Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Chockändra temperatur golvvärme

1. H
    Medlem · Sörmland · 5 inlägg

Hneirk

Medlem
    Hej,

Jag har flyttat till ett radhus med fjärrvärme (=oändligt med hett vatten tillgängligt omedelbart). Jag åker regelbundet utomlands och jobbar en vecka, och har tyvärr ingen kalenderfunktion för att sänka tempen dessa perioder. Eftersom jag är snål så vägrar jag värma huset under tiden jag är borta.

Misshandlar jag systemet om jag kommer hem och chockhöjer från 10-12 grader till 30 några timmar? Har golvvärme i källare & entreplan (med shunt såklart) och radiatorer på övervåningen. Tyckte tilloppet till shunten (oisolerade rör vid DUC) blev brännhett sist jag provade, så jag fegade, tände en brasa och frös lite istället.

2. J
    Medlem · Stockholm · 5 122 inlägg

JosthPremiumikon: Hand

Medlem
    Golvvärme är trögt att reglera. Tar flera dygn om stor ändring. Behåll du normal temperatur även om du är bortrest. Försäkringsbolagen gillar inte om temperaturen är under 15 °C inne normalt.

3. H
    Medlem · Sörmland · 5 inlägg

Hneirk

Medlem
    Tack Josth!
    Ja jag förklarade inte 100%, det jag vill uppnå är egentligen skitvarma radiatorer på övervåningen och lagom varma golv på övriga plan, jag förväntar mig inte att kunna snabbt värma huset mha golvvärmen. Om det går att få hyggligt varmt sovrummet mha radiatorerna räcker det alldeles utmärkt, inga barn i huset som man behöver ta hänsyn till.

15 grader lägsta gräns för försäkringsbolaget pga...? Fukt?

4. J
    Medlem · Stockholm · 5 122 inlägg

JosthPremiumikon: Hand

Medlem
    15 grader är dels för fukt men också för att husen ska klara ett rejält strömavbrott mitt i vintern utan att det blir frostskador.

Finns digitala radiatortermostater som kan anslutas till hemautomation. Där kan man ställa in hur många dygn man är bortrest och vilken temperaturen ska vara dels när man är borta och dels hemma. Då är rummen normalvarma tills man kommer hem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.