9 619 läst · 53 svar
10k läst
53 svar
Cirkulationspump havererat, vad kan det tänkas kosta att fixa?
Den årliga fjärrvärmeservicen konstaterade att cirkulationspumpen dött och att den läcker vatten och därför behöver bytas.
Det är inget akut problem just nu eftersom vi är mitt i sommaren, men min ekonomi just nu är otroligt ansträngd så jag fick enorm ångest när fjärrvärmeserviceteknikern började prata om att fjärrvärmecentralen var från 1998 och att den började närma sig slutet på sin livslängd. Det började pratas om att en ny anläggning skulle kosta 40000:-, en summa jag inte riktigt kan hosta upp just nu. Anläggningen har fungerat bra fram tills pumpen dog, fjärrvärmeserviceteknikern själv trodde inte att det skulle krävas mer än att byta cirkulationspumpen eftersom allting hade sett bra ut fram tills pumpen dog. Vad tror forumet? Pumpen ifråga är en wilo rs25/60r
Det är inget akut problem just nu eftersom vi är mitt i sommaren, men min ekonomi just nu är otroligt ansträngd så jag fick enorm ångest när fjärrvärmeserviceteknikern började prata om att fjärrvärmecentralen var från 1998 och att den började närma sig slutet på sin livslängd. Det började pratas om att en ny anläggning skulle kosta 40000:-, en summa jag inte riktigt kan hosta upp just nu. Anläggningen har fungerat bra fram tills pumpen dog, fjärrvärmeserviceteknikern själv trodde inte att det skulle krävas mer än att byta cirkulationspumpen eftersom allting hade sett bra ut fram tills pumpen dog. Vad tror forumet? Pumpen ifråga är en wilo rs25/60r
Besserwisser
· östergötland
· 2 285 inlägg
Det låter som en nolla för mycket...
För dom pengarna så får du ju bergvärme med solceller...
För dom pengarna så får du ju bergvärme med solceller...
Jag fick också förslag på enC cotillion skrev:
Perfecta Pump Core 25U-6-180
Som verkade ha betydligt bättre pris. Det behövs ingenting avancerat, planen är att göra renoveringar för att få huset i säljbart skick och därefter flytta till lägenhet.
Besserwisser
· östergötland
· 2 285 inlägg
Tankevurpa... tyckte det stog 400000A Alex Andersson1 skrev:
Nä jag har dålig koll på sånt, har en egen som kostade i dom kvarteren för några år sedan.. sedan kan eon ha egna finansieringsalternativ om det krisar
Problemet är att jag var arbetslös hela förra året, så min deklarerade inkomst är katastrofalt dålig. Jag har en provanställning just nu som troligen ska gå över i en fast anställning i Juli, men 40000:- efter ett år på akassa är fortfarande väldigt mycket pengar just nu.plåtrickard skrev:
Det fungerade i den meningen att det blev varmt i elementen innan pumpen gav upp.surris skrev:
Jag vet inte om det är önsketänkande, men uppfattar jag det som korrekt att forumet också är av uppfattningen att det räcker att byta cirkulationspumpen?
Du fick ju ett förslag på en 180 så då bör det vara en sån.A Alex Andersson1 skrev:
Då passar nog en sån här för 495 kr också:
https://www.computersalg.se/i/9259627/exec-circulation-pump-ohi-25-60-180