Lyssnade på Clas Ohlsons kapitalmarknadsdag och den nya VD (från IKEA). CO har nu planer på att till hösten dra igång "Clas Fixare" en tjänst där servicepersonal kommer hem och fixar och donar med grejor i ditt hem.
Initialt ska detta ske i Stockholmsområdet.

Undrar hur stort detta kan bli. Vill man inte "göra det själv" när man köper grejor från dom?

Vidare skulle dom utveckla en app där man kan få snabb hjälp med diverse problem som kan uppstå i ett hem. Lite som läkartjänster via app som nu finns tillgängligt.

Illustration av en servicepersonal bredvid en vit skåpbil märkt med "clas fixare".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C
E etompau skrev:
Undrar hur stort detta kan bli. Vill man inte "göra det själv" när man köper grejor från dom?
CO har ju sedan millenieskiftet sakta men säkert transformerats till någon heminredningsvaruhus, så det ligger väl i linje med deras framtidsvision.

Konkurrensen inom deras produktsortiment har ökat. Själv började jag beställa från dom i mitten av 70-talet. Då fanns varken, Jula, Biltema (i nuvarande form) eller Harald Nyborg. Då fick man också rabatt på inköpen; 3% vid 150 kr, och upp till 10% på 2500 kr.

Mindre marginaler på prylarna kräver nya tjänster.
Tror många företag sliter med hur man ska tackla framtiden. Nu senast var det IKEA som kickade 100 personer i Malmö då som en del i deras omställning inför framtiden.

CO pratade också om att mycket av deras omställning ska vara klar till den kommande Black Friday i år.
Ryktet säger också att Amazon då på allvar ska göra sitt intåg på den svenska marknaden.

Amazon har ju i princip redan gjort intåg då det är gratis frakt till Sverige från tyska amazon. Och man kan få sidan på engelska.

Men ja. CO är ju en del av den bransch som byggt på importera kina"skit", sätta eget märke på det och sen sälja det med 80% marginal. Nu när folk ser att man kan köpa "kinaskiten" direkt från andra (oftast med bättre kundservice och bemötande) så är det tufft. Ack så tufft.

Jag köpte avkalkningsmedel med mera till kaffemaskiner från Amazon. Det var 75% billigare än i Sverige och med fri frakt. För märkesprodukter. Trots en svag krona.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Är inte tanken att Amazon skulle ha ett eget lager i Sverige eller är det bara en svensk hemsida som blir startskotten för deras verksamhet här i Sverige?

När det gäller Swish/Ebay/Ali så har väl den nya pålagorna snart satt stopp för den importen. Ser att en del säljare i Kina nu vägrar att skicka till Sverige pga av detta.

E etompau skrev:
Är inte tanken att Amazon skulle ha ett eget lager i Sverige eller är det bara en svensk hemsida som blir startskotten för deras verksamhet här i Sverige?

När det gäller Swish/Ebay/Ali så har väl den nya pålagorna snart satt stopp för den importen. Ser att en del säljare i Kina nu vägrar att skicka till Sverige pga av detta.
Nu förs det väl diskussioner med Alibaba et al att dra svensk moms redan vid försäljningen till postens stora förtret. När det blir verklighet så kan posten inte klaga på alla kinapaket och vi kan snällt betala 2.50 i moms för våra $1 saker. :)

Men för att återanknyta till tråden så måste nog CO anpassa sig och kanske tillföra något som klassisk postorder inte kan, samt att dra nytta av sin butiksinfrastruktur. (vad det nu skulle vara)

Anders243 Anders243 skrev:
Nu förs det väl diskussioner med Alibaba et al att dra svensk moms redan vid försäljningen till postens stora förtret. När det blir verklighet så kan posten inte klaga på alla kinapaket och vi kan snällt betala 2.50 i moms för våra $1 saker. :)

Men för att återanknyta till tråden så måste nog CO anpassa sig och kanske tillföra något som klassisk postorder inte kan, samt att dra nytta av sin butiksinfrastruktur. (vad det nu skulle vara)
CO pratade en hel del om olika butikstyper. Dom skulle nu öppna en del butiker med liten butiksyta i orter med litet kundunderlag.
Tydligen går det bra i Norge, snart skulle antalet butiker där gå om antalet i Sverige.
Någon outlet vid gränsen låg också på att göra-listan.

Det här med fixar-tjänst skulle också introduceras i butikerna. De illustrerade det med en betjäningsdisk där "kunnig" personal skulle ge goda råd.

En sak som jag personligen tycker är bra med kjell (och till viss del med C.O.) är att man kan få saker NUNU!
T.ex. så missade jag köpa en del grejer från elbutik, men kunde på en lördag eftermiddag åka ner på stan och plocka upp grejerna, så om inte turbofrakt kommer så är det i alla fall en fördel för butikskedjor med lokala lager.

Anders243 Anders243 skrev:
En sak som jag personligen tycker är bra med kjell (och till viss del med C.O.) är att man kan få saker NUNU!
T.ex. så missade jag köpa en del grejer från elbutik, men kunde på en lördag eftermiddag åka ner på stan och plocka upp grejerna, så om inte turbofrakt kommer så är det i alla fall en fördel för butikskedjor med lokala lager.
Ja det håller jag med. Men den tillgängligheten har också en kostnad. Nu med importen från Kina via ex Ebay har åtminstone jag vant mig med att lägga upp ett litet lager med prylar som man behöver/har nytta av. När jag har sett att det börjar ta slut, så slänger man iväg en best. med lev. inom 3-4 veckor, eller gjorde.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ja det håller jag med. Men den tillgängligheten har också en kostnad. Nu med importen från Kina via ex Ebay har åtminstone jag vant mig med att lägga upp ett litet lager med prylar som man behöver/har nytta av. När jag har sett att det börjar ta slut, så slänger man iväg en best. med lev. inom 3-4 veckor, eller gjorde.
Precis. jag köpte en drös med beslag och gångjärn. Samma kvalitet som CO men 80% blligare. Då kan man ha ett litet lager... Med de priserna blir det just möjligt att bygga upp ett förråd av bra att ha saker och material. och skulle jag måste ha något akut av bättre kvalitet så åker jag ju hellre till fackhandel som bauhaus än Clabbes.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.