Byggahus.se

CMS Fräsmodulplattor

1. Nimajneb
    Medlem · Blekinge · 12 092 inlägg

Nimajneb

Medlem
    Det finns en äldre CMS modulplatta till OF1010 (570243) som kostar c:a 1500kr mindre än den nyare OF plattan (570251) som förvisso klarar av 1400 o 2200 fräsarna.

Om man bara har en OF1010, finns det någon anledning att skaffa den nya plattan istf den äldre?
    Mao finns det funktionellt några skillnader eller är den bara större för att kunna rymma dom större fräsarna?

2. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 287 inlägg

Daniel_N

Moderator + Youtuber
    Jag har en ännu äldre fräsmodulplatta, Basis 5A, vilken dock är väldigt lik 570243 (skillnaden är utformningen av festherboards och det genomskinliga plastskyddet - vilka dock går att köpa till och montera på 5A) och är en utmärkt fräsmodul. Jag har modifierat den för att passa min OF2000e, vilket inte var några problem och blev utmärkt.

Jag har bara sett 570251 på bild. Den ser ut att vara väldigt lik 570243 - dock medger 570251 att man kan justera fräshöjden från ovansidan av bordet. Det är nog en trevligt feature, men jag har aldrig haft problem att justera höjden underifrån, mycket enkelt snabbt och exakt.

570251 kommer också med ett speciellt anhåll+skydd för fräsning av rundade arbetsstycken. Det verkar vara en mycket trevlig ide, som jag inte har sett (från festool) innan. Reservdelarna till den går att beställa separat, vilket jag tänker göra för att komplettera min 5A-modul.

I övrigt så ser inte jag några skillnader på modulerna vid en första anblick. Det är dock möjligt att du hittar fler skillnader om du läser igenom reservdelslistor och manualer på festool.se.

3. Mr Handyman
    Medlem · Värmlands län · 2 899 inlägg

Mr Handyman

Medlem
    Utan att vara absolut säker går det troligen att modifiera CMS OF1010 till att ta OF1400 och 2200. Allt finns att köpa som reservdelar. Men om man ändå ska köpa den så verkar det kanske ändå klokare att skaffa den nyare. Dels om man vill ha justeringen ovanifrån (vilket blir en större fördel om man vill lägga in plattan i ett djupare bord och får längre till undersidan), dels blir nog konverteringen minst lika dyr som skillnaden beroende på vad man vill plocka upp till den nya standarden.

Är den nån gång man ska ha en stor fräs så är det väl i fräsbordet där man ofta belastar fräsen mer än vid manuell körning.

Redigerat 26 okt 2009 18:02
  4. Daniel_N

Daniel_N

Moderator + Youtuber
    Jag tror också att det går att modifiera så att 1400 eller 2200 passar. Kanske måste man borra lite nya hål och så dock.

Angående justeringen uppifrån - måste man ändå inte in under bordet och spänna fast fräsen efter varje höjdjustering? Det gör i alla fall jag.

5. Nimajneb
    Medlem · Blekinge · 12 092 inlägg

Nimajneb

Medlem
    Går det även att köra (ev efter enkel moddning) andra fräsar än Festools i plattan?

6. G
    Medlem · Stockholm · 293 inlägg

gifen

Medlem
    Kätteri!!!!

En polare till mig har en makitafräs i cms bordet, oklart dock om han moddat den, får kolla upp det.

7. Mr Handyman
    Medlem · Värmlands län · 2 899 inlägg

Mr Handyman

Medlem
    Klart det går, men det är väl frågan om hur mycket arbete det är att få det att fungera. Med den senaste, CMS OF är det kanske höjskruvens placering som är det knepigaste, men själva infästningen går ju alltid att lösa på något finurligt sätt.

8. Daniel_N

Daniel_N

Moderator + Youtuber
    Vad säger ni fräsar om denna fråga? Jag talar alltså om att spänna ratten som låser fräsen i rätt höjd.

9. mattiasp
    Hårklyvare · Stockholmare i exil i Västerås · 6 586 inlägg

mattiasp

Hårklyvare
    Jag har upptäckt att fräsverktyget rör sig lite när man skruvar åt ratten, så det har jag slutat med. Om jag minns rätt så sjunker eggen ca 0,05 mm. Då pratar vi om Basis 5a och OF1010.

10. Daniel_N

Daniel_N

Moderator + Youtuber
    Men finns det inte risk att fräsen "flexar" om man inte spänner fast den?

Jag har inte märkt av någon rörelse då jag spänner fräsen, men å andra sidan så arbetar jag i princip alltid utan att mäta, och kör testbitar, så själva fräsningen i testbiten sker efter det att jag har spännt fräsen. Så felet flyttar jag hela tiden med mig. Ibland skulle det dock kunna ge problem, jag ska undersöka om min också flyttar sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.