Hej!
För en vecka sedan fick vi leverans hemma av en lastbil. På vår uppfart står en staty i väntan på att placeras ut i trädgården.
När min sambo kom hem efter jobbet ser han att statyens arm har knäckts av och ligger på marken bredvid. Han går in och tittar på övervakningsfilmen från kameran på uppfarten. På filmen ser man att statyen är hel när lastbilen kommer inbackandes på uppfarten. Kameran har av okänd anledning inte filmat när han backat in i den, och vid lossning av paketet står lastbilen i vägen för kamerans uppsikt av statyen.
Nästa video har fångat en annan lastbil som passerar på vägen, på den videon ser man att armen är av och ligger bredvid.
Ingen annan har varit på vår tomt efter det att lastbilen lossat packetet.
Vi ringde budbilsföretaget samma dag, som genast bad om filmerna. Vi skickade bilder med datum och tid, och nu verkar dom börja krångla.
Min fråga är egentligen: Vart ligger bevisbördan?
19 618 läst · 62 svar
20k läst
62 svar
Chaufför körde sönder staty
Sida 1 av 5
-
Renoverare · Trosa · 2 053 inlägg 8 feb 11:298 feb 11:29 #2
Bevisbördan ligger rätt uppenbart på er, då jag antar att ni inte har något specifikt avtalat med budfirman om att de anser sig ansvara för statyn.
Hur stort är statyns värde? Om det ligger under ett halvt prisbasbelopp tycker jag att det kan vara värt att gå vidare med ett förenklat tvistemål med tingsrätten. Den bevisning som ni har känns rätt rimlig.- Laddar…
-
8 feb 11:30 #3
- Laddar…
-
Medlem · Stockholm · 3 130 inlägg 8 feb 11:34
Workingclasshero
Medlem- Stockholm
- Medlem aug 2009
- 3 130 inlägg
- 3 437 gillningar
- 279 bilder och filmer
-
8 feb 11:38 #5
Instämmer med föregående, men om statyn kördes sönder av ett motorfordon i drift kan det även vara fråga om ett smitningsbrott. I och med det öppnas även möjligheten att polisanmäla händelsen och kräva ersättning från trafikförsäkringen. Om det kan leda till något är dock svårt att säga, i synnerhet om bevis saknas.
- Laddar…
-
8 feb 11:51 #6
Tack för svar!
De har ännu inte nekat någonting, men jag har en känsla av att det kan komma. De har bett om hela videofilmerna vilket jag ska skicka. Jag vill dock veta vad som gäller OM dom skulle neka.
Värdet på statyen är inte fastslaget, den är mycket gammal. Minst 100 000kr har vi fått indikation på. Det ”lustiga” är att statyn stått förvarad på baksidan i flera år, vi flyttade den nyligen för vi håller på att göra om på tomten. När den nu stått synlig har en granne som jobbar med äldre föremål blivit eld och lågor över den. Han har tagit bilder och kontaktat andra i sin bransch för att få den värderad. Dagen efter att grannen knackade på och ville fota den, fick vi leveransen och armen gick av.
Grannen har dock sagt att det går att laga. Men det är ingenting i själva kollat upp ännu.- Laddar…
-
-
Renoverare · Trosa · 2 053 inlägg 8 feb 12:018 feb 12:01 #8
Ni har inte kollat upp om den går att laga och ni vet inte riktigt priset på den.
Vad har ni ställt för krav mot budfirman?
Jag förstår att de är "något försiktiga" till att ta på sig något ansvar i det där läget.
Jag skulle börja med att dels få en uppskattning om vad en reparation kan kosta samt vad för värdeminskning det kan vara frågan om. Innan dess vet ni ju inte om ni vill kräva budfirman på 5' eller 500'.- Laddar…
-
8 feb 12:08 #9
- Laddar…
-
8 feb 12:50 #10
Finns många statyer utan armar. Om ni inte får ersättning så är det ju lätt att bara ändra sitt perspektiv på livet. Ser säkert antikt ut nu, folk kommer tro att ni är stenrika
- Laddar…
-
Husägare · Värsterort · 112 inlägg 8 feb 13:388 feb 13:38 #11
Det intressanta är väl om statyn skadats vid lossning av last eller av lastbilen när den körts. Gissningsvis är det senare och förmodligen det som är att föredra. Isf blir det trafikförsäkringen som det faller på och enklast för alla parter. Hurvida det är smitning är ointressant då polisen inte bryr sig om försäkringsärenden.
-
8 feb 13:55 #12
Vi har inte kollat upp någonting ännu, vi var bara snabba med att få kontakt med transportföretaget och informera om vad som hänt.
Skadan skedde i samband med att lastbilen backade, hela lossningen fastnade på film och där har det inte skett någon skada. Fråga mig inte varför kameran inte fått med hela förloppet (första versionen av en Arlo kamera med några år på nacken).
Regplåten syns inte, den saknas bak, eller är så pass smutsig att det ser ut som den saknas?
Haha, statyen är häftig oavsett arm eller inte! Men den är ett arvgods som vi är rädda om oavsett pengavärde. Vi har kollat upp att det går att laga, men inte kollat upp någonting på pengafronten.
Vi får börja med att skicka de videos vi har till transportören, och kolla upp en värdering+lagning. Tack för alla svar!- Laddar…
-
8 feb 14:24 #13
- Laddar…
-
8 feb 20:32 #14
Hej,
Detta är en trafikskada och kan du bara styrka vilket fordon som körde på så betalar Trafikförsäkringen skadan. Kontakta bilägaren och påtala skadan så får vederbörande anmäla skadan till sin bilförsäkringsgivare.- Laddar…