1 096 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Chins-stång på gipsvägg
Hej!
Jag ska hänga upp en chins/pull up-stång på en gipsvägg.
Jag är osäker, men jag tror att det är enkelgips, 6mm.
Min obildade gissning är att det inte kommer att hålla. Det är två skruvar på varje sida, så totalt fyra.
Har jag rätt där eller kommer det att duga fint med plugg och skruv rätt i gipset?
Om jag nu har rätt så tänker jag mig i stället att jag ska sätta en planka mellan reglar och sen fästa stången i plankan.
Då är nästa problem att det är gamla 45x45-reglar i väggarna här så jag kommer att behöva rätt kort skruv. Kommer det att hålla? Eller är det kört? Vad ska jag ha för skruv?
Tack på förhand!
Jag ska hänga upp en chins/pull up-stång på en gipsvägg.
Jag är osäker, men jag tror att det är enkelgips, 6mm.
Min obildade gissning är att det inte kommer att hålla. Det är två skruvar på varje sida, så totalt fyra.
Har jag rätt där eller kommer det att duga fint med plugg och skruv rätt i gipset?
Om jag nu har rätt så tänker jag mig i stället att jag ska sätta en planka mellan reglar och sen fästa stången i plankan.
Då är nästa problem att det är gamla 45x45-reglar i väggarna här så jag kommer att behöva rätt kort skruv. Kommer det att hålla? Eller är det kört? Vad ska jag ha för skruv?
Tack på förhand!
Det gör den, så då har jag säkert fel! I ett annat rum bytte jag dock en strömbrytare och såg att det var ett tunt enkelgips i alla fall och jag gissar att det är samma i hela huset.F fribygg skrev:
Det är från 1965 om det påverkar.
En 45 mm tjock planka kan med fördel fästas på din enkelgipsade vägg med 80-90 mm långa skruvar in i regelverketerikhhhhhhhhhh skrev:
Problem vet jag inte, visst hade det varit bättre med en ordentlig timmervägg eller gjuten betong men nog kommer en vägg av tvåtumtvå som är skivad på bägge sidor hålla om du skruvar en planka över åtminstonde tre regelfack och fäster med ett par 80-90 mm långa skruv i varje stående regelerikhhhhhhhhhh skrev:
Tackar!
Eventuellt råkar det vara så att fästena går att sätta med precis samma mellanrum som reglarna.
Att fästa dem rätt i reglarna borde väl gå fint också i så fall?
Att fästa dem rätt i reglarna borde väl gå fint också i så fall?
Klicka här för att svara