Byggahus.se

Clas Ohlsons förfall

1. T
    Medlem Nivå 8
    Är inte hälften av de där redan borta?

2. optimum
    Medlem · Nivå 14
    Clas Ohlson
    Kjell & Company
    Hobbex
    Teknikmagasinet
    Ginza
    CDON

De är kvar alla idag men jag tror de krymper så mycket att de inte är lönsamma att ha kvar när Amazon är igång.

Ginza och CDON har precis motsvarande koncept som Amazon.
    Alltså de har vissa produkter i eget lager och huvudsaken av sortimentet skickas från andra företag som är kopplade till dem.
    Sortiment på Clas Ohlson, Kjell & Company, Hobbex och Teknikmagasinet finns på Amazon.

Clas Ohlson har tackat nej till att få sitt sortiment förmedlat via Amazon. Troligen för att bidraget per produkt är för litet för flera att dela på.

Intressant men ruggig framtid för de som arbetar på dessa företag idag.

Intressant att se hur det kommer gå för Biltema och Jula som satsat på massa annat än den kärnverksamhet de startade med. Exempelvis finns det klädhängare mm hus dessa och inte som Biltema startat med reservdelar till bilar och verktyg.

3. T
    Medlem Nivå 8
    Ja, men Hobbex är ju ingenting jämfört med tidigare, Teknikmagasinet räddades från konkurs i sista minuten, CDON är ju som sagt bara en svensk Amazon och Ginza... jag vet inget om dem. Amazon lär ju slå främst mot webbshoppar och inte fysiska butiker, men har man en verksamhet som inte klarar konkurrens är det ju inte direkt Amazons fel.

Personligen handlar jag knappt något hos dem du listade sedan flera år.

• Laddar…
  4. H
    Medlem · Nivå 14
    Om jag inte minns helt fel så är det så taskigt att det är vår historia enligt Douglas Adams, för planeten de befolkade var vår egen moder jord.

5. Dan_Johansson
    Medlem · Nivå 16
    Japp, de förstörde mössens dator .. :)

(dags att läsa om tror jag, jag har lite svårt att hålla isär boken och filmen nuförtiden ....)

6. MultiMan
    Realist · Nivå 12
    Samtliga företag du räknar upp är en skugga av sitt forna jag och har redan slutat handla av dem, långt innan Amazon kommer till Sverige.

Jag baserar det på inköp över lång tid, 15-45 års spännvidd på erfarenheten.

CDON är väl det som störtdykt snabbast. Handlade massor där tidigare (sedan starten) men senaste 2 åren har de jobbat stenhårt på att avveckla sig själva utan att få någon av fördelarna Amazon har.

Edit: Underbar rubriksättning från igår:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-9-17_11-53-7.png

https://www.ehandel.se/cdon-skar-ned-kraftigt-pa-lagret-vi-storsatsar

En av anledningarna till att jag använt mig av Amazon är att de säljer en väldigt massa saker i egen regi, med eget lager och leverans samt kundtjänst. "Fullfilled by Amazon". Alltid pålitligt både med leverans och om något krånglar. Med kommande Prime lär det bara bli bättre. Allt det avvecklar CDON. Där hänvisas du till företaget som råkar sälja just det du beställt, både gällande support och vilja att leverera.

Edit 2: Finns och funnit massa oseriösa säljare på CDON och inget har hänt trots anmälningar:

upload_2020-9-17_12-3-20.png

Exempel från idag:

upload_2020-9-17_12-3-59.png

Verkligheten:

upload_2020-9-17_12-5-30.png

Redigerat 17 sep 12:05
  7. engs
    Medlem · Nivå 8
    Ginza var där man köpte musik i ungdomen, en fet katalog som kom 2(?) ggr /år som man lusläste och sen beställde skivor för en stor del av studiebidraget. Tror aldrig jag besökt deras webbsida dock...

8. optimum
    Medlem · Nivå 14
    Ginza.
    De har rätt så bra omsättning nu i år tack vara coronan.
    Känner en som jobbar där.
    De har 75.000 produkter i sitt sortiment.
    Jag har väl handlat några gånger där.
    Min bekant är lite orolig för hur framtiden blir. Amazon är ett intressant alternativ som garanterat kommer rita om kartan.

9. M
    Medlem · Nivå 7
    Den som ligger i Slta C är helt ok, trevlig personal dessutom :)

10. optimum
    Medlem · Nivå 14
    Men tråden handlar om Clas Ohlson.
    Ja de som var de från Insjön.
    Där man handlade via postorder. Via en kul katalog som oftast blev veckans läsning.
    Skickade order i ett brev och fick vänta 2 veckor innan paketet kom på posten.
    Sedan öppnade de butiker över hela landet så man kunde köpa sakerna och få dem direkt.
    Den tiden är snart över och man kommer återigen få dem typ postorder.
    Fyller i på en sida på nätet och får dem några dagar senare.
    Borta är då att komma på att man behöver en manick och åka till butiken och få den omgående för att hem till garaget och använda saken.

Tiderna förändra och borta är nostalgin vi hade med Clas Ohlson i Insjöns sortiment i de gamla vällästa katalogerna.
    Snart får ni vara med och ge Amazon era pengar.

11. T
    Medlem Nivå 8
    Några dagar? Dagens e-handel är typ nästa dag. Ibland t om samma dag. Ofta fri frakt och fria returer. Butiker är obsoleta.

Jag är f ö delägare i Amazon, så jag klagar inte.

• Laddar…
  12. Raskus
    Medlem · Nivå 11
    Jag tror inte CO kommer överleva Amazons intåg

13. C
    Medlem · Nivå 18
    Nä, inte omöjligt. Men trist. Inte för att CO är någon höjdare, men mina erfarenheter av Amazon har varit riktigt usla.

14. O
    Medlem · Nivå 14
    du har inte tänkt att själva basen har förstorats till det oändliga? Dvs det där ”allt” är betydligt större mängd idag. Finns ingen återförsäljare som längre kan erbjuda reservdelar tvärs över alla produkter som finns att tillgå. Men visst, det är större marginal att sälja en helt ny produkt än en reservdel så jag håller med om på så sätt har det förfallit.

15. X
    Medlem Nivå 2
    Jo det fanns mer för hemmapysslaren då på 70-talet. Man kunde bygga saker från grunden. Nu ska man köpa färdiga produkter med inbyggda fel så de ska gå sönder så fort garantin gått ut och köpa nytt hela tiden. Det anses vara en samhällsekonomisk fara om grejjerna håller länge. Sen skyller de sopbergen på oss!