Byggahus.se

Contura 550 eller Jötul F373?

1. P
    Medlem Nivå 2
    Har nu varit och kikat mer allvarligt på alternativen till ny kamin, fastnade för Contura 550 och Jötul F373, de ligger i samma prisnivå, samma värmeeffekt osv.

Är det någon som vet om det är nån större skillnad på dessa, positiva eller negativa åsikter om dom.. ?

2. W
    Medlem Nivå 7
    Jag valde Jötul F373

av dessa skäl:
    helt i gjutjärn, stabil och rejäl med tyngd ca 50 kg mer än Contura 550
    snyggare design, den syns numera ofta i tv programmet Room service på kanal 5
    större sidoglas, bättre insyn från sidorna
    smidigare i formatet, lite högre och smalare än Conturas 550

Det som skulle kunna tala för en Contura är möjligheten att installera en fläkt om man skulle vilja det, samt en något större brännkammare om man vill elda längre ved. Eventuellt kan man också se Svanenmärkningen av Conturan som ett plus i kanten.

I övrigt är dessa kaminer mycket likartade i effekt och verkningsgrad.

Läs gärna mer om ämnet i denna tråd: http://forum.byggahus.se/biobraensle/74892-erfarenheter-kring-camina-art-serien.html

Lycka till!

3. P
    Medlem Nivå 2
    Tackar för svaret, alltid svårt att hitta nån som har erfarenhet av just de 2 man själv söker info om.

Jag, eller vi :D valde faktiskt en Contura 550. Mest för att dess design passar bättre in i vårt hus än Jötulen. För som du skriver så är de snarlika i verkningsgrad och allt detta. Sen är väl Jötulen lite effektivare i eftervärme med sin täljsten men, det får vi vara utan då. Allt är bättre än den vi har idag, jag eldade mellan 11 och 16 igår, och termometern i köket gick upp 0,6 grader på hela den tiden, och det är ca 6-7 meter från kaminen. Men kråkorna håller ju värmen iaf.... :rolleyes: