Byggahus.se

Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd

1. trähandtag
    Medlem · skåne · 1 046 inlägg

trähandtag

Medlem
    Nu blir det lite matte och en del antagande: utifrån vaccineringsvilja och de som har har fått eller kommer att få C19 närmaste åren. 80% vaccination med 95 % skydd av vuxna befolkningen och inget vaccin till den yngre under 18 år ger i runda siffror ca 4 miljoner personer som kan smittas. Incidensen har ju varit mellan 0,1 till 1% under pandemin och då fler blir immuna borde ju incidens minska med motsvarande siffra dvs 0,04 till 0,4 % under säsongen ett snitt skulle bli 0,22, dvs ca 8 000 i veckan skulle få covid årligen av dem så dör 0,6 % dvs ca 7 om dagen (hoppas jag räknade rätt). Nu tror jag att incidensen minskar mer och att andelen som dör minskar också, så en halvering borde vara rimlig, sedan har vi en kumulativ effekt årligen som minskar risken med död då fler har haft eller är vaccinerade. Resonemang utifrån inga nya varianter som gör att vi står på ruta ett igen!

2. B
    Medlem · stockholm · 384 inlägg

brfbo

Medlem
    Jag svarar också på ditt inlägg.

Ja dessa siffror! rätta mig gärna om jag tänker fel!

Det uppges i det du hänvisar till att Sverige har vaccinerat 40,4 % av sin befolkning med minst en spruta 19/5.

På pressträffen 20/5 uppger AT att tom 16/5 har 3 321 495 personer i Sveriges befolkning vaccinerats med minst en dos.

I slutet av 2020 hade Sverige en befolkningsmängd på 10 379 295 personer.

Dessa siffror som jag visar på här ger ju långt under 40,4% vaccinerade med minst en dos vaccin i Sverige.

Är det så att Sverige ges en falsk positiv bild för omvärlden? eller har jag räknat fel?

3. Nissens
    Garagebyggare · Göteborg · 5 206 inlägg

Nissens

Garagebyggare
    Jo, men då är man nere på en nivå där det mesta i livet är farligare än Covid. Vilket det varit från början. Dödligheten är låg i C19, men den är vårdkrävande.

Redigerat 21 maj 2021 15:13
    • Laddar…
  4. Nissens

Nissens

Garagebyggare
    En glad nyhet! Antalet covid patienter på IVA rasar drastiskt! :D

5. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 6 212 inlägg

FairlanePremiumikon: Hand

Medlem
    40,4% är baserat på 18 år eller äldre, vilket också står i länken, så det kan inte jämföras med hela Sveriges befolkningsmängd.

• Laddar…
  6. Nissens

Nissens

Garagebyggare
    Ja, eftersom det tydligt står att det man räknar är personer med åldern 18 år och uppåt så är det uppenbart att du räknat helt galet.

• Laddar…
  7. B
    Medlem · Stockholms län · 25 112 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Till det kan ju tilläggas att siffrorna i länken inte kom från Sverige och den huvudsakliga orsaken till att Danmark och Norge har halkat efter bör vara att de pausade/stoppade vaccinet från Astra Zeneca för alla.

• Laddar…
  8. Nissens

Nissens

Garagebyggare
    Ja, så egentligen är Sverige superdåligt? :rofl::crysmile:

9. trähandtag
    Medlem · skåne · 1 046 inlägg

trähandtag

Medlem
    Fick min första spruta igår. I natt har jag drömt om Bill Gates och massa chip!

10. B
    Medlem · stockholm · 384 inlägg

brfbo

Medlem
    Tack, ja ser felet nu,
    Undrar nu fortfarande varför man inte uppger hela befolkningarna vilket skulle ändra placeringarna pga olika många barn under 18 i olika länder, för även barnen borde ju vara en väsentlig del av beräkningar ang vaccinering och då inklusive smittspridning för att ge en mer rättvis bild för respektive land.
    Barnen är ju inga Mållgan(osynlig person) som inte både blir sjuka och sprider smitta, de är ju högst delaktiga i denna pandemi!

Men trolla med siffror görs nog ofta, ibland medvetet och ibland omedvetet,
    synd att de inte bara tog upp hur stor procent av de äldre äldre som blivit vaccinerade, för då hade nog Sverige fått en av topp placeringarna och det hade sett ännu bättre ut.

Tycker att Sverige ändå verkar ha gjort ett bra jobb med att ha fått ganska många vaccinerade på kort tid,
    men tror fortfarande att medicinsk riskgrupp fas 3 under 60 år kommer i kläm och inte prioriteras tillräckligt samt att regionerna inte ens har kontroll på hur många och vilka dessa personer medicinsk riskgrupp i fas tre är.

• Laddar…
  11. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
  12. B
    Medlem · Stockholms län · 25 112 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Anledningen är att man vill visa hur många som har vaccinerats i förhållande till alla som är tänkta att vaccinerats, dvs. hur långt på vägen har man kommit.

Men om man vill se i procent av hela befolkningen så går ju det också på t.ex.här: https://ourworldindata.org/explorer...n+outbreaks=false&country=ISR~DNK~NOR~SWE~GBR

• Laddar…
  13. T
    Medlem · 2 160 inlägg
  14. M
    Medlem · Skåne · 1 085 inlägg

mnils

Medlem
  15. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.