Byggahus.se

Cirkelsåg eller sänsåg sladd eller batteri?

1. L
    Medlem Nivå 1
    Har kollat olika trådar i forumet men de flesta har något år på nacken så jag testar att ställa en ny

Jag tänkte införskaffa en ny cirkelsåg/sänksåg 2015 men kan inte riktigt klara ut vilket som är bäst.

Om man kan tänka sig lägga 2-3 000 kr på en såg.
    Vilket har man mest nytta av cirkelsåg eller sänksåg, Ska man välja el-sladd eller batteri?

Jag gissar att en sänksåg med batteri(om det finns) för 3 000 är skräp medan en cirkelsåg med sladd för samma summa är mycket bra kvallité eller tänker jag fel. Finns där begagnade alternativ som är värt att fundera på?

Kommer använda den till projekt på hobby nivå lite då och då.
    Är ända skillnaden mellan sänksåg o cirkelsåg att man använder skena till den förstnämnda eller finns där fler skillnader?

2. T
    Medlem Nivå 6
    De har ganska olika användningsområden. En sänksåg är ett precisionsverktyg där du på ett kontrollerat sätt kan sänka ned mitt i ett arbetsstycke (för att exempelvis såga ut för en kattlucka i en dörr). En cirkelsåg är ju ett mer portabelt, men också betydligt grövre, verktyg som du använder för att kapa virke och såga lite halvsnett i skivmaterial. Du kan köra cirkelsåg med skena, men det verkar lite onödigt när du kan välja en sänksåg istället.

Kan inte tänka mig att du får tag på en batteridriven sänksåg för 3000 kronor. Vad jag vet är det i princip bara Festool som har en sån (DeWalt har någon obskyr modell också, vill jag minnas) och Festool är dyrt. Dessutom får sänksågen anses som ett halvstationärt verktyg där du ändå vill ha dammsugaren inkopplad, så batteridrift verkar meningslöst i det fallet.

En kap- och gersåg i kombination med en sänksåg täcker in ganska många olika sågbehov.

Redigerat 18 jan 2015 13:44
    • Laddar…
  3. Buuzzz
    Medlem Nivå 7
    Håller med tacho helt och hållet när det gäller sänksåg och batteri. Köpte ny såg kring nyår och det blev en Festool med sladd. Har tidigare haft den gamla sänksågen från Festool. Kör jag sänksåg så använder jag alltid dammsugaren, alltså måste jag ha ström ändå.
    Har provat batteriversionen också, men ser ingen nytta med den.

4. P
    Medlem Nivå 3
    Skenan tycker jag är viktigast sen om det är en cirkelsåg eller sänksåg är lite sak samma. Klingor med fler och finare tänder bör finnas till båda.
    En annan sak att ta hänsyn till är längden på skenorna. Festool har 1400 som standard vilket jag anser vara bra. Byggskivor är normalt 1200x2400 så med en skena passar den bra på tvären och två sammankopplade blir det bra på längden. Vissa tillverkare har andra längder på sina skenor vilket ibland inte alltid är så lyckat. Bosch har 1600 långa skenor som standard vilket jag anser vara för långa.

Sen kapdjupet är också en sak att tänka på, klarar man sig med 40-50mm eller behövs det ännu mer.

Redigerat 19 jan 2015 14:03
  5. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    1600mm blir ju en såglängd före och efter skivan om du kapar den, känns inte för långt om man kör med cirkelsåg tycker jag.

6. P
    Medlem Nivå 3
    1400 räcker, det blir utstick på 200 på vardera sida.
    Sen dubbla 1600 för längden på skivan är väl det som blir ännu mer tokigt. Istället för 2800 (200 utstick i vardera ände) blir den skenan 3200 och har ett utstick på 400 i vardera ände.
    Övriga skenlängder i sortimentet kan också vara intressant att ha koll på vid köp. Festool vet jag har 800, 1080, 1400, 1900, 2400, 2424, 2700, 3000 och 5000 långa. 1400 och 2424 finns med hålrad med 32mm avstånd om man vill bygga skåp och ha flyttbara hyllplan.

7. End
    Medlem · Nivå 10
    Va? Det blir väl 100 mm på varje sida vid 1400 skena och 1200 skiva. Så det gäller att placera skenan ganska exakt för annars hamnar en bit av styrningen utanför skenan.

Jag tycker man bör ha 3 skenor, en 800, en 1400 och en 3000, Då täcker man 99% av alla arbeten utan att behöva skarva eller böka med en alltför lång skena på en liten bit.

Cirkel och sänksåg är inte "sak samma", dammupptagningen är överlägsen på sänksåg. De cirkelsåg jag sett på skena hade klingan en bra bit utanför splitterskyddet= sämre snitt,
    Även när det kommer till säkerhetsaspekten vinner sänksåg

8. P
    Medlem Nivå 3
    Haha ja det blir det ju, tankeverksamheten gick inte så bra där för en stund!

9. L
    Medlem Nivå 1
    :)Tack! Nu blev det betydligt klarare.
    Jag har förstått att många vurmar för Festool men om man vill hålla lite i plånboken, finns där någon lite billigare som håller måtten? Vill kunna kapa ca 50-55 mm och helst kunna snedkapa också.

Om man har 2-3000 är det bättre att köpa en begagnad festool eller ska man sikta på en billigare ny maskin?
    Vad slits, förutom klingan på en sänksåg?

10. T
    Medlem Nivå 6
    Om du vill kapa saker så är ju en kap- och gersåg det bästa. Vill du göra längre, precisa snitt med god kontroll och fina snittytor så köper du en sänksåg.

En budgetkombination som säkert skulle funka bra är en sänksåg från Scheppach och en enklare kap- och ger med slidefunktion:

http://www.harald-nyborg.se/scheppach-sanksag-pl45.html
    http://www.harald-nyborg.se/scheppach-skena-800-mm.html
    http://www.harald-nyborg.se/scheppach-sagklinga-145mm-48t.html

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2911991

Du landar på cirka 2800 kronor, väl inom din budget.

Det som slits på sänksågen är urflisningsskyddet ("splitterskyddet") på undersidan av skenan. Även kolen i motorn om sågen har gått mycket. Att köpa en begagnad Festool är nästan ingen idé, de går för löjligt mycket pengar på Tradera.

11. L
    Medlem Nivå 1
    Med snedsågnin menar jag kapa en skiva eller liknande med ett långt snitt i 25-45graders vinkel
    Ger/kap har jag en väldigt bra sak som kapar exakt.
    Den på Harald är inte den av samma kvalité som de juls o Biltema har?

12. S
    Allvetare · Nivå 11
    Den enda skillnaden på sänksåg och cirkelsåg är att sänksågen går att sänka ner mitt i ett arbetsstycke.
    Alla andra skillnader är en generalisering.

Jag skulle satsat på en begagnad sänksåg i ditt ställe.

13. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    Ja, och spån/dammhanteringen med tillkopplad dammsugare.

14. L
    Medlem Nivå 1
    Så som jag tolkar alla kloka inlägg så fungerar en cirkelsåg med skena lika bra i alla avseende för utom att man inte kan börja mitt i en skiva?
    (Har kollat på blocket ett tag men det är tunnt med begagnade sänksågar:eek:

15. E
    Medlem · Nivå 11
    En skena som är över 2300mm lång är hopplös att förvara!