Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Coronavirus

Status:
Stängd
  1. Nefrums
    Hobbysnickare · Lomma · 707 inlägg

Nefrums

Hobbysnickare
    Titta på hur kurvorna ser ut för alla länder i Europa. Log grafen är spikrak för alla. Dvs exponentiell ökning överallt. Vad får dig att tro att det skulle gå annorlunda för Sverige än för alla andra länder.

Såhär ser kurvorna ut för några länder i Europa:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    corona.jpg

Ganska enkelt att förutse hur det kommer att se ut i Sverige om några veckor tycker jag.

Redigerat 25 mar 2020 02:53
  2. optimum
    Medlem · 5 967 inlägg
    Du jämför äpplen med päron.
    För att tala klarspråk, till skillnad från FHM, så är det olika sätt att mäta antalet smittade/sjuka i Sverige.
    Vi tar bara med de som testats och det är personer i riskgrupper och de som kommer till sjukhusen. Alla de som får symptom och stannar hemma med trolig covid-19 är inte med i de uppgifter du presenterar.
    Det är alltså betydligt fler som är sjuka i Sverige än i denna graf.
    Men finns även möjligt fel i de andra uppgifterna också.

Det vi kan hoppas på är att åtgärderna vi gör i Sverige kan hjälpa till att bryt ned kurvan.
    Dock är jag tveksam till detta då vi satte in åtgärderna för sent och får en längre tid med nedstängning.

3. P
    Medlem · 1 955 inlägg
    Det måste vara en kommande invasion av ödlor från yttre rymden som sprider Corona för att sedan kunna äta upp oss. Bra teori du har Lars48...:thinking:

Vad var det du gjorde i Sydkorea under din affärsresa?

4. B
    Allvetare · Stockholm · 9 253 inlägg

b8qPremiumikon: Hand

Allvetare
    Nja, läs grafens rubrik. Det är antal döda, inte smittade.

5. P
    Medlem · 1 955 inlägg
    Eller att använda den förbrukade kondomen på pennan, för att man inte kan låta bli att stoppa pennan i munnen. Nice:surprised:

• Laddar…
  6. P
    Medlem · 1 955 inlägg
    Men nu syftade jag på att du får betala 60% av lönen i löneskatt och inte på dina inkomster i firman. Jag la ner min enskilda nu i dagarna

7. optimum
    Medlem · 5 967 inlägg
    Ok, missade, då hade jag fel,
    Då är den mer korrekt.
    Skrämmande uppgift.

8. optimum
    Medlem · 5 967 inlägg
    Ja man stimulerar knappast till att folk ska vara kreativa och jobba extra.
    Därför är det uppenbart varför det finns så många firmor som kör extra på helgerna men som blir rent svarta pengar.

Jag själv kör enbart vitt och då går det mesta till skatt. Ja jag har funderat många gånger på om det är vårt jobbet att se större delen gå i skatt. Men det är en annan diskussion än denna.

9. P
    Medlem · 1 955 inlägg
    Kör man bara svart behöver man ingen firma.

Annars gör man som jag, skaffar ett roligt jobb med bra betalt som anställd

10. Flipbed
    Husägare · Västerås · 60 inlägg

Flipbed

Husägare
    Tycker din tolkning av texten känns lite oärlig för att vinna en poäng. Men ok, förstår ändå hur den kan tolkas så.
    Här är en mer rättfram källa från WHO:
    https://www.who.int/docs/default-so...0306-sitrep-46-covid-19.pdf?sfvrsn=96b04adf_2
    Quote: "For COVID-19, data to date suggest that 80% of infections are mild or asymptomatic, 15% are severe infection,
    requiring oxygen and 5% are critical infections, requiring ventilation."
    20% behöver sjukhusvård, inte 15% som jag skrev, så antar att jag tekniskt sett hade fel men mina antaganden om den kraftiga ökningen av antalet döda om sjukhusen inte räcker till är inte helt orimliga ändå.

• Laddar…
  11. useless
    Lök. · Gävleborg · 25 202 inlägg
  12. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 9 053 inlägg

pacman42

Medlem
    Eller så skulle de saken på allvar och begränsa sina kontakter på riktigt.

"Better the devil you know" som man säger i de engelskspråkiga länderna!

13. D
    Besserwisser · E · 19 815 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Den källan sa något annat ja, den du länkade till förut sa ”En mindre andel, 4-5 procent, blir så sjuka att de behöver sjukvård, en del behöver intensivvård” vilket inte motsvarar vad du skrev.

14. D
    Besserwisser · E · 19 815 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Skulle de satts in tidigare skulle de framför allt förlängt förloppet. Inte nödvändigtvis gjort det bättre.

15. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 9 053 inlägg

pacman42

Medlem
    Enligt en artikel i Washington Post så muterar viruset långsamt, så ett vaccin kommer med största sannolikhet att räcka i flera år. Det är en mycket bra nyhet då det innebär att det går att bli av med viruset från mänskligheten!

Nu kommer man troligen inte vaccinera bort det dock, eftersom det blir för dyrt. Men vi i Sverige kan ta en vaccinspruta vart femte år och sedan klara oss.

Men om vi har tur så kan faktiskt viruset dö ut av detta också. Kombinationen av högt R0 och låg mutations takt kan ta död på virusets smittvägar även där vaccin inte finns om några år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.