Byggahus.se

Clas Ohlsons förfall

1. A
    Medlem · Nivå 14
    Biltema borde av miljöskäl begränsa sin katalog till butiken, förut skickade de ut ett ex till varje hushåll vet inte om dom gör det längre.

2. S
    Renoverare Nivå 1
    Tror inte det,,,,

3. G
    Medlem Nivå 1
    Ja det var då! Hur många ritningar har du känt dig sugen på eller köpt? Självklart har sortimentet förändrats precis som vi har. Dom som inte syns i den här diskussionen är dom som inte köper kvalitetsverktyg och maskiner, och de är förmodligen i flertal bland kunderna. Jag saknar oxå bra saker ibland, men många med mig blandar ju med Jula och Bauhaus och Hornbach ibland. Hade vi konsekvent gått till CO kanske det hade varit annorlunda. Jag tycker om OC, bra med en katalog så man får översikt, dessutom menar jag att CO ger valuta för priset.

4. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 13
    Har man haft jula och Biltema som favoriter för hemmafix så vet jag ej om man har varit i rätt affärer.

5. Raskus
    Medlem · Nivå 11
    Betvivlar jag inte, men det måste ju vara någorlunda lättillgängligt också, om man bortser från postorder.

6. C
    Medlem · Nivå 17
    Tiderna förändras så klart, men jag fortsätter hävda att den överlägset största förändringen här är att CO gått från postorder till butikshandel och från familjeföretag till börsbolag. Hade de fortsatt att fokusera på postorder skulle det inte vara ett problem att sälja halvnischade kvalitetsprylar, det finns det ju gott om exempel på på Internet.

Lite intressant är att jämföra med Conrad, det är lite som gamla CO på steroider och som också har butiker i tyskland enligt i princip samma koncept. Det verkar funka där?

Sen kanske man slutligen inte heller skall överdriva kvaliteten på prylarna som CO sålde förr. Nog har det blivit mycket sämre, men de sålde generellt sett inte några proffsprylar förr heller.

• Laddar…
  7. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    ...extra prima:geek:

8. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
    Vänligen fortsätt att diskutera COs förfall, eller avsaknad av sådant. Men undvik de politiska diskussionerna kring detta. Kommer att rensa mer i tråden senare.

//mod

9. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    En mycket insiktsfull fråga.
    Jag vurmade för några inlägg sedan om mässingkugghjulen och synkronmotorn. Saker jag aldrig köpt eller troligen aldrig skulle komma att köpa.
    Det var mest själva vetskapen om var man kunde hitta sånt ifall man plötsligt behövde som var det trösterika. :)

Jag är fortfarande helt övertygad om att CO har rensat ur i sortimentet på ett klokt sätt, dvs de ser till att fortsätta tjäna pengar, annars försvinner hela företaget vad det lider.

10. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Jag har mycket kära minnen av de där kugghjulen. Jag fick en Kyosho USA #1 i julklapp på slutet av åttiotalet. Den hade en stång som skulle överföra kraften fån servot till bakhjulen för 4 hjuls-styrning. Det var så dålig passform på grejrna så det glappade som attan samt stången böjde sig så bakhjulen svängde aldrig i sync eller lika långt som framhjulen.

Farsan byggde om den med ett till servo som monterades där bak och även konverterades den till att använda kuggar. Blev minimalt med glapp i grejerna, nackdelen var ju att de stora hjulen fortplantade ju värdens kraft in i grejerna när man krockade så man fick ju vara försiktig så man inte pajade det :p

Han byggde även ett elektroniskt fartreglage något som kom från fabrik först något år senare och vi modifierade radion så man fick större utslag på ratten så det gick köra med fyrhjulsdrift.

11. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    En annan grej jag saknar, o-ringar på lösvikt. Jag började med vattenkylning av datorer på slutet av 90-talet och då var det nice kunna köpa o-ringar för nipplarna. O-ringar för G1/4 är svårt hitta löst idag tycker jag, har man köpt dyra nipplar så byter man dem inte så ofta och då går ringarna sönder snabbare än man byter nipplar.

12. Dalbotös
    Medlem Nivå 11
    Går att köpa på närmaste Momentumbutik. Köpt alla möjliga o-ringsstorlekar där för eget bruk.

13. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Jo fast inget slår ju en butik i närheten :)

14. H
    Medlem Nivå 1
    De vänder sig idag till en bredare kundgrupp, hempulare på el och elektronik, produkter för bönder är nu historia, numera vänder de sig till familjer med kökstillbehör och inredning och data/kontorstillbehör, de kunder de hade när de va ett gubbdagis sitter på äldreboenden numera, numera är kundgruppen medelålders kvinnor

15. BG.s
    Medlem Nivå 4
    Kan inte annat än att hålla med TS.
    Uppsala har en butik centralt i stort källarplan ... När jag senast var in där för flera år sedan fanns där mycket av intressanta saker. även små svarvar å fräsar.
    Men det ligger ju så dumt till när man kommer utifrån med bil...
    För några år sedan öppnade de en butik i ett köpcentrum i utkanten ,,, Nice trodde jag...
    tågade in där för att inse att den endast var fylld med massa trams.

/// BG