Hej,
Jag har för längesedan byggt en minipool med elvärmare. Haft den avstängd några vintrar nu men kört den flitigt på vår/sommar/höst.
https://www.byggahus.se/forum/threads/minipool-badtunna-hemmabygge.279909/
Innan elen var dyr blev var det inga konstigheter. Bara att ha igång hela tiden. Då körde jag värmaren, 3kW elpatron, på termostat och hade ständig cirkulation (300w pump).
Läget är ju lite annorlunda nu och tänkte man kunde spara in lite här och där. Jag har ju en egen styrning av poolen och tempsensorer för lufttemp och vattentemp.
Nu när jag tänkt dra igång den igen har jag tänkt att prova lite olika varianter men vet inte vad som egentligen är billigast i längden.
Att köra cirkulationen konstant drar ca 220kW per månad, på vintern om elen blir 2-3 spänn ibland så blir det en del pengar endast för cirkulation. Min tanke är att endast köra cirkulationen när värmaren måste gå. Alltså att den står still så länge tempen i poolen är på inställd temperatur. När temperaturen sjunker så startar värmaren och cirkulationspumpen. Frågan är om detta är fördelaktigt eller ej. Vattnet som står i slangar och filter kyls ju också ned och vid en pooltemp på kanske 38 grader går det ganska snabbt att kyla ner detta och då måste ju detta vatten värmas upp + resterande i poolen när cirkulationen drar igång.
Deta är totalt ca 2m inlopp och 2m utlopp + sandfiltret. Samtidigt så kyler det ju hela tiden när man cirkulerar vattnet genom filtret också och det är kallt ute. Slangarna är bara isolerade med billigare rörisolering och filter/pump/värmare står i en oisolerad trälåda).
Ju mer jag skriver så borde jag nog bara isolera slangarna och "teknikboden" riktigt bra till att börja med.
Vad tror ni?