Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd

1. Ulltand
    Medlem · 6 674 inlägg

Du tycker alltså det är bra att inte peka ut eventuellt ansvariga för en väldig massa dödsfall? Sopa under mattan bara och glöm.

Men när kommissionens ordförande intervjuades i aktuellt/rapport var det väldigt tydligt. Nu kommer man att studera om ansvariga handlat rimligt med tanke på den information som fanns till tillgänglig. Så antingen har han eller du fel.

2. D
    Medlem · M · 4 504 inlägg

djac

Medlem
    Det är ju inte helt intressant vem som verkade inom systemet men mer intressant om man kan förändra systemen så att de kan fungera ännu bättre, imorgon kommer det ju vara någon annan och då behöver ju den inte hamna i samma sits, om det kan undvikas.

Men i populismens anda så är tron på ett (1) svar stor, tyvärr funkar verkligheten inte så.

Det var ett virus som gjorde att (en del) folk dog.

3. Ulltand
    Medlem · 6 674 inlägg

Liksom det är kulan i vapen som gör att folk dör? Märkligt sett att resonera men det känns igen.

Har någon handlat oaktsamt och det orsakat en onödig sjukdom och död är det väldigt viktigt att lyfts fram. Om inte annat så avskräckande syfte nästa gång det beger sig.

Common sense

Redigerat 31 okt 2021 17:53
    • Laddar…
  4. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 27 222 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Vad sägs om ett vaccinplåster i stället för en spruta?
    Försök på människor planeras starta i april.
    https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/vaccinplaster-pa-forsok-nasta-ar

• Laddar…
  5. A
    Medlem · Västra Götaland · 2 939 inlägg

Anders_Nilsson

Medlem
    • Laddar…
  6. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 7 026 inlägg

FairlanePremiumikon: Hand

Medlem
    Jag har nu lyssnat igenom både Rapport och Aktuellt från den dagen och de orden säger inte Mats Melin. Däremot är det ord för ord lika med Ewa Stenbergs text i DN...

• Laddar…
  7. P
    Medlem · 12 233 inlägg
    Ja, det är lätt att vara efterklok.
    Jag varken försvarar eller anklagar någon i det sammanhanget. Jag vet inte vilka data de hade att fatta beslut från.

• Laddar…
  8. P
    Medlem · 12 233 inlägg
    Två personer kommer från KI, och de borde väl ha lite hum om vad en pandemi är.

Min invändning gällde dock ditt påstående om att kommissionen verkar "bestå av en grupp människor med ungefär samma profilsammansättning som gett oss veritabla succéer som Nya Karolinska och SUS".

Det intrycket får dock inte jag, med reservation för att jag inte har så bra koll på SUS men jag anar att du menar att det är en ekonomisk katastrof på liknande sätt som Nya Karolinska.

Den ekonomiska skandalen Nya Karolinska skapades av politiker och inte av akademiker, präster, förbundstjänstemän och jurister.

9. K
    Medlem · Västernorrland · 3 037 inlägg

Kurtivan

Medlem
    Ebba Busch har avgjort det där redan, hon sa i en debatt 2020 att Löven med berått mod låtit 5000 dö.

• Laddar…
  10. P
    Medlem · 12 233 inlägg
    Den analogin hade varit bättre om det hade varit någon av de inblandade i den svenska pandemihanteringen som hade släpp lös viruset.
    Oaktsamhet är inte samma sak som avsikt, men visst bör kommissionen vara grundlig i sin utredning. Om den kommer fram till att någon bör ställas till svars för oaktsamhet så får den överlämna ärendet till rättsväsendet.
    Common sense is neither common nor sensible. (Från François-Marie Arouet, känd som Voltaire: "le sens commun est fort rare").

11. P
    Medlem · 12 233 inlägg
    Om det går lika snabbt och enkelt som att vaccinera sig med en vanlig spruta så är jag för.
    Eftersom nålarna inte tränger igenom huden så elimineras också risken för att vaccinet sprutas in i ett blodkärl.

Värst vad FoU om vaccineringsteknik har fått fart just nu. :)

• Laddar…
  12. P
    Medlem · 12 233 inlägg
    • Laddar…
  13. P
    Medlem · 12 233 inlägg
    "med berått mod"? Eh, uh, åååh, Ebba förstår du, hon inte klarar språket särskilt bra. He, he, hrmh.

14. D

djac

Medlem
    Nej, det är inte samma människor men de som brukar vara med när det ska gå illa är just jurister och organisationskonsulter, sen är det några till som är med i det här fallet, som du säger också en som täcker in skrockvektorn, -en präst!!

15. D

djac

Medlem
    Stulen reflektion från twitter men jag tycker den är rolig, -samma människor som visste allt om hur man skulle ta sig an Covid, innan läkarna ens fattade vad det var, står nu helt handfallna inför hur man ska lösa förlossningsvården.

Så talande och sötsurt på en gång.

Redigerat 1 nov 2021 09:30
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.