Byggahus.se

Clas Ohlsons förfall

1. P-plats
    Medlem · Nivå 15
    Jag saknar när man kunde köpa motstånd eller när personalen visste vad en lappolerskiva är för något och kunde erbjuda en till mig...

2. imported_Benno
    Medlem · Nivå 8
    Allt förändras kanske inte till det bättre. Men omsättningen är det nog inget fel på. Frågan är om classe skulle funnits kvar idag om de fortsatt som tidigare med att vara så pass smala i utbudet som förr och bara attrahera teknikälskande gubbar?
    Jag tillhör väl den kategorin i allra högsta grad och saknar byggritningarna till masonitbilen "Fantom" och alla elektronikkomponenter. Jag hade sparat varenda katalog från hela 70-talet och lite till.
    Det var verkligen julafton när man besökte den då enda butiken i Insjön för första gången och kunde se hela sortimentet på riktigt och inte bara ritade bilder som i katalogerna. Idag är classe i klass med ÖB (som idag är en skugga av vad de var när de sålde högkvalitativ militärutrustning) gällande sortimentet. Kjell har smitit förbi när det gäller tekniska prylar.

3. P-plats
    Medlem · Nivå 15
    På ÖB köpte jag en halv moped som de sålde för ett försäkringsbolag och på GeKås köpte jag JBL GTI basar billigt där kartongerna var fuktskadade...
    Det var bättre förr!

4. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    Jo, minns när jag åkte till insjön första gången med tåg när jag gjorde lumpen, kom fram innan butiken öppnade, och nån lottförsäljare öppnade sitt lilla 2 kvm stora skjul.

Sen var man i en butik vid Sergels torg och sen i Nordstan i Göteborg, nu finns det tom en här i staden sen några år, men det är ju inte samma fascination som förr i tiden.

Köpte en massa verktyg för 10 år sedan för halva priset, då skar de ner antalet verktyg väldigt kraftigt, antagligen för gott. Jag fick låna en av personalens vagnar för att få med grejerna till bilen. :p

• Laddar…
  5. E
    Medlem · Nivå 21

Det där känner jag igen, första besöket i deras Sthlms-butik. Grejorna till beskådande, nu behövde man inte bläddra i katalogen och fundera hur prylarna kunde tänkas se ut i verkligheten.
    Nu blir det mest julklappsinköp i deras affärer.

6. hscn
    Renoverare · Nivå 11
  7. Buildgates
    Tillbyggare · Nivå 8
    Clas Olsson har gått från att vara en butik för teknikfreaks till en klädbutiksfräsch allt-i-allobutik. Misstänker att de försökt diversifiera sig från teknikladorna som riktar sig mot villaägare, genom att vinkla sortimentet mot mer trendkänsliga stadsbor. Då blir det mer puttinuttigt och mindre bensindrivet.

Att butiken lockar det täcka könet är ju bara det en varningsklocka... :whistle:

8. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 21
    CO har jag strykt från listan, skulle inte ens fundera på att gå in där längre.

9. ricebridge
    Husägare · Nivå 15
    Tja, suck, de säljer väl det som går att leva på... Varuhus med maskiner som medelålders herrar går och klämmer på och funderar och grunnar och diskuterar och rådslår men inte köper blir man väl inte fet på förstås.

10. K
    Hobbysnickare · Nivå 6
    För att sen beställa ifrån Tyskland..

11. Talvan
    Medlem Nivå 6
    Det borde finnas marknad att öppna en ny butik i samma anda som gammal CO och Jula en gång var, Även ÖB var roligt förr

12. tttomten
    Medlem · Nivå 13
    Nostalgi. Minns det som igår när man som liten kille satt och bläddrade i den och Hobbexkatalogen :)
    Höjdpunkten var ett stopp i Insjön på en semesterresa.

13. H
    Medlem · Nivå 18
    Jag tror att grundproblemet är att så fort man har en butik så finns det dels en inköpschef som sitter och räknar på varenda pryl och väljer ut de som enligt statistiken säljer i störst mängd för störst vinst per styck. Sedan finns det en inköpschef som har i uppgift att gölra enkla snabba inköp till låg kostnad. Slutresultatet blir samma färdigt hopplockade sortiment av kinaskräp som alla andra säljer.

Det är rent bedrövligt att man tvingas smida verktyg själv av utslitna filar för att varken verktygen eller stålmaterial att smida dem av finns att köpa för pengar......... och har man inte kontakter måste man först gå till skogs och hugga kolved och bränna en mila eftersom stenkol och koks inte går att få tag på för pengar..... och så måste man lära sig välla med sand från någon strand eftersom borax inte går att köpa för pengar....... men tydligen är det så den moderna marknadskapitalismen tänker sig att varuförsörjningen skall gå till i det moderna samhället.

14. F
    Medlem Nivå 5
    Håller med. Dock har CO och alla detaljhandelskedjor timanställda som "slavar" och ser noga till att inte låta dom jobba för mycket så dom blir fast anställda.

Dom är inte lika illa som kommuner och anställda i hemtjänsten dock.

I övrigt tycker jag CO även blivit dyrare senaste året, jämfört framför allt med Jula. Handlar bara när dom har 20% på allt (vilket dom har varannan månad?)

15. C
    Medlem · Nivå 17
    Ja, det är j-kligt trist och enligt min åsikt väldigt skadligt på sikt för en ekonomi som skall bygga på teknisk innovation.
    Men med den väg vi är inne på nu kommer det snart att vara kriminellt att köpa en skruv.

• Laddar…