Byggahus.se
Har problem med för låg värme i golvvärmeslingor. Temperaturen i rummen ligger på 18-19 grader och värmen i slingorna är 22-27 grader in och 20 grader ut.

Vi har en över och en undervåning.
Inkommande vatten (från föreningens bergvärme) ligger på 40 grader.

Om jag slår av pumpen på bilden stiger ingående tempen i slingan till 40 grader men flödet minskar till mindre än 0,5l/min.
Direkt jag slår på pumpen sjunker tempen till 22-27 grader i begynnande slingtemp.

Samtliga ventiler är öppna max.
Beror dett på för lågt tryck på inkommande värmerör?

Hade velat ha en shunt som shuntar in varmvatten utifrån temperaturen på slingorna. Det verkar inte möjligt i detta system?

LK Systems VS 2 2,5

Har kontaktat ansvarig firma. Dock inte fått
Svar än på några dagar.

Edit.
Under fingret är det 40 grader. Ovanför fingret är det 22-27 grader max

IMG_3234.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åsa Lund
Har alla i föreningen samma sorts uppvärming?
I så fall borde alla ha lika kallt?
Eller bor ni längst från värmecentralen?
I så fall kan det vara att antingen flödet eller temperaturen på vattnet från föreningen är för lågt. Ta kontakt med vicevärden eller nån i styrelsen om att ni inte kan få rätt temperatur i bostaden. Misstänker att ni har varmhyra och då ska ni kunna få 20°.
Lycka till

Vi har valt att betala för värmen själva.
Har faktiskt inte kollat med någon granne än. Är nyproduktion och ganska få inflyttade.

Men eftersom temperaturen fram till systemet ändå är 40 grader borde det inte bero på "snålhet" från föreningen.

Hade önskat ett "självklart sätt" att få i mer av inkommande vatten i systemet🙂

Ska försöka få tag å byggherren i morgon.

tommib
Eh... det du har där är en shunt. Den ska göra just det du beskriver.

Däremot kan det vara som du säger att det är för lågt flöde från föreningens bergvärme. Hur mycket slingor har ni egentligen? De där matarrören ser lite klena ut men borde rimligen vara korrekt dimensionerade i en så ny anläggning som det där ser ut som.

Har du ändrat något på inställningarna på de svarta rattarna? Den "liggande" styr blandförhållandet och den "stående" är en temperaturbegränsare.

Du har också en ventil där vid vänstra termometern som jag aldrig använt på mitt system men det beskrivs som en VF-ventil för system med lågt drivtryck. Eftersom locket är bortskruvat är det säkert någon som varit där och justerat den.

Här är manualen till ditt system.

http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.93_lk-fordelarshunt-vs-2-25.pdf

Har läst den manualen. Samtliga av inställningarna 5, 6 och 11 är inställda på Max.

Har inte ändrat någon utan bara kollat så att ingen var avstängd eller reglerad långt i botten.

Eftersom det sitter vred på samtliga justeringar tänker jag att det är "konstant på" vad gäller intag av varmvatten och inte något system som fungerar: "nu är det för kallt, släpp på mer varmvatten"

Dock verkar något göra att det inte kommer in nog med varmvatten.

I ett sådant system borde det suttit en mekanisk ventil?

IMG_3238.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åsa Lund
Låter som att den värmeeffekt (kW) ni kan få ut är för liten för bostaden eftersom det inte går att få varmt.
Rören från föreningen måste antingen ha högre flöde eller högre temperatur för att det ska bli bättre.
Vad är det för temperatur utomhus?

Det svarta vredet längst ner till höger på bilden är det en temperaturbegränsare?

Ser ut att stå ställd väldigt lågt.

tommib
Nej. Vredet uppe är temperaturbegränsaren.

Om du har en elektronisk termostat så måste du också ha ett eller flera ventilställdon någonstans. Var sitter de? Kan du ta kort på hela kopplingslådan?

Lättast är väl iofs att kontakta föreningen och säga att ni inte får den värme ni ska. Är det någon annan som har problem?

Hade kontaktat fel person tidigare.

Det var inkommande flödet som var för lågt. Justerades och löste problemet direkt 😃

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.