Byggahus.se

Com Hem får ok för köp av Boxer

1. A
    Medlem · Nivå 19
    Men marknaden håller på att flytta till IP-baserade nät via fiber så marknadsandelen för mark/kabel/satelit minskar.
    Dock finns de nämnde leverantörerna även med som tjänsteleverantör i IP-näten.

2. O
    Bannad · Nivå 15
    Tja... Boxer har väl nästan monopol på marksänd tv? Samt att de inte konkurrerar på övriga marknaden. Comhem har inte marksänt tidigare... Så köpet av Boxer spelar om min tanke mindre roll.

Däremot vad som var intressant, det var att konkurrensverket godkände Comhems köp av UPC, eller vad de nu hette... Kabeltv... Då försvann den ena av 2st leverantörer av kabel tv. Så det var ännu mer förvånande att de godkände. För då försvann all konkurrens.
    Nu ser tv-världen lite annorlunda ut, tack vare intåget av Fiber. Vilket innebär ändå att det inte så stor påverkan på konkurrensen som innan fibern var lika utbyggd.

3. [SKPG]Zamora
    Medlem · Nivå 10
    Sappa finns kvar som kabeltv-leverantör.

4. pacman42
    Medlem · Nivå 15
    Boxer har också TV via Internet med Chromecast-stöd mm. Det fungerar kasst, men de har det.

Denna lösning innehåller dessutom inte bara live-TV utan även en del utbud för on-demand, så nog konkurrerar de en del i alla fall (sedan har de väl inte marknadsfört detta så hårt dock , vilket jag förstår baserat på hur dåligt det fungerar för mig).

5. A
    Medlem · Nivå 19
    Jag kanske misstolkar vad du skrivit, men Boxer finns inom fiberområdet:
    https://www.boxer.se/fiber/

6. K
    Medlem Nivå 10
    Jag sa upp mitt CUMhem idag och sa att jag troligen ska byta till Boxer. Då sa de att CUMhem har köpt boxer :-/ WTF!!!

7. G
    Anonym
    Sverige består inte enbart av stadsbyggd där man har tillgång till fibernät.
    Själv bor jag på landet och har enbart mobilt bredband som alternativ.
    Men med mobilt bredband betalar man efter förbrukad datamängd, t.ex. 50 GBit/månad, inte hastighet oberoende av förbrukad datamängd. HD TV förbrukar ca 1GBit per timme och då blir det inte mycket TV per månad.

Det gör att TV via internet (mobilt bredband) inte är ett realistiskt alternativ.
    Istället är jag hänvisad till TV via marknät eller Satelit, kompletterat med lite sportevenemang och någon serie på viaplay/netflix eller liknande.

Då de tre stora ComHem, Boxer och Viasat konkurrerar med TV som INTE går via IP kan priset på deras TV paket hållas nere. Om nu ComHem köper Boxer konkurrerar de enbart med Viasat, dvs. risken att priset på TV (ej via internet) går upp ökar!!!

Men visst jag skulle gärna se att mobilt bredband kunde erbjudas på samma sätt som vid fiber, dvs. baserat på hastighet istället för datamängd. Då skulle jag också i huvudsak titta på streamad TV.

8. K
    Medlem Nivå 10
    Kan man inte få ADSL på landet?

9. G
    Anonym
    Då måste man ha fast telefon. Och vad gäller telefon räcker mobilen utmärkt.

Men det är ändå en riktig spaning. Det är billigare att dra in fast telefoni än fiber till huset.
    Kanske blir jag tvingad att låta göra det såsmåningom.

Men jag skulle så klart föredra att mobilt bredband prisades på samma sätt som vid fiber.
    Givet att näten också klarade av den trafik det skulle innebära. Vilket inte är helt givet!

10. A
    Medlem · Nivå 7
    Ofta kan man fortfarande det, men avvecklingen har påbörjats här och var.
    På en del platser byggdes det aldrig ut, på andra platser fanns det men om exempelvis en storm förstörde kopparnätet var det inte alltid det byggdes upp igen.
    Så i korthet, ADSL är på väg bort.

11. A
    Medlem · Nivå 7
    Det kan det vara, men det är allt annat än säkert, och tveksamt om Telia ens kommer erbjuda nya kopparaccesser inom några år.

Då du utnyttjar en mer tydligt begränsad resurs vid mobilt bredband så ligger det i sakens natur att man, allt annat lika, väljer en annan prismodell. Och kapacitetsmässigt kommer fiber av en räcka olika skäl alltid att ligga högre.

12. pacman42
    Medlem · Nivå 15
    Det fasta kopparnätet är på väg ut. Där det går i stolpar så läggs det ned när reparationskostnaden på stolparna blir för stor, exempelvis efter en storm eller när stolparna måste bytas ut. Det kan också läggas ned om det ändå sker grävning i området, exempelvis om elbolaget lägger ned nya elledningar, så kan telebolaget lägga ned delar av nätet från sina stolpar i marken, de stolpar som blir kvar kan då läggas ned...

Intressant nog så tar dessutom inte telebolagen något som helst ansvar för att man har täckning när stolparna tas bort. Jag har bekanta som har fått bygga en mast på tomten och där sätta upp en riktantenn för att kunna få (IP-)telefoni att fungera efter att kopparnätet lades ned. De har nämligen radioskugga på sin tomt. Grannarna 100m bort åt bägge hållen har täckning, men inte just denna tomt.

13. G
    Anonym
    Ja, det är helt riktigt. Jag ifrågasätter inte de kommersiella parternas motiv.
    Men när nu ComHem får köpa Boxer finns bara två aktörer kvar att välja mellan.
    ComHem/Boxer vs. Viasat
    Dvs. då det gäller att abbonera på TV paket (ej via IP).

Alltså konkurrensen minskar vilket också normalt betyter att priset kommer öka.

Det är konkurrensverket som godkänner affären jag kritiserar.

Men jag tror ändå att det är IP TV som är framtiden.
    Men att dra fiber till landsbygden är helt enkelt inte lönsamt, jag tvivlar på att det någonsin kommer bli det. Och då kommer affärsdrivande parter inte investera.

Det måste till en realistisk lösning här först.

Och så länge det inte är fallet menar jag att det finns konkurrensbegränsande faktor som inte är obetydlig.

14. A
    Medlem · Nivå 7
    Nu svarade jag på ett inlägg som inte nämnde TV med ett ord, kanske var det från dig, kanske inte, svårt att veta när du valt att inte registrera dig på forumet.
    Dock bortser du från det som redan tidigare påpekats i tråden, det finns idag tre aktörer för marksänt och satellit, och det kommer det att finnas efter ComHems köp också (ComHem, Viasat, Canal Digital)
    På IPTV blir det en aktör mindre, men den marknaden har en betydligt större flora av spelare och är enklare att starta upp inom så det bedöms antagligen inte som ett problem.

15. G
    Anonym
    Absolut, du har rätt.
    Att gå från tre till två aktörer är betydligt värre än att gå från fyra till tre.
    Även om Canal Digital inte är stora är de inte obetydliga, utan ett reelt alternativ som kunder kan välja.

Tror ändå att man kommer höja priset.

Skulle ändå vilja se ett alternativ för landsbygden så även vi kan lämna tablåer och inspelningar. Men det är väl en annan tråd!