Byggahus.se

Cortenstål - kant mot gräsmatta

1. NahojM
    Medlem · 19 inlägg

NahojM

Medlem
    Hej!

Funderar på att sätta cortenstål runt gräsmattan och även någon liten rabatt.

Har tittat runt på nätet en del bl.a. på rostikt.se, kantstanskort.se m.fl.

Någon som har tips var ni köpt dem? Någon erfarenhet av de jag nämner ovan.

Hur är det att sätta dem? Enkelt att böja till tex 90-gradershörn osv?

2. anders07
    Medlem · Stockholm · 6 098 inlägg

anders07

Medlem
    Beror ju lite på om du bara behöver kant eller om det ska vara med fästen och "pinnar". Ska du bara ha plåten är det oftast billigare att köpa på 3 meters längd och kapa själv.

Böja 90 grader beror på hur tjock plåt du ska ha och hur skarpa hörn du vill ha. Jag har böjt 2mm plåt genom att fästa plankbitar över där ena kanten är gerad i 45 grader och sen pressa fast plankorna mot varandra med snabbtvingar (fyra plankbitar totalt alltså varav två är gerade 45 grader som går mot varandra). Sen böjer man bara de gerade 45 graders vinklarna mot varandra så har du en rätt OK bockning...

3. Ingenjören
    Medlem · 746 inlägg
    Själv har jag köpt aluzinkbelagd plåt hos lokala plåtslagaren som kantstöd med biltemas svarta karosserilist i överkanten för att undvika vassa kanter men kortenplåt finns även hos https://gardenline.se/

4. S
    Medlem · A · 27 inlägg

salvora

Medlem
    Jag satte kantstål när jag hade min grusgång uppgrävd 2010 Jag använde vanligt plattjärn, 5 x 100 mm som jag köpt hos lokala smidesverkstaden. Det säljs i 6 m-längder så jag bad att få det kapat i 3 m-längder, då är det hanterbart. (Väger 3,9 kg/m). Därefter slog jag ned armeringsjärn (8 och 10 mm) som jag hade liggande olika stumpar av. Sätt fast plattjärnet mot stängerna med tvingar och väg av noga. Sedan svetsade jag fast stängerna ordentligt i plattjärnet. Svetsa inte ända upp utan kapa av stängerna någon cm under järnets övre kant. Det blev mycket snyggt och har rostat obetydligt på dessa 10 år.

5. kenneth5828
    Elektroniktokig · skåne · 712 inlägg

kenneth5828

Elektroniktokig
    • Laddar…
  6. S
    Medlem · A · 27 inlägg

salvora

Medlem
  7. NahojM
    Medlem · 19 inlägg

NahojM

Medlem
    Resultatet blev beställning från Rostikt.
    Bra och snabb leverans. Det hade blivit fel inleveransen men kundservicen var kanon och det åtgärdades omgående.

väldigt nöjd med mina stålkanter runt gräsmattan osv.

8. H
    Nybyggare · Stockholm · 42 inlägg

Hedberge

Nybyggare
    Hej!

Jag funderar också på att sätta cortenstål mellan gräs och uppfart. Min fundering är hur vasst blir 3 mm plåten? Kommer man få punktering på bilen om man råkar backa på plåtkanten?

9. halper
    Husägare · Gnesta · 852 inlägg

halper

Husägare
    Från rostikt.se är det räta vinklar, så kanterna är vassa. Inga problem att skära handleden, exempelvis :D Tror definitivt man kan få punktering om man kör på ett hörn.

10. TorpAnders
    Medlem · Västmanland · 1 136 inlägg

TorpAnders

Medlem
    Jag är rätt förvånad att vi inte har sett något från myndigheterna än, nu när det blivit modernt att fylla trädgården med rent farliga produkter? Vänta tills något barn eller vuxen stupar över en sådan kant och skär av sig delar av kroppen, eller rent av klyver skallen.

I maskinvärlden finns det klara direktiv för tillverkaren mot vassa eller utstickande kanter, helt logiskt.

• Laddar…
  11. E
    Medlem · Stockholm · 2 397 inlägg

Eld

Medlem
    Runda av kanterna med vinkelslipen då. Hur svårt kan det vara?

12. halper
    Husägare · Gnesta · 852 inlägg

halper

Husägare
    Jo, fast det är väl den som installerar/använder produkten som får säkerställa att den inte är farlig. Exempelvis genom att runda av de kanter som sticker upp.

13. J
    Medlem · 7 119 inlägg
    Ta en 16 mm PEMslang skär ( mattkniv med krok ) den på längden, låt den ligga i solen och bli varm så är det lättare, brukar vara en blå rand ( 10 kg tryck ) som kan följas bra. Dela lite på den och trä över kanten. Blir ett bra skydd mot vassa kanter.

14. F
    Husägare · Skåne · 225 inlägg

Frodda

Husägare

Farliga produkter?
    Du menar plåtbit i trädgården då tänker du ? Vill du inte skära dig, grada kanterna, klyva skallen eller kroppsdelar ? Huh ?

I maskinvärlden så finns det klara direktiv för tillverkaren helt rätt.
    Men nu var det brukaren du var orolig över som inte kan klarade grada en plåtbit.

Men du sätter gärna en borrmaskin eller en spikpistol i händerna på brukaren för direktiven från tillverkaren är klara.

Jättelogiskt, verkligen.

15. E
    Medlem · 8 inlägg

Erik_H2

Medlem
    Ja har både stål och sten trädgården, 3mm å jag skulle absolut inte köra över den med bilen då ja tror den skadar däcken, dagens bilar med batterier är ju så tunga.
    Angående farligheter så skulle jag inte vilja ramla hejdlöst på dessa 3mm kanter med huvudet först, men å andra sidan vill ja inte ramla på andra sidan huset där vi har berg å sten i dagen å murad bender mur heller,

En 3mm stålplåt böjer du inte själv, å man gör klokt i å mäta väl å köpa färdig klippt å bockat av någon som jobbar med smide eller container reparationer, söka på smed brukar funka,

Mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.