Byggahus.se

Cirkelsåg och skena, måste jag såga sönder gummilisten?

1. johan.d.hallin
    Medlem · Östergötland · 91 inlägg

johan.d.hallin

Medlem
    Hej,
    jag har en Bosch GSK 55 Cirkelsåg som jag nu har köpt en skena till, FSN 140. Allt passar ihop enligt beskrivningar och sågen glider fint i skenan.

Men, när jag testar så inser jag att den lilla gummilisten kommer ta i sågklingan. Den är lite lite för bred helt enkelt. Är det meningen att man ska såga hela listen första gången man använder sågen för att den ska bli helt jämn med där snittet sedan kommer att bli?

//Johan

2. SC Aero
    Verktygstokig · Östergötland · 645 inlägg

SC Aero

Verktygstokig
    Stämmer bra (y)

• Laddar…
  3. Bästa svaret

F
    Medlem · Västra götaland · 6 649 inlägg

fsn

Medlem
    Ett tips är att bara såga ena sidan och hålla den andra tillsvidare. Sänk- och cirkelsågar levereras ofta med en universalklinga och med skena är det extremt praktiskt att klyva. Det är inte helt orimligt att du vill koplettera med en klyvklinga senare och att den då inte är exakt lika tjock.

• Laddar…
  4. johan.d.hallin

johan.d.hallin

Medlem
    Tack!

Alltid lite nervigt innan man ska göra något sånt här. Vill ju inte behöva ringa supporten och beställa en ny gummilist bara för att man klantat sig! :)

5. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 11 094 inlägg

FredrikR

Tidsoptimist
    Men nog är det väl bara gummilist på ena sidan av skenan?!

• Laddar…
  6. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · 2 274 inlägg
    Observera att du måste ha ngt under gummilisten som stöd tex en bit mdf eller dyligt som stöd. Sågar du gummit i luften kan den bli vågig och eländig.

7. F
    Medlem · Västra götaland · 6 649 inlägg

fsn

Medlem
    Det har du nog rätt i. Jag är med Dewalt skena och den är liksidig med dubbla gummilister.

• Laddar…
  8. FredrikR

FredrikR

Tidsoptimist
    Bosch skenan har bara en sida, tyvärr, eller hur man ska uttrycka det. :)

Så såga hela skenan, med någon form av stöd under skenan och ffa. gummilisten.
    Ny list säljs på metervara och är inte speciellt dyr, har en förpackning liggande "ifall" men har inte behövt byta någon än.. ;)

9. jonmo
    Självbyggare · Stockholms län · 2 855 inlägg

jonmo

Självbyggare
    Jag har iofs Festools skena, men den listen har jag flyttat en bit efter att ett missöde skadade den. På så sätt har jag kunnat få en ny färsk kant utan att behöva montera en helt ny list. Denna video demonstrerar processen:

Som nämns i videon ovan kan det ibland vara olika bredd på klingor, men om man håller lite koll så borde man inte få några problem med detta. Köp rätt klingor till sågen så får ni inga problem helt enkelt.

• Laddar…
  10. FredrikR

FredrikR

Tidsoptimist
    Boschlisten sitter på ett annorlunda vis, och ovanstående är inte möjligt.

Redigerat 31 jul 2017 12:24
  11. johan.d.hallin

johan.d.hallin

Medlem
    Jag har nu sågat listen, skulle dela plywood så det blev ett bra stöd under. Skenar har två gummilister men min såg passar bara på ena sidan!

Blev bra och jag är väldigt glad över att jag hittade en skena, nu blev cirkelsågen riktigt användbar. Min fru har sågat hela dagen utan större problem så det får nog godkänt! Jag har faktiskt inte sågat mer än en skiva, men har länge önskat mig en skena men aldrig tänkt på att det skulle finnas en som passade min såg (konstigt att jag inte googlat tidigare).

Tack för alla tips!

12. FredrikR

FredrikR

Tidsoptimist
    Vad är det för skena du har? :)
    Och vilken såg är det, menar du GKS55 (blå Bosch).

13. johan.d.hallin

johan.d.hallin

Medlem
    Mycket riktigt en GKS55, blå Bosch som jag har:
    https://www.bosch-professional.com/se/sv/gks-55-9443-ocs-p/

Sen hittade jag en styrskena FSN 140 som passade till:
    http://www.bosch-pt.com/se/sv/accoc...tyrskenor-till-cirkelsagar/styrskena-fsn-140/

Köpte sågen för kanske 10 år sen till ett projekt, men har flyttat till hus först förra året så den är inte använd mer än ett par gånger. Numera blir det nog en del användning av den för diverse skivor. När jag pluggade jobbade jag på Beijer så då sågade jag allt på bygghandeln innan jag fraktade hem det...men numera kör jag mer hemma samt har mer plats än i min gamla studentlägenhet som jag hade på den tiden...

• Laddar…
  14. FredrikR

FredrikR

Tidsoptimist
    Nu klarnar det :)
    Föregångaren till den skena du har saknade allt vad gummilist heter, den var helt i aluminium.
    Klingan löpte ca. 2mm utanför, så det funkade inte att lägga skenan kant i kant där man ville ha sågsnittet. Utan funktionen blev mer ett rakt sågsnitt som krävde en del mätande för att få det där man ville. (y)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.