Byggahus.se

Cirkelsåg eller sänksåg??

1. B
    Medlem · 57 inlägg

Blejdarn

Medlem
    Ojoj!
    Tips: Det är en fördel om skenan är lite över 1200mm lång. Den mesta kapning jag gjort är att fimpa träskivor som ju är 1200 breda. Ska du sen klyva dem är det billigare att använda anslaget eller köra efter kanten på en skiva du lägger ovanpå. Eller fri hand.

2. nikasp
    Husägare · Sollentuna · 3 008 inlägg

nikasp

Husägare
    Jag kör Hitachi C6BU2 och med skena vid behov. Väldigt nöjd med den. Visst finns det tillfällen så skänkskåp lockat men jag har varit för snål hittills. Går oavsett finemang att kapa bänkskivor, har tvingat men tycker sällan de behövs utan skenan suger fast bra ändå.

3. Alltgår
    Medlem · Skåne · 1 157 inlägg
    • Laddar…
  4. S
    Medlem · 60 inlägg

snav

Medlem
    Köpte nog precis den hkc som det länkades till ovan

• Laddar…
  5. P
    Medlem · Västernorrland · 1 721 inlägg

pleqtiz

Medlem
    Sen jag köpte fsk 250 så har jag inte ens tittat åt 420 skenan! Den är påtok för klumpig om man ska kapa virke.. Samt sågen blir mycket lättare med den korta skenan!

6. Alltgår
    Medlem · Skåne · 1 157 inlägg
    Kände inte till 250 skenan, nice!
    Nästan sugen på att sälja TS55an och köpa HKC istället, men behålla skenorna så klart...

7. S
    Medlem · 60 inlägg

snav

Medlem
    Det är ju så jävla lätt att bli fartblind... nu sitter man o tittar på en liten 250:s skena för samma peng som jag tänkte köpa en cirkelsåg för när jag skapade tråden

8. B
    Medlem · 57 inlägg

Blejdarn

Medlem
    Köper man en rolls så kostar tillbehören i samma prisklass ;-)
    Nu får du allt köpa lite putsdukar!
    Ha det gött i vinter när du sitter i boden och kollar på den.

• Laddar…
  9. Tobbe.A
    Husägare · 207 inlägg

Tobbe.A

Husägare
    Jag fick hem en Metabo KS 55 med 1600mm styrskena i veckan, kostade ca 2000kr. Har bara hunnit köra sågen enstaka gång nu under mitt altanbygge, än inget att klaga på.

• Laddar…
  10. N
    Medlem · 1 180 inlägg
    Två helt olika verktyg tycker jag och svaret blir därför båda. Handcirkel (på batteri) är ett ypperligt verktyg att ha till hands. Snabbt och smidigt, nästan som kniven i bältet. Sänksågen är ett precisionsverktyg. Perfekt när något som syns ska sågas. Lätt att få det perfekt.

Det är iaf min uppfattning.

• Laddar…
  11. bulleribock
    Medlem · 518 inlägg
    Utgiften är glömd på ett par dar, sen vislar du och sjunger när du kör HKC:n. 470 skenan är inte bortkastad, gerade fetingplankor och takluckor vid takläggning är perfekt för 470n, i övrigt tycker jag också att 250an är standard(y)

• Laddar…
  12. P
    Medlem · Östergötland · 190 inlägg

pfb

Medlem
    Var handlade du?

13. Tobbe.A
    Husägare · 207 inlägg

Tobbe.A

Husägare
    toolab.se

• Laddar…
  14. S
    Medlem · 60 inlägg

snav

Medlem
    Har nu gjort de första snitten när jag ska regla upp uteplatsen med 145x45 impregnerad. (Lite blött)
    Den känns inte direkt som att skära i smör.
    Har för mig att någon tyckte att ”panther” klingan borde vara standard på sågen istället.

någon som har erfarenhet av hkc och impregnerat virke som kan uttala sig om jag skall köpa en pantherklinga??

15. nanowire
    Hobbysnickare · Södermanland · 4 293 inlägg

nanowire

Hobbysnickare
    Tänk på att ingen klinga hjälper mot att sågskäret kniper ihop pga spänningar eller dålig stöd :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.