1 873 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Clearvue CV06 eller Dust Deputy? + nåt vattenbaserat för fint damm?
Medlem
· Västerbotten
· 549 inlägg
Sitter och klurar lite, mitt ännu omålade betonggolv i garaget ger ifrån sig ett otroligt fint damm som får vad som helst att sätta igen. Tänker att det enda som har en chans att funka bra förutom att byta påsar hela tiden är något där dammet passerar vatten, tänkte prova att förlänga ingången i Kärcher-sugaren med något rör ner till botten av dammbehållaren, sen hälla i vatten så det täcker. Då borde jag väl få en "genom-vatten-sugare"? Som borde funka bra för fint damm som det nämnda, samt gips? Jag kör utan påse då förstås, samt borde väl klara mig utan filtret i sugaren öht..?
Sen tänkte jag så småningom ta tag i sugen av lite större partiklar från sågning och slipning av trä. Dustex 25/40 verkar ju vara all the rage nu, så siktar nog på att uppgradera till en sån, men även mindre cykloner är ju väldigt poppis så lyckas jag bara förhandla bra nog med frug^H^H^H^Hplånboken vill jag nog skaffa en sån också (klarar mig väl jättebra på en Dustex 25 istället för 40 om jag skaffar cyklon tänker jag). Där är frågan - vänta in Masses projekt? Eller är Dust Deputy bäst? Eller kanske ClearVue CV06? Framförallt är det väl DD och CV06 som känns intressanta och enklast att bara beställa, har någon provat bägge och kan säga något om hur dom står mot varandra? Hittar väldigt lite jämförande info trots svart bälte i Google. Hur ligger dom i pris inklusive frakt till Sverige? Var beställer man dom bäst?
Att man sen helst dessutom ska ha en rejäl spånsug också .. det vill jag helst ignorera ett tag så jag inte "tappar sugen" (ha-ha..) pga av alla pengar på detta.
Sen tänkte jag så småningom ta tag i sugen av lite större partiklar från sågning och slipning av trä. Dustex 25/40 verkar ju vara all the rage nu, så siktar nog på att uppgradera till en sån, men även mindre cykloner är ju väldigt poppis så lyckas jag bara förhandla bra nog med frug^H^H^H^Hplånboken vill jag nog skaffa en sån också (klarar mig väl jättebra på en Dustex 25 istället för 40 om jag skaffar cyklon tänker jag). Där är frågan - vänta in Masses projekt? Eller är Dust Deputy bäst? Eller kanske ClearVue CV06? Framförallt är det väl DD och CV06 som känns intressanta och enklast att bara beställa, har någon provat bägge och kan säga något om hur dom står mot varandra? Hittar väldigt lite jämförande info trots svart bälte i Google. Hur ligger dom i pris inklusive frakt till Sverige? Var beställer man dom bäst?
Att man sen helst dessutom ska ha en rejäl spånsug också .. det vill jag helst ignorera ett tag så jag inte "tappar sugen" (ha-ha..) pga av alla pengar på detta.
Sök efter jämförelser mellan CV och Oneida på SMC
www.sawmillcreek.org
www.sawmillcreek.org
Din tanke kring att dra insuget i dammsugaren via vatten kommer inte fungera. Det skulle ju då innebära att sugaren skulle suga ut all luft ur behållaren (som för övrigt måste vara dundertät) och sedan fortsätta att suga upp allt vatten för att kunna dra in mer luft genom slangen. Eller är jag ute och snurrar?
Vad händer om du kör Kärchern med påsar och filter som det är tänkt? SÅ mycket damm kan där väl ändå inte vara att ett eller två fempack påsar inte fixar det?
Vad händer om du kör Kärchern med påsar och filter som det är tänkt? SÅ mycket damm kan där väl ändå inte vara att ett eller två fempack påsar inte fixar det?
Får instämma med phl om att det inte funkar. Du måste ha sugeridelen innan vattnet i så fall så att du blåser in den dammiga luften i vattnet.
Min spontana idé på en lösning involverar även den vatten. Du kan inte möjligen slå ut några liter vatten på golvet och sen suga upp det? Dammet lär ju följa med ganska bra i alla fall och är redan bundet.
Min spontana idé på en lösning involverar även den vatten. Du kan inte möjligen slå ut några liter vatten på golvet och sen suga upp det? Dammet lär ju följa med ganska bra i alla fall och är redan bundet.
Medlem
· Västerbotten
· 549 inlägg
Har inte provat slå ut vatten, känns som att den inte kommer suga upp damm lika bra då som ifall det bara ligger där torrt, men jag får prova.
Vad synd att inte min idé om hur vattenfiltrering funkar verkar vara nära sanningen, hade varit som smutt om man hade kunnat ha en dammsugare man var nöjd med och kunnat komplettera med vattenfilterburk för fint damm, cyklon för grövre, och sen varit redo för vad som helst.
Vad synd att inte min idé om hur vattenfiltrering funkar verkar vara nära sanningen, hade varit som smutt om man hade kunnat ha en dammsugare man var nöjd med och kunnat komplettera med vattenfilterburk för fint damm, cyklon för grövre, och sen varit redo för vad som helst.
Vet inte om det funkar för ditt ändamål, men jag tänkte på konstruktionen som är i luftburkar på gamla bilar. Där kommer luften in genom ett rör och virvlar sedan runt i en del där det är motorolja på botten som då dammet fastnar i, därefter åker luften vidare in i motorn.
Det kanske funkar med någon liknande konstruktion fast med vatten?
Det kanske funkar med någon liknande konstruktion fast med vatten?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fästa Luft/luftvärmepump utdel på fasad eller mark?
Värmepumpar -
Byta armaturer eller byta till led-lysrör?
Belysning -
Propeller på styltor i Sälen - bara dumt och dyrt? - Grand Designs
Artikelkommentarer -
Förvara ved klyvd eller oklyvd?
Ved, Pellets, Flis -
Gavelventiler eller inte? Isolera 1800-talshus.
Byggnadsvård