Har en sjötomt med 1 granne till häger och en till vänster.
Tomten är på 2040kvm. min tomt och ena grannen har en romersk siffra I (ett) och den andra grannen har siffran II (två). enligt detaljplanen är det antal våningar man får bygga.

Står så här: På med I eller II betecknat område får byggnad icke uppföras till större höjd än respektive 4.4 och 7.2meter.

Min ena granne har ett nybyggt 1-plan. tomterna är det lite sluttning så han har 3-5 trappsteg ner i vardagsrummet.
Takhöjden ser ut att vara närmare 5-6 meter till taknock.

Andra grannen har ett 1,5plans hus.

detaljplanen är från 70-talet.

Mina frågor.
Hur stor chans har jag att jag skulle få tillåtelse att bygga 2-plan fast med taket i fall åt ett håll, räknas det som 1.5plan? Med godkännande av grannar. Kan byggnadskontoret ge tillåtelse eller ska det gå igenom en väldans process och prövning?
Eller är det detaljplanen som gäller, tack och hej då.

Försöker bifoga bild på hur jag önskar vårt hus ska se ut (fallet på taket).

Höjden som står i detaljplanen, är det till taknocken eller vad menar dom?
Hur hög takhöjd har ett 2plans med normal takhöjd?

Tacksam för svar :) takhöjd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detaljplanen är "helig". Byggnadsnämnden får inte bevilja något som strider mot detaljplanen. Men de får bevilja en s.k mindre avvikelse. En extra våning är normalt inte en mindre avvikelse. Utan det handlar om saker som att man kan få bygga typ 6% större yta än tillåtet, eller kanske 10 - 20 cm högre så länge det inte definitionsmässigt blir en extra våning.

Man skall komma ihåg att 1,5 planshus är inget vedertaget begrepp, utan det är ett enplanshus med inredd vind. Skillnaden mellan en vind och ett våningsplan är om ytterväggen på de "låga sidorna" är mer än 70cm höga (i fallet sadeltak). Jag vet inte riktigt hur man skulle räkna inredd vind/våning med ett tak som du visar på bilden.

Byggnadshöjd räknas inte till nock, såvida den inte kallas "nockhöjd" i detaljplanen. Utan höjden räknas till översidan tak, där den s.k höjdbestämmande fasaden skär taket. Hus med sadeltak har oftast en långsida (inte gaveln) som höjdbestämmande (valet av vilken vägg som skall räknas kan vara komplicerat).

• Gilla
Royyz
  • Laddar…
Tack för svaret!

Ska träffa byggnadskontoret på tisdag och hoppas få lite mer kött på benen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.