7 143 läst ·
18 svar
7k läst
18 svar
Contura 460 inställning på förbränningsluftspjället vid eldning.
Hej har flyttat in i ett hus med en Contura 460.
När man eldar och har förbrännings spjället öppet helt brinner veden ut väldigt fort och det tar lång tid innan värme magasinet blir varmt. Känns som de brinner för fort så värmen går rätt ut. Kollat manualen och står inget om att man ska strypa spjället vid eldning bara att de ska vara öppet. men upplever att jag får ut mer värme när de är lite strypt samt att magasinet blir varmt fortare.
Vet även att man inte ska strypa för mycket då gasar och sot eld kan uppstå i skorstenen.
Någon i denna grupp som har erfarenhet av eldning i Contura 460.
Tacksam för svar.
När man eldar och har förbrännings spjället öppet helt brinner veden ut väldigt fort och det tar lång tid innan värme magasinet blir varmt. Känns som de brinner för fort så värmen går rätt ut. Kollat manualen och står inget om att man ska strypa spjället vid eldning bara att de ska vara öppet. men upplever att jag får ut mer värme när de är lite strypt samt att magasinet blir varmt fortare.
Vet även att man inte ska strypa för mycket då gasar och sot eld kan uppstå i skorstenen.
Någon i denna grupp som har erfarenhet av eldning i Contura 460.
Tacksam för svar.
Har en 470t och jag har samma känsla att det brinner ”fort” men vad jag förstått ska spjället vara helt öppet, är intresserad av svar jag med
De har jag också förstått men när jag stryper så märker jag stor skillnad på temperature . Röken som går ut från skorstenen är genomskinlig när jag har strypt spjäll och då har jag läst att de är bra förbränning i kaminen.N NyHusägare2021 skrev:
Men är ny på de här med eldning och inte hittat något bra svar. Nyare kaminer kan man strypa vid eldning så förstår inte varför man inte skulle kunna göra de på en äldre modell.
Rent generellt, så hur mycket öppet spjället ska vara vid eldning i kamin beror bl.a. på tvärsnittet på skorstenen, dess längd, temperatur inne/ute, hur tätt huset är, storlek på ved med mera.
Man brukar generellt strypa en del, men jag har varit med om kaminer med dåligt drag med, där man är tvungen att ha fullt öppet spjäll hela tiden också.
Man brukar generellt strypa en del, men jag har varit med om kaminer med dåligt drag med, där man är tvungen att ha fullt öppet spjäll hela tiden också.
Intressant då borde de vara samma på alla i 400 serien. Hur ser din kamin hittat ingen manual du får Järna skicka en om du har ska kolla om de är uppbyggt på samma sätt med förbräningssluften och spjället.F Fideliox skrev:
Tacksam för svar.
https://www.contura.eu/sv-se/support--media/instruktioner-och-anvisningar/eldningsinstruktioner
verkar vara samma inom 400-serien
verkar vara samma inom 400-serien
Jag har eldat några m3 i en sån och jag kör alltid helt öppet i början för att sen vrida ner på halvt, lägre än så kan jag inte gå förrän det bara är glöd kvar men jag eldar inte så aktivt så jag brukar bara låta den vara på halv tills jag är färdig.
Är den kopplad till uteluft bör man komma ihåg att stänga ventilen helt när den inte används på vintern för annars kyler den huset ganska effektivt.
Är den kopplad till uteluft bör man komma ihåg att stänga ventilen helt när den inte används på vintern för annars kyler den huset ganska effektivt.
Tack för svar de är så jag eldar nu första lasset brinner häftigt och med luckan öppen en stund för att få igång draget. Efter de stänger jag till mitten typ brinner lugnare men brinner hela tiden och blir en fin glödbädd. När de bara är glöd kvar typ slänger jag in några pinne har dörren öppen ett liten stund bara så de ska börja brinna snabbt. Men spjället står kvar på halva läget verkar fungera bra.
När jag var lite grönare försökte jag optimera den och justerade ofta för att få bästa men det slutade bara med att min då erfarna nu pensionerade sotare såg att något inte riktigt brann som det borde. Efter jag justerade mitt sätt enligt ovan så har dom inget att påpeka trots att jag ofta eldar ved som sotar mer (enligt vissa i alla fall).
Hej!
Utveckla gärna för jag har precis samma fråga som Ts. Jag upplever också att kaminen nästan har för bra drag men vågar inte stänga spjället mer än ca 60-70% pga rädsla för sot. Röken ser fin ut.
Jag upplever också att rummet inte blir så varmt som vi hoppats på när vi satsade på kamin. Kan det bero på att värmen går ut direkt ur skorstenen och hur påverkar man isf det?
Utveckla gärna för jag har precis samma fråga som Ts. Jag upplever också att kaminen nästan har för bra drag men vågar inte stänga spjället mer än ca 60-70% pga rädsla för sot. Röken ser fin ut.
Jag upplever också att rummet inte blir så varmt som vi hoppats på när vi satsade på kamin. Kan det bero på att värmen går ut direkt ur skorstenen och hur påverkar man isf det?
Rickard. skrev:
När jag var lite grönare försökte jag optimera den och justerade ofta för att få bästa men det slutade bara med att min då erfarna nu pensionerade sotare såg att något inte riktigt brann som det borde. Efter jag justerade mitt sätt enligt ovan så har dom inget att påpeka trots att jag ofta eldar ved som sotar mer (enligt vissa i alla fall).
Ja då var jag ofta under 50% när jag trodde att jag borde ha det men nu går jag aldrig under 50% när det är lågor i kaminen utan jag kör bara 100% eller 50. Jag baserar alltså allt bara på min erfarenhet och snack med sotaren så det stämmer kanske inte för alla, förutsättningar för skorsten och tilluft lär ju skilja en del.L Louise1986 skrev:Hej!
Fläkten gör underverk i värmespridning.
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för svar!
Jag tänker att draget måste vara lite i individuellt mellan olika eldstäder beroende på skorstenens utformning. Så luftflödet vid 50 % öppet hos dig kanske inte är samma som 50 % öppet hos mig eller tänker jag fel?
När du ströp till under 50 % hade du fortfarande synliga lågor då eller såg allt normalt ut tills sotaren påtalade problem?
Jag frågar för att min fråga som är likt trådstartaren kvarstår lite. När jag eldar så känns det som att värmen går ut i skorsten pga för stort drag.
Jag har dock en hypotes om att jag kanske varit alltför försiktig med vedmängden med rädsla för att ta i för mkt och att det därför blir ”för mycket” drag pga att för liten vedmängd i förhållande till syretillförseln.
QUOTE="Rickard., post: 4944931, member: 188131"]Ja då var jag ofta under 50% när jag trodde att jag borde ha det men nu går jag aldrig under 50% när det är lågor i kaminen utan jag kör bara 100% eller 50. Jag baserar alltså allt bara på min erfarenhet och snack med sotaren så det stämmer kanske inte för alla, förutsättningar för skorsten och tilluft lär ju skilja en del.
Fläkten gör underverk i värmespridning.[/QUOTE]
ok men hur gör du då
Jag tänker att draget måste vara lite i individuellt mellan olika eldstäder beroende på skorstenens utformning. Så luftflödet vid 50 % öppet hos dig kanske inte är samma som 50 % öppet hos mig eller tänker jag fel?
När du ströp till under 50 % hade du fortfarande synliga lågor då eller såg allt normalt ut tills sotaren påtalade problem?
Jag frågar för att min fråga som är likt trådstartaren kvarstår lite. När jag eldar så känns det som att värmen går ut i skorsten pga för stort drag.
Jag har dock en hypotes om att jag kanske varit alltför försiktig med vedmängden med rädsla för att ta i för mkt och att det därför blir ”för mycket” drag pga att för liten vedmängd i förhållande till syretillförseln.
QUOTE="Rickard., post: 4944931, member: 188131"]Ja då var jag ofta under 50% när jag trodde att jag borde ha det men nu går jag aldrig under 50% när det är lågor i kaminen utan jag kör bara 100% eller 50. Jag baserar alltså allt bara på min erfarenhet och snack med sotaren så det stämmer kanske inte för alla, förutsättningar för skorsten och tilluft lär ju skilja en del.
Fläkten gör underverk i värmespridning.[/QUOTE]
ok men hur gör du då
Rickard. skrev:
Ja då var jag ofta under 50% när jag trodde att jag borde ha det men nu går jag aldrig under 50% när det är lågor i kaminen utan jag kör bara 100% eller 50. Jag baserar alltså allt bara på min erfarenhet och snack med sotaren så det stämmer kanske inte för alla, förutsättningar för skorsten och tilluft lär ju skilja en del.
Fläkten gör underverk i värmespridning.
P Patrik1992 skrev:
Ser ut som på bilden.