Byggahus.se

Com Hem får ok för köp av Boxer

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
  2. pacman42
    Medlem · Nivå 15
    Jaha, då lär jag byta leverantör framöver då, men å andra sidan så tittar man ju knappt på live-tv längre...

3. G
    Anonym
    Eh, va!
    Att detta inte skulle hämma konkurrensen är ju bisarrt.

4. pacman42
    Medlem · Nivå 15
    Jag antar att man menar att alla leverantörer av TV via Internet ingår i konkurrensen, men för de utan den möjligheten har ju Boxer varit ett av få alternativ till ComHems kabel-TV. SÅ i sak håller jag med dig.

5. martin43
    Medlem · Nivå 12
    Öh?
    Självklart hämmas konkurrensen! Det är ju ett av huvudsyftena med hela affären?!

6. shieldfire
    Medlem Nivå 6
    Boxer och ComHem har ju delvis helt olika målgrupper. Om man resonerar som " att alla leverantörer av TV via Internet ingår i konkurrensen" måste man ju se till att inte alla Boxers kunder har möjlighet till TV via internet.
    I vår kommun gav (!) man bort rättigheterna att dra fiber utanför centralorten/större orter. Vilket resulterade i praktiken i att två lite större orter får stängd fiber - alla andra intilliggande byar får ingen fiber alls. (För få abonnenter, alternativt för dyrt och för dåligt erbjudande).

Pratade med en snubbe som driver den största TV-butiken i centralorten och han rekommenderade inte att man skulle ansluta sig till fibern utanför de orter som nu har som standard. Han själv har inte fiber. Undrar vad han säger nu ... :confused:

7. A
    Medlem · Nivå 19
    Tror nog att denne affärsägare inte riktigt förstår syftet med fiber :) TV via en infrastruktur som fiber är ju bara en delmängd av de tjänster som finns att tillgå där internetanslutning är huvudsyftet.

8. shieldfire
    Medlem Nivå 6
    Jodå nog förstår han det - det vi diskuterade generellt var internetanslutningen på landsbygden. Han var mycket kritisk till att den fiber som erbjuds är sluten. De blockerar alla tjänster som inte fiberägarna vill ha i nätet; om man vill ha HBO och inte Netflix blockerar man Netflix. OBS! Extremt exempel.

9. A
    Medlem · Nivå 19
    Nu blir jag förvånad, skulle en tjänsteleverantör blockera vissa sajter som man ogillar eller anser konkurrera?
    Finns det exempel på sådant då jag inte träffat på det (exkluderar ev, sådant som är olagligt, t.ex. via domstolsbeslut)
    Däremot så kanske en tjänsteleverantör inte tillhandahåller alla TV-kanaler men de levereras ju inte via internetanslutning. Däremot så har många Play-funktioner så att man kan beställa "TV" via internet istället från specifik medieleverantör.
    Eller har jag missuppfattat vad det är som ska kunna spärras?

10. shieldfire
    Medlem Nivå 6
    Fiberägaren blockerar detta.
    Det är det som har hänt hos oss på landet enligt TV-butiksägaren.

http://blankebäck.se/fiber/information
    Öppen fiber?

Med öppen fiber är det kommunen som står som ägare för fiberkabeln som de sedan hyr ut till olika leverantörer som i sin tur kan öppet konkurrera om vilka tjänster som tillhandahålls i nätet. T.ex. kanske man vill ha Bredbandsbolaget som internetleverantör, men Telia som tv-leverantör. Detta är fullt möjligt att skräddarsy själv i det öppna nätet. En nackdel är att månadskostnaden kan bli högre om man väljer olika leverantörer för olika tjänster och att man har flera kundtjänster att ringa till om saker slutar att fungera.

I det "slutna" nätet finns inte denna konkurrens och man är bunden till en leverantör för allt. Detta är en fördel om man t.ex. mot förmodan skulle få ett avbrott, så har man enbart en leverantör att ringa och skälla på. En annan fördel är att det är enklare att förhandla fram en skälig månadskostnad för samtliga tjänster som är av intresse (se fallet KOEFF ovan).

Redigerat 26 sep 2016 09:58
  11. J
    Medlem · Nivå 11
    Den länken innehöll rätt mycket sakfel och verkar vara ihoprafsad av någon som inte har full koll. Öppen fiber är ett koncept som Telia Company har, där man tillämpar ett öppet nät, alltså att du kan välja olika tjänsteleverantörer.
    Man talar här om öppen fiber och kommunen, alltså ett stadsnät, och det är något helt annat. I vissa (ovanliga) fall finns Telia att välja som tjänstelverantör i ett kommunalt stadsnät, men det man syftar på i din länk är ett kommunalt stadsnät, med olika leverantörer att välja mellan. I ett slutet nät har man istället förhandlat fram ett avtal med erbjudanden från leverantörer man valt ut till sitt nät. behöve rinte vara sämre i sig.

Redigerat 26 sep 2016 11:16
  12. shieldfire
    Medlem Nivå 6
    Nej kanske inte - men det är fortfarande slutet.

• Laddar…
  13. A
    Medlem · Nivå 19
    Att jag ställde frågan är utifrån att jag arbetar inom området och blev förvånad över en renodlad fiberägare kunde blockera enskilda internetsajter godtyckligt. Så jag ställer mig fortfarande tveksam till vad er TV-handlare avser.
    Att man inte vill/kan leverera olika TV-kanaler via "IPTV" kan jag se en logik i utifrån hur man tar betalt för TV-paket.
    Men att man sysslar med att spärra olika intersajter som sänder streamat är jag tveksam till.
    Det är inte så att ni blandat samman streamat via internet med IPTV-kanalerna?

14. G
    Anonym
    Boxer levererar TV via marknätet.
    Såvitt jag vet finns det bara tre aktörer i sverige:
    Boxer (marknät)
    ComHem (kabelnät)
    Viasat (satelit)

Det är ju redan i allra högsta grad begränsad konkurrens.
    Om ComHem förvärvar blir det ju ännu värre.
    Bara TVÅ aktörer!!!

I praktiken säger konkurrensverket att det enda sättet att hämma konkurrensen på en marknad är om ett företag har monopol (eller dominerar marknaden). I annat fall är alla konkurrensbegränsningar ok.

15. B
    Medlem · Nivå 23
    Canal Digital via satellit.

Glöm inte heller bort de som levererar via IP-TV.