Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd

1. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 27 216 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Stockholmsområdet är mer tättbefolkat än Oslo för Oslo är ju mer som någonting mellan Göteborg och Malmö. Jämför hur många som reser kollektivt i Oslo resp. Stockholm och hur många som bor i så extremt tätbefolkade områden som i bostadsområdena på Järvafältet i Oslo.

2. P
    Medlem · 1 424 inlägg
    Jo men nu skrev jag Oslo OCH Köpenhamnsregionen.
    Sen spelar det nog ingen större roll om det är exakta siffror. De båda populationerna har då haft sina R-tal och det har då resulterat i en belastning för sjukhusen i de här båda regionerna. Sen att vi i Sverige då har en extra utmaning med områden som Järvafältet spelar nog mindre roll.
    Jag tror man mycket väl kan kalibrera med deras utfall.

3. BirgitS

Medlem
    Jag svarade inte dig utan Ulltand den här gången ;)

Jag förstår din åsikt men det verkar inte vara så det går till i alla fall utan modellen verkar kalibreras genom att jämföra med den tidigare utvecklingen i Sverige. Nu har man några veckor med omikron att utgå ifrån. Däremot så hämtar man in kunskap om omikrons beteende (smittsamhet, vaccinskydd) från andra länder, gissningsvis t.ex. Storbritannien som har haft många omikronfall och kommit med mycket information.

• Laddar…
  4. P
    Medlem · 1 424 inlägg
    Ok... "I surrender" för ett tag :cool: (England är mycket mer komplicerat med mycket större populationer)

5. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 7 025 inlägg

FairlanePremiumikon: Hand

Medlem
    @Ulltand

Jag såg aldrig något svar på mina frågor i #15102, antar att du missade inlägget, så jag ställer de igen.

Jag har hela tiden talat om att förutsättningarna mellan de olika nordiska länderna skiljde sig åt, det är du som tjatat om att förutsättningarna var lika.

Två konkreta frågor:
    1. Varför skiljde det så mycket mellan Stockholm och Skåne i första vågen? (Samma förutsättningar/olika rekommendationer eller olika förutsättningar/samma rekommendationer)

2. Var i studien finner du stöd för ditt påstående "Enligt studien är Svergige mest lika våra nordiska grannar som alla hade en underdödlighet!" (Hint: Studien ger en överdödlighet i Norge med 21 personer per 100' invåndare och Danmark 30)

Lyckas du på ett övertygande sätt besvara de frågorna utan logiska kullerbyttor så blir jag djupt imponerad.

6. P
    Medlem · 1 424 inlägg
  7. optimum
    Medlem · 5 967 inlägg
    • Laddar…
  8. Ulltand
    Medlem · 6 674 inlägg

Jag följde Skåne separat en tid i min jämförelse mellan nordens länder. Vad jag minns låg Skåne bra till ett tag men kom sedan ikapp risksnittet under den första vågen. Minns jag fel?

När det gäller över och underdölighet så är det självklart avgörande för vilken period man mäter. Tex så hade ju Sverige en stor överdödlighet under första vågen och Norge en underdödlighet, Därav följer att de sköraste eller mest mottagliga för Covid 19 redan har avlidit i Sverie. Man får då naturligt en underdödlighet därefter. Det betyder dock inte att den underdödligheten på något sätt kompenserar den tidigare överdödligheten. Sett till förlorade levnadsår under hela perioden har vi ett negativt facit. Det kan man förstå om man betänker att medellivslängden har sjunkit.

9. D
    Medlem · M · 4 502 inlägg

djac

Medlem
    Så, efter två år av fortsatt misskött vård så blir det nya normala att vi anpassar medborgarnas rörlighet och frihet efter vårdens belastning?

10. Ulltand
    Medlem · 6 674 inlägg

Du menar att det skett några förändringar till Sveriges fördel som är värda att ta in i diagrammet?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2022-1-10_18-10-2.png

11. Ulltand
    Medlem · 6 674 inlägg

Hittade en bild på Skåne och visst gick det bättre än riksgenomsnittet men inte lika bra som i övriga norden. Varför kan nog ingen svara på. Har för mig att Skåne införde besöksförbud tidigare än stockholm? Skillander i äldreosorg? En motfråga hur kunde skåne som började så bra sedan halka efter Danmark, Finland, Norge och Island?

upload_2022-1-10_18-15-41.png

12. BirgitS

Medlem
    Du minns fel, Skåne hade knappt någon första våg och Skåne+Blekinge hade ingen överdödlighet våren 2020, däremot en stor topp under andra vågen.
    upload_2022-1-10_18-12-50.png

https://www.folkhalsomyndigheten.se...d1438/rapport_overdodlighet_vecka_2021-49.pdf
    I samma dokument kan man se att Västernorrland+Jämtland inte hade någon överdödlighet under 2020 och en liten överdödlighet under våg 2 samt att Västerbotten+Norrbotten inte har haft någon överdödlighet orsakad av covid sen pandemin började.

13. BirgitS

Medlem
    Nej, det infördes i Stockholm i mitten av mars, alltså ungefär två veckor innan det infördes för hela landet.

Det var stora skillnader i smittspridning eftersom det var väldigt få i Skåne som behövde sjukhusvård jämfört med t.ex. Stockholm. Samma sak i Blekinge, Västerbotten och Gotland.

• Laddar…
  14. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 12 163 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Intressant, jag hittar inga siffror för respektive region, finns det så kanske någon orkar klistra in. Tänker på att jämföra skillnad med storstadsregion och icke.

15. Ulltand
    Medlem · 6 674 inlägg

Jag vet inte riktigt var ni vill komma men Skåne som följde FHM-riktlinger fick en betydligt högre smitta än resten av norden. Det trots att man började lågt.

Givetvis finns det lokala skillnader i ett land. Vad tror du gör att skåne låg under rikssnittet under första vågen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.