Ska installera en värmepump till radiatorer (i södra Europa) jag har fått förslag på en cirkulationspump.
Cirkulationspump: Wilo Yonos RS25/7/5
Är rädd att dom säljer något gammalt energiineffektivt till mig?
Har tittat på Grundfos ALPHA2 som verkar ha en auto adapt funktion, är det något att ha eller något man ändå inte använder?
Cirkulationspump: Wilo Yonos RS25/7/5
Är rädd att dom säljer något gammalt energiineffektivt till mig?
Har tittat på Grundfos ALPHA2 som verkar ha en auto adapt funktion, är det något att ha eller något man ändå inte använder?
Vad menar du med adapt funtion. att den har en tryckstyrd inställning för att ändra sin fart. En cirkpump ska gå med en fart hela tiden och inte ändra sig. Och då ska minst ett element vara utan termostet, för att säkerställa ett flöde över värmepumpen 24/7. Båda går att ställa i konstant fart och ingen större skillnad på dom effektmässigt. Bara kanske priset
Alla har AutoAdapt....🙃J jonaserik skrev:Vad menar du med adapt funtion. att den har en tryckstyrd inställning för att ändra sin fart. En cirkpump ska gå med en fart hela tiden och inte ändra sig. Och då ska minst ett element vara utan termostet, för att säkerställa ett flöde över värmepumpen 24/7. Båda går att ställa i konstant fart och ingen större skillnad på dom effektmässigt. Bara kanske priset
https://www.lksystems.se/download/69140/se.33.c.178-grundfos-upm3-auto.pdf?1708630512629
Den ska ev. sitta som pumpo nummer två efter en tank. alltså inte mot VP utan mot radaitorerna, tänkte det var bra med att den skötte sig själv, det lät väldigt bra i texten 😀J jonaserik skrev:Vad menar du med adapt funtion. att den har en tryckstyrd inställning för att ändra sin fart. En cirkpump ska gå med en fart hela tiden och inte ändra sig. Och då ska minst ett element vara utan termostet, för att säkerställa ett flöde över värmepumpen 24/7. Båda går att ställa i konstant fart och ingen större skillnad på dom effektmässigt. Bara kanske priset
"AUTOADAPT, som automatiskt anpassar cirkulationspumpens inställning tilldet värmesystem den är installerad i. Cirkulationspumpar med AUTOADAPT mäter och analyserar värmesystemetsegenskaper under drift och anpassar pumpens reglerkurva därefter."
Jepp nu med någon pump som reglerar efter någon värme, vet jag inte att det finns. Däremot så kan dom sänka farten om motståndet blir för högt och det kan bli när ev ställdon på GV eller element stänger en del.
Då kan nästa problem bli, att när pumpen sänker farten, så blir dom delar som ligger sist på en slinga, blir kanske utan flöde och kallnar ner. Inget bra. Det med tank 3 eller 4 vägskopplad, då snurrar det i tanken en hel del, men då måste det finnas en extra pump ut till systemet. Och det är den du menar. En pump får inte gå mot stopp ( reglering ute i systemet stänger allt ) , då måste det vara öppet helt på ett element eller GV, annars så blir den för varm och brinner upp i lindningen, t.o.m kan börja koka i impellerhuset.
Då kan nästa problem bli, att när pumpen sänker farten, så blir dom delar som ligger sist på en slinga, blir kanske utan flöde och kallnar ner. Inget bra. Det med tank 3 eller 4 vägskopplad, då snurrar det i tanken en hel del, men då måste det finnas en extra pump ut till systemet. Och det är den du menar. En pump får inte gå mot stopp ( reglering ute i systemet stänger allt ) , då måste det vara öppet helt på ett element eller GV, annars så blir den för varm och brinner upp i lindningen, t.o.m kan börja koka i impellerhuset.
Du ska köpa en modern pump som håller konstant tryck (auto adept). Då minskar den i fart, sparar massor energi och klarar att alla termostaterna är helt stängda då värme ej behövs. Det kräver nog 2-rörsystem, dvs radiatorerna ska vara parallellkopplade.
Det är tvårör system. Den jag fått förslag påverkar inte ha den funktionen?L largab skrev:
HejJ jonaserik skrev:Jepp nu med någon pump som reglerar efter någon värme, vet jag inte att det finns. Däremot så kan dom sänka farten om motståndet blir för högt och det kan bli när ev ställdon på GV eller element stänger en del.
Det finns en pump inbyggd i värmepumpen och sedan en extra mot tanken,
Se gärna här, du kanske har någon bra idé hur man kan koppla. Jag är lätt förvirrad av alla svar jag fått 😀.
https://www.byggahus.se/forum/threa...armvatten-flytande-kondencering.521509/page-4
Jepp, har inte läst allt nu, men har du element och golvvärme så är det inte fel med en pump ut mellan tank och system. Då ska det vara ett rör på utgående från VP tillsammans med ut till huset. Det blir då 3 rörs. Det verkar som att det inte finns en yttre shunt, utan VP reglerar värmen själv. Tanken blir som en buffert för värmen när VP stoppar
Klicka här för att svara