Byggahus.se

Cirkelsåg eller sänksåg??

1. P
    Medlem Nivå 6
  2. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 12
    Finns också några/nån billig maskin som marknadsförs till hemmafixare, kommer inte ihåg namnet dock.

3. screamin-daemon
    Medlem · Nivå 9
    Scheppach kanske? Finns hos Bauhaus, Harald nyborg, mfl.

4. P
    Medlem Nivå 6
    En fråga till, Metabo har klinga på 160 mm, Hitachi 165 mm. Något skäl att välja det ena framför det andra?

5. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 12
    Nej.

6. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 12
    Jag har Bosch sänksåg, den har ingen klyvkniv. Än har jag inte saknat den. Sågar iofs enbart skivmaterial med den, och kör med båda händerna. För att klyva reglar har jag en sliten batteridriven makita, ingen klyvkniv där heller. Visst, den har försökt kicka någon enstaka gång (mest pga handhavande fel) men inte i närheten av att man inte klarar av det.

Skulle jag välja idag, så skulle jag välja sänksåg alla dagar i veckan. Kan iofs också bero på att vi renoverar vårt hus och sätter osb/plywood överallt.

7. screamin-daemon
    Medlem · Nivå 9
    Kan ju skilja lite i sågdjup (beroende på design) samt lite lättare att hitta 165mm klingor. Ingen av sågarna klarar dock av att kapa regler i 45° så spelar ingen större roll vilken du väljer.

Hitachi:
    Kapdjup v/90° 0 - 54 mm
    Kapdjup v/45° 0 - 40 mm

Metabo:
    Kapdjup v/90° 0 - 55 mm
    Kapdjup v/45° 0 - 39 mm

8. B
    Medlem Nivå 1
    Det skiljer 2,5 mm i radie. Kola noga om en 165 klinga går fri så kan du byta till en större.

9. P
    Medlem Nivå 6
    Det var lite det jag tänkte på faktiskt, har för mig att någon bekant hade svårt att hitta 160 klingor och att utbudet av 165 var större.