Byggahus.se

Cirkulationspump för server kylning..

1. Krillew
    Lösvirkesbyggare Nivå 9
    Jag är just på väg till bildemo och köpa ett värmepaket till bil. Jag tänker gräva ner ett rör i backen under huset och dra upp till mitt serverrum ca 1,5kvm och ha för kylning. Har just varit och köpt en ny hårddisk som kraschat har ca 38grader i skåpet. Men jag behöver ju en cirkulationspump, känns lite overkill o köpa en wilo picko. Vad skall man köpa??

2. L
    Medlem · Nivå 11
    Eheim! Det är redigt bra akvariepumpar, körde med sån till en vätskekyld dator back in the days.

Tror annars du får en jula cirkpump för mindre pengar än en eheim

3. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Ditt rör behöver troligen vara ganska långt, hur mycket effekt ska du kyla bort?

Tror du får en snyggare installation med en fläktkonvektor från jula, de liknar innedelen på en luftvärmepump, än att ha ett bilkyl...

Som cirkulationspump kan du ju ha vad som helst men oftast är de som är billiga i inköp dyra i drift....

4. M
    Husägare Nivå 10
    Är det inte enklare att öppna dörren till ditt skåp och släppa ut värmen till resten av huset ?;)

5. Krillew
    Lösvirkesbyggare Nivå 9
    fläktkonvektor från jula ja det är ju en tanke.. Jag vet inte hur mycket effekt det kan handla om. förmodligen räcker det att jag sänker 10-15 grader så det är nog några hundra watt jag skall kyla bort. Jag har även tänkt bygga ett svalskåp i köket och tänkte att det skulle vara samma slinga som kyler det skåpet också. Så det här blir en test för hur bra det kan fungera. Jag har en yta ca 2,5x15m som jag kan gräva ner rör på. Hur gör man med expansionskärl? borde det inte räcka med flexen i slangen som man har i backen, det handlar ju inte om väldiga temp höjningar det blir ju väldigt liten del av slingan som kommer vara varm. Nu behöver det inte vara snyggt inne i min "server hall" :) så jag ser inget problem men att ha en bilkylareför den saken.

6. B
    Medlem · Nivå 5
    Jag hade problem med hårddiskar som kraschade i ett "serverrum" (ikeagarderob). Två fläktar i taket och litet hål i nedkant för släppa in luften räckte för det skulle vara konstant rumstemperatur i hela skåpet istället för drygt 10 grader varmare. Blev inte märkbart varmare i rummet utanför heller. Problemet var att luften inte cirkulerade överhuvudtaget så det sakta värmdes upp.

7. Krillew
    Lösvirkesbyggare Nivå 9
    Min server garderob vetter mot vardagsrummet, yttervägg och källaren.
    Vardagsrummet dit vill jag inte ha oljudet med fläktar. ytterväggen funkar ju bra utom på sommaren då jag kommer suga in värme utifrån. Källaren blir varm där detta rummet ligger så att suga luft därifrån blir nog inte så bra.

Jag tänkte testa med markkyla om det funkar, räcker det inte så får jag addera till en fläkt.

8. J
    Medlem Nivå 5
    Updatera gärna med bilder sen, spännande projekt då jag hade samma tanke förut när jag var lite nördigare än nu :)

9. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Om din ventilation tillåter det (dvs, du inte har FTX) så borde det vara absolut enklast att du tar upp ett hål för tilluft från källaren och sätter en fläkt i ytterväggen. På så sätt lär du få samma temperatur i din serverhall som i källaren.

Det låter som aningens overkill att dra in vattenburen markkyla för att kyla bort ett par 100 watt...

Kylan till ditt skafferi i köket kan du lösa genom att använda en gammal beprövad metod som kallas jordkyla, googla lite på det.

10. Krillew
    Lösvirkesbyggare Nivå 9
    Jo jag vet vad jordkyla är. Jag vill inte ha in fuktig luft i skåpet. Ja jag har FTX och vill inte koppla ihop källaren med 1:a våningen. Jo men det är kul och testa hur pass bra det kommer funka med att kyla på det viset. Nu har jag nas, router, server och switch i skåpet det skall in några till grejer till, varje grej jag stoppar in så ökar temperaturen lite och på sommaren så har jag haft upp till 40 grader där inne.
    Får jag kylningen och funka på det här viset så blir det ju bara cirkulationspumpen jag betalar energi för.
    Visst jordkyla blir ju helt gratis.. Men man riskerar att få in fuktig luft.