Byggahus.se

Circle K försöker få en försämring att låta som en förbättring

1. 13th Marine
    What have I done?! · Trelleborg · 8 464 inlägg

13th Marine

What have I done?!
    Otydligt om du är sarkastisk eller inte, men personligen tycker jag inte riktigt det är schysst.

Har sett räkningen från kortbolaget till en camping, en vanlig korttransaktion kostade då 3.50 eller nått, men var det på kredit 1-2% på totalbeloppet vilket blir en del på 20-30tkr.

2. H
    Medlem · Dalarna · 982 inlägg

Hammarfall

Medlem
    Förr hade jag okq8-kort men bytte därefter till Coop kort och sedan Coop försämrade villkoren kör jag med komplett. Jag har ett kort och frugan har sitt (går tyvärr inte att dela). Alla kortköp sker med komplett och bonusen minskar fakturan. Det finns några nackdelar, tex att man måste söka nytt kort för att höja krediten, som kan behövas till stora inköp. Sen tror jag att det är max bonus på 500 kr i månaden/2000 kr per år. Men så mycket handlar inte vi.

3. martin43
    Husägare · Östergötland · 2 115 inlägg

martin43

Husägare
    Har haft OKQ8 i många år. Fördelen är att bonusen går att få ut i riktiga pengar (kontanter). Har inte tagit ut pengar i en bankomat på tio år.
    Det stämmer som OKQ8 skrev när de sänkte att EU har begränsat inlösenavgiften för handlarna till 0,3%. Svårt med högre kontant bonus då...
    Se här
    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32015R0751&from=EN#d1e875-1-1

Bonus i form av rabatt på varor och tjänster hos kortutgivaren är inte jämförbara, men handlar man mkt på t.ex. komplett.se så passar det ju bra.

Har även ett Santander-kort för alla utlandsköp eftersom det inte är något valutaväxlingspåslag på det. Tror inte det går att teckna längre. Är osäker om det ens finns något gratiskort utan valutapåslag?

4. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 10 251 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Kan de verkligen det? Om jag handlar en full kundvagn på exempelvis ICA och betalar med kreditkort tror jag bara ICA "levererar" totalbeloppet till kreditkortsföretaget. Har väldigt svårt att tro att varje enskild vara specificeras. Jag tror som sagt men det måste finnas de som vet här på forumet.

5. B
    Medlem · Västra Götaland · 2 590 inlägg

b_hasse

Medlem
    Principiellt tycker jag det låter bra att EU begränsar handlarnas avgift till 0.3%
    Jag förstår dock inte hur Circle K då kan sänka till 0.5% eller hur Komplett kan ge 1%,
    Bygger det på att tillräckligt många ska utnyttja krediten, som brukar ha en ränta på typ 15%?
    Dvs, de kunder som utnyttjar krediten betalar bonusen som överstiger 0.3% ?
    I så fall kan jag förstå att Komplett inte vill erbjuda autogiro på hela fakturabeloppet :)
    Jag har haft autogiro på hela fakturabeloppet hos Circle K under många år, och det är väldigt bekvämt.

6. nino
    Renoverare · Dalarna · 9 191 inlägg

nino

Renoverare
    Det är väl även en avgift på 2-3kr för vare dragning + % avgiften så var det iaf (har jag för mig) när jag hade butik

7. martin43

martin43

Husägare
    De ger väl inte kontanter?
    Rabatt på komplett.se är ju "bara" minskad vinst. Haha det vore lite illa om de finansierar det med ränteintäkter men det vore ju inget konstigt egentligen.
    Båda OKQ8 och Santander dras via autogiro 100%. Lång fri kredit är det också.

8. B

b_hasse

Medlem
    Reduktion på fakturabeloppet som jag ska betala är väl lika mycket värt som kontanter?
    Det är bonusen på 1% jag är intresserad av, och den får man inte bara hos Komplett.

9. martin43

martin43

Husägare
    Ja! Kanske får ta o byta då!

10. T
    Medlem · 1 438 inlägg
    Revolut, men jag använder det inte för det utan för att de har en smidig funktion för engångskort. Annars handlar jag mest med mitt Eurocard Platinum som har både hög årsavgift, noll bonus och ett par procent valutaväxlingspåslag, jag orkar inte hålla på med rabattcheckar och krångel för några få procent. Däremot försöker vi handla så mycket som möjligt på Bauhaus just för att de har hyfsat hög bonus och för att man bara behöver säga till i kassan så drar de av den. Man behöver bara stå ut med att de kör via Resurs och att de av någon outgrundlig anledning inte har kod på korten så man måste signera manuellt.

11. Handyman 1
    Medlem · 1 999 inlägg
    Måste man absolut ha ett kreditkort,funkar det inte med visa/mastercard utan kredit,om bonusen på diverse tankkort mm är så försvinnande låg,dessutom var förvarar man alla sat... kort:thinking:

12. B

b_hasse

Medlem
    Man bör väl i sammanhangen nämna att bonusen hos Circle K sedan en tid tillbaka endast kan användas för att handla hos just Circle K, men det har inte varit något problem eftersom jag varit tvungen att tanka 1000 liter om året för att få den "höga" bonusen på 1%. Om jag börjar använda andra kort pga bonusen kommer Circle K tappa mig som kund om jag hittar billigare bensin på annat ställe. Min närmaste mack är en St1.

13. T
    Medlem · 1 438 inlägg
    Enkelt. Jag har "obegränsad" kredit på mitt kort, men inte obegränsat med pengar på mitt lönekonto :)

Plus att det är bättre med kreditkort om man av någon anledning hamnar i bråk med en säljare.

14. B

b_hasse

Medlem
    Du mäste ha ett "riktigt" kreditkort med faktura i efterhand för att få bonus och försäkringsmomentet.
    Får du inte det du betalat för kan du kräva pengarna tillbaka från kortutgivaren.
    Ett bra exempel är när flyg/resebolag går i konkurs. Eller om du handlar på nätet och varorna aldrig kommer.

• Laddar…
  15. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 10 251 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Och dessutom är det kortet såvitt jag vet det absolut billigaste sättet att få "obegränsat" Priority Pass för två. Bara det motiverar mer än väl årsavgiften om man reser en del anser jag!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.