock-tapet" som t.ex. Recover, Easy cover etc.. Pratade med en lokal byggfirma och dessa rekommendera Recover. De visade prover och sa att resultat kommer att bli kanon. Jahapp, då kör vi väl på det då tänkte vi.

Ett par dagar senare så var Recover uppe på alla väggar och jag förvånades över att det 1. krävdes så himla mkt lim! Körde med rollning på vägg, för det mesta i 2 lager med ett par minuters mellansrum alt. rollning på vägg + tapet. Som sagt limmet flödade enligt min lekmannamässiga bedömmning. Direkt när jag strök ut tapeten så reagerade jag på att den blev väldigt småbucklig, men tänkte att detta antagligen kommer att dra ihop sig.

Ett par dagar senare så körde vi på med en vanlig tapet på väggarna och friden började infinna sig i kroppen då vi äntligen började få den slutfinish som vi önskat. Dock var hela väggen fortfarande småbucklig (med småbucklig så menar jag bucklor på ca 3*3cm med jämn spridning över hela väggen).

Nu har det gått ca 3 dagar sedan vi satte upp Recover och 1-2 dagar sedan vi satte upp tapeten (även den från Boråstapeter) och den är fortfarande riktigt bucklig, dvs. inga stora blåsor i tapeten, utan resultatet av ett ojämt underlag.

Vad tror ni att jag gjort för fel? Underlaget (Gips+väv+3 lager färg) skapade ett plant underlag så när på den finmaskiga väven (inga bucklor alltså). Så jag konstaterar att det är recovern som jäklas med mig. Kan det va så att jag ändå använt för lite våtrumslim, eller kan det vara så att jag använt för mkt våtrumslim, vilket skapat detta inferno av bucklor? Kan man göra något åt det? Om det är för mkt lim antar jag bara att det bara är att vänta? Om det är för lite, ja då är det väl inte så mkt att göra åt?

Ska säga det att när jag försiktigt stryker över bucklorna så hör man ett klistrigt ljud...resultatet av för mkt eller för lite lim? Eller var den färg som agerar underlag för recovern för hal/glansig (färg med glans 20).

Tacksam för feed back. Är mäkta less över att slutresultatet som ser för taskigt ut, efter att halvt ha renoverat ihjäl sig under ett par år nu. Allt underarbete blir ju lätt bortglömt, när slutfinishen ändå inte infinner sig.

Redigerat:
Hej!
Jag förklistarde "mättade" väggarna med vanligt tapetklister, torka 2 tim ca. Sedan kladdade jag mycket tjockt våtrumslim direkt på väggen och sedam på med cover up. Det blev slätt och bra men då det är kladdigt och dyrt. I fortsättninen kommer jag inte att fortsätta med cover up. Hellre en målare som bredspacklar.

Smurfolina skrev:
Hej!
Jag förklistarde "mättade" väggarna med vanligt tapetklister, torka 2 tim ca. Sedan kladdade jag mycket tjockt våtrumslim direkt på väggen och sedam på med cover up. Det blev slätt och bra men då det är kladdigt och dyrt. I fortsättninen kommer jag inte att fortsätta med cover up. Hellre en målare som bredspacklar.
använd aldrig aldrig våtrums lim till vanlig tapet,är det en skiktbar tapet så lossnar inte skiktet t,e,x och våtrums lim har annan tork förmåga som inte alltid pappers tapet fixar

Men det är ju till ren. tapeten han kört det vad jag fattar det som.
När man sätter den ska man verkligen va noga att man får ordentligt med lim och att alla bubblor stryks bort med tapetverktyg, tapeten drar inte till sig som man kanske är van vid från vanlig tapetsering.

nybyggd skrev:
använd aldrig aldrig våtrums lim till vanlig tapet,är det en skiktbar tapet så lossnar inte skiktet t,e,x och våtrums lim har annan tork förmåga som inte alltid pappers tapet fixar
Det var till en renoveringstapet och jag följde bara Coloramas anvisningar. Det blev bra och tanken är att r-tapeten inte skall av. Limmades direkt på spånskivor som skall målas.

Spånskivor hade jag gipsat istället. Blir bara problem med spån.

Stefan N skrev:
Spånskivor hade jag gipsat istället. Blir bara problem med spån.
Renoveringsgips på 6 mm ??

Har bara kört cover up på en vägg, kladdigtoch dyrt. Funderat på att ta in ngn på bredspackel istället. Vad tror ni?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.