Hej, har en cool 3-fas fläkt som jag skulle vilja använda som inredningsdetalj och kunna låta den gå långsamt med en på och av strömbrytare. Har tillgång till vanlig 230V.
Frågor:
Hur köra en 3-fasmotor på 1-fas?
Hur dra ner hastigheten till några varv per minut?
Tacksam för svar
Frågor:
Hur köra en 3-fasmotor på 1-fas?
Hur dra ner hastigheten till några varv per minut?
Tacksam för svar
Trefasmotorer kan konverteras till enfasdrift med en kondensator. Man får ut betydligt lägre effekt men det är inget problem för en fläkt som startar i stort sett utan belastning.
Ett betydligt värre problem är att få den att gå med några varv per minut. Det klarar du inte utan en växellåda. Jag tror inte att det finns någon frekvensomriktare som kan få den där att snurra så sakta, men jag kan för all del ha fel.
Ett betydligt värre problem är att få den att gå med några varv per minut. Det klarar du inte utan en växellåda. Jag tror inte att det finns någon frekvensomriktare som kan få den där att snurra så sakta, men jag kan för all del ha fel.
De lite mer avancerade frekvensomvandlarna kan köras väldigt exakt ner till varvtal nära 0, men det blir en rätt dyr lösning.

Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 303 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 303 inlägg
De snurrar inte långsamt i verkligheten, det bara ser ut så på film pga samverkan mellan rotationen och det diskreta antalet bilder per sekund!lnilsson skrev:
Redigering: Denna effekt kan även uppnås om fläkten monteras i ett mörkt rum med stroboskopbelysning.
Kanon, tack för allas svar!
Misstänkte att det inte skulle vara helt lätt, men hoppades. Kanske billigast med en liten motor inuti den gamla. Får se hur jag går vidare. Fläkten har varit monterad i min gamla lada, jag tror som sädestork förr.
Återkommer med resultatet om det blir nåt av det hela
Misstänkte att det inte skulle vara helt lätt, men hoppades. Kanske billigast med en liten motor inuti den gamla. Får se hur jag går vidare. Fläkten har varit monterad i min gamla lada, jag tror som sädestork förr.
Återkommer med resultatet om det blir nåt av det hela