Byggahus.se

Containergarage/carport: isolerande underlag, väggbeklädnad, takstolar,

1. B
    Medlem Nivå 3
    Vill bygga containergarage men är beroende av att göra det succesivt under något år.

Slutmålet är 2 st 20 fots containrar som ställs upp med ca 275 cm mellanrum, takstolar 780 cm med kostruktion för loft, garageport i öppningen mellan containrarna.
    Golv i garagedelen blir grus. Isloersats troligen cellpast och plywood.
    Brädfodring av containrarna.
    Enkel byggcentral för att dra in el.
    Containern ska placeras i Norrbottensskärgård, så relativt torra och kalla vintrar

Första året/åren köper jag bara en container, lägger på enkelt plåttak.
    Sedan kompletterar jag med en till container, takstolar, plåttak och brädfodring.
    Slutgiltligen blir det kanske ett sovloft.

Frågor
    1. Underlag

Rekommenderats av firman som säljer container och isolersats att isolera golvet genom att ställa den på 50 mm cellplast. Borde räcka med 100
    Containern har måttet 6058x2438 (LxB). Enklast vore att då lägga cellplast 240x600 cm.
    Problemet uppstår då om jag senare vill brädfodra. Jag måste ju ha ett underlag att ställa läkten på.
    Är det då enklast att gräva ner LECA-block runt containern och ställa lekten/väggen på den?
    Spontant kännd det som att man borde undvika att skruva i containern. Kan man lima lekt med P400?
    2. Takstolar.
    Är det enklaste att lägga längsgående brädor på containrarna och sedan fästa takstolarna i dessa med ?
    3. Fukt
    Planerar att köpe en enkel solluftvärmare. Ev i kombination med fuktvakt
    Det finns ju ett teoretiskt problem med att ångspärren är i yttersta lagret vilket teoretisk ger kondens i väggen.
    Är det ett problem? Man skulle kunna tänka sig att använda en avfuktare men det blir inte lika underhållsfritt som att använda en solcellsdriven solluftvärmefångare.

4. Något annat jag har missat?

2. J
    Medlem Nivå 1
    Vad gör plasten menar ni? blir det kvar fukt i huset då? Räcker det inte med att ha god ventilation?