Hej!

Jag ska hänga upp en chins/pull up-stång på en gipsvägg.

Jag är osäker, men jag tror att det är enkelgips, 6mm.

Min obildade gissning är att det inte kommer att hålla. Det är två skruvar på varje sida, så totalt fyra.

Har jag rätt där eller kommer det att duga fint med plugg och skruv rätt i gipset?

Om jag nu har rätt så tänker jag mig i stället att jag ska sätta en planka mellan reglar och sen fästa stången i plankan.

Då är nästa problem att det är gamla 45x45-reglar i väggarna här så jag kommer att behöva rätt kort skruv. Kommer det att hålla? Eller är det kört? Vad ska jag ha för skruv?

Tack på förhand!

erikhhhhhhhhhh erikhhhhhhhhhh skrev:
Jag är osäker, men jag tror att det är enkelgips, 6mm.
Om väggen befinner sig i Sverige tror jag du har fel om tjockleken

F fribygg skrev:
Om väggen befinner sig i Sverige tror jag du har fel om tjockleken
Det gör den, så då har jag säkert fel! I ett annat rum bytte jag dock en strömbrytare och såg att det var ett tunt enkelgips i alla fall och jag gissar att det är samma i hela huset.

Det är från 1965 om det påverkar.

Om jag nu har rätt så tänker jag mig i stället att jag ska sätta en planka mellan reglar och sen fästa stången i plankan.

Då är nästa problem att det är gamla 45x45-reglar i väggarna här så jag kommer att behöva rätt kort skruv. Kommer det att hålla? Eller är det kört? Vad ska jag ha för skruv?
En 45 mm tjock planka kan med fördel fästas på din enkelgipsade vägg med 80-90 mm långa skruvar in i regelverket

F fribygg skrev:
En 45 mm tjock planka kan med fördel fästas på din enkelgipsade vägg med 80-90 mm långa skruvar in i regelverket
Fint!

Jag har 20mm-plank hemma, det borde räcka va?

Men kanske lite kortare skruv då. Det är inga problem att regeln bara är 45?

Jag har 20mm-plank hemma, det borde räcka va?
Det blir nog för klent meden 20 mm bräda

Det är inga problem att regeln bara är 45?
Problem vet jag inte, visst hade det varit bättre med en ordentlig timmervägg eller gjuten betong men nog kommer en vägg av tvåtumtvå som är skivad på bägge sidor hålla om du skruvar en planka över åtminstonde tre regelfack och fäster med ett par 80-90 mm långa skruv i varje stående regel

6 mm gips är troligen renoveringsgips.

För en chinsstång skulle jag vilja ha mer fäste i höjdled än en bräda t ex en bit plywood och det ännu mer om reglarna är 45x45.

• Gilla
erikhhhhhhhhhh
  • Laddar…
Eventuellt råkar det vara så att fästena går att sätta med precis samma mellanrum som reglarna.

Att fästa dem rätt i reglarna borde väl gå fint också i så fall?

Eventuellt råkar det vara så att fästena går att sätta med precis samma mellanrum som reglarna.

Att fästa dem rätt i reglarna borde väl gå fint också i så fall?
Om reglarna är 45x45 mm hade jag inte vågat det, men vet inte säkert.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.