Cortenstål - vackert och användbart material vid huset

5k läst  25 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    • Laddar…
  2. Cujo
    Medlem Nivå 6
    Personligen så tycker jag att det ser skabbigt och ovårdat ut. Saker som man bryr sig om, låter man inte rosta... Precis som när jag ser väggar av naken, obehandlad betong, så undrar jag om pengarna tog slut, så man hade inte råd att bygga klart?!

:thumbdown:

3. thomas33
    Renoverare · Nivå 14
    Kan säkert fungera som fasad, men trappa är väl inte så klokt, då det knappast går att sitta på den, utan att få rostfläckar på kläderna.

4. F
    Medlem Nivå 15
    Du får ha en offerdyna :p

5. C
    Anonym
    Jag har det som kantstöd i trädgården och på ett par kurkor. Älskar det och skulle gärna ha det på fasaden också om jag byggde nytt modernt.

6. P
    Medlem Nivå 3
    Håller med, tycker det ser mycket snyggt ut. Dynamiskt och levande, naturligt.

Förstår att vissa inte gillar det och att det kan provocera att ha ett rostigt hus, men de som inte gillar denna typen av formspråk brukar inte heller vara särskilt öppensinnade när det gäller annat heller...bara inse att gamla hundar kan ha svårt att sitta.

• Laddar…
  7. Krillew
    Medlem Nivå 9
    Visst jag förespråkar Svenska drömmen, ett rödmålat tornhus.
    Men jag tycker nog att alla material kan vara spännande om dom används rätt. Dom har byggt ett Farbror Joakim hus inte så långt ifrån där jag bor. träpanel men helt kubiskt fattas bara $ på fasaden. Jag tycker inte trä var rätt för den fasaden. även fast jag gillar trä. Här skulle det nog varit mer rätt med betong.

8. Oldboy
    Medlem · Nivå 13
    Misär. Som rostiga gamla fartyg för upphuggning.

Vi gamla hundar har inte svårt att sitta, men vi gör det bara när det passar. ;)

9. I
    Anonym
    Och luftburna signaler? Måste de gå ut för att ringa?Fast jag har ju varit inne på att skärma av ett rum för att slippa alla signaler, mest för att se om det kunde påverka mig, men ett helt hus, njae, även om det hade känts säkert när åskan gick.
    Men helt avogt inställd är jag inte, det går ju att lacka plåten när den fått rätt färg. För övrigt tror jag falu rödfärg och kalk tappar färg lättare än den plåten. Rätta mig om jag har fel.

10. I
    Anonym
    Flerfamiljshus med fasad i cortenstål, Främlingsvägen i Midsommarkransen, södra Stockholm, byggt 2013
    Främlingsvägen_April_2014_02.jpg

Så hur är det att bo i ett sånt hus?

11. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag skulle vilja veta vad en fasad i cortenstål skulle kosta.

Man kan ju drömma om allting, men om ekonomin inte var en faktor att ta hänsyn skulle jag nog hellre ha en fasad i Carraramarmor och gärna tak i guld.
    Men inte väggar i gammal rostig plåt :p

12. G
    Anonym
    Jag tycker personligen det bästa med CorTen stålet är att det "bromsar frukt från att tränga längre in" ;) vill ju inte att äpplenna ska komma genom väggen heller!

Ciao

13. T
    Anonym
    Tror inte att många gillar detta. Och för min del är det nog en klar överkurs. Men smaker varierar såklart.

14. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Instämmer till fullo!

Det hade fått mig att gå bananas :rolleyes:

• Laddar…
  15. fahlis
    Medlem · Nivå 11
    Är/var inte Rikspolisstyrelsens skivhus på Kungsholmen klädda med Cor-Ten?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: