Bor i ett hus från mitten av 1800-talet, med LLVP, elradiatorer och braskamin som värmekällor. LLVP (svart ring) och kaminen är placerade i husets mitt, vardagsrummet. Planlösningen på nedervåningen består av en labyrint av en handfull små rum, ett större sovrum, kök, badrum och sedan har det byggts till ett matrum samt en hall på varsin sida huset.
Ovanvåningen är delad på två rum, och planen är att montera även LLVP där uppe.

Genom årens lopp har huset försetts med nya, tätare fönster, isolerats och en massa andra förbättringar (hade inte gjorts särskilt många förbättringar från att det byggdes fram till runt år 2000). Men man har bara satt in två ventiler för självdrag, som är placerade i sovrummets klädkammare resp i matrummet. Därtill finns pax fläkt i badrummet, spisfläkt och självdragsventil i murstocken.

Skulle vilja hitta en lösning som förbättear värmespridningen från vardagsrummet bort till sovrummet, samt får lite LLVP-värme till den tillbyggda hallen (nedre höger på planritningen).
Cirkulationen är rätt obefintlig känns det som, vilket inte är så konstigt. Fler ventiler i ytterväggarna ska till, och sen fnular jag på att dra spirorör längs kattvinden, med en skaplig kanalfläkt från rött X i vardagsrummet till blått X i sovrummet. En sträcka på kanske 4m.
Vet dock att det är rätt ineffektivt att flytta varm luft på det sättet. Sovrummet värms idag med elradiator och vid har snålställt det på runt 18 grader medan det i vardagsrummet ligger på runt 21-25(när vi eldar). Vore fint om det gick att få den värmen bort genom labyrinten till sovrummet.

Skulle även vilja kunna dra nytta av LLVP till den tillbyggda hallen i ritningen nedre högra hörn(gult X). Där har jag funderat på om man kunde köra med kanalfläkt och spirorör från ovanvåningen Genom kattvinden och ner i hallen, en sträcka på 2m. Idag är hallen så gott som oisolerad, vilket vi ska åtgärda under kommande år. Även detta kommer värmas med elradiator, och det vore då skönt att få en billigare grundvärme med hjälp av att cirkulera luften från LLVP/kamin.
Tycker om inget annat så borde det skapa en hyfsad cirkulationen inom huset. Vardagsrummet -> sovrummet -> ovanvåningen -> hallen -> vardagsrummet.

Är det ens lönt att fundera på denna lösning. Eller ska jag "bara" fixa ventilationen och nöja mig där?

• Ritning av byggnadens layout med färgade markeringar: blått kryss, rött kryss, svart cirkel, gult kryss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var i landet och hur stort är huset? Har ni krypgrund eller källare ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ah! Det borde jag så klart nämnt. Skåne och torpargrund.

Kan kanske också vara värt att nämna att takhöjden ligger på max 2m, förutom i den tillbyggda hallen där höjden varierar mellan typ 2,3 - 2,5m (sluttande från själva huset). De två öppningarna i väggarna från från vardagsrummet till hallen med trappan är bara knappt 70cm breda och 185cm höga. Sovrumsdörren är av lite med normal bredd och höjd.

Redigerat:
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
140kvm

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.