Hej
Jag får hem mitt kök om ca 1 vecka. Men jag funderar vad som blir bäst med placeringen av köket längs med väggen. Väggen är 3030mm mellan vänsterkant vägg till dörrhål. Nya köket är 20 cm kortare än det gamla pga att jag behöver yta att gå längst till vänster så att det inte är trångt. Ska jag centrera köket så jag får 10cm på varje sida eller ska jag förskjuta köket mot den kommande dörrkarmen till höger? Och kakla längs med ovankant på dörrkarmen tills köket slutar? Skit svårt att bestämma mig. Isåfall skulle det bli ca 20cm som blir vitmålat längst till vänster vid sidan om kaklet.

Tack på förhand ni som vill flika in med lite idéer. :)

• Kök under renovering med gammalt köksskåp och vit spis, orenoverade väggar och plats för nytt kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Befintligt kök med vit skåpinredning och spis längs en orenoverad vägg, utrymme till höger mot dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Centrerat.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Centrerat och kaklat på båda sidor.

Ögonfröjd Ögonfröjd skrev:
Centrerat och kaklat på båda sidor.
Tycker du även kakling vid sidan av stommarna? Blir ju annars 9cm vitmålat där.

N newkidintown skrev:
Nya köket är 20 cm kortare än det gamla pga att jag behöver yta att gå längst till vänster så att det inte är trångt
Jag skulle absolut avslutat med ett 20cm brett underskåp till vänster om spisen.
Så har det tydligen varit förut, och borde gå väl nu med?

Och så löser sig frågan om kaklet automatiskt :)

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag skulle absolut avslutat med ett 20cm brett underskåp till vänster om spisen.
Så har det tydligen varit förut, och borde gå väl nu med?

Och så löser sig frågan om kaklet automatiskt :)
Precis men jag har gjort om så att det blir mer yta att gå vid sidan av köket. Var trångt innan mellan matplats och bänkskiva.
Tycker ni jag ska kakla vid sidan isåfall? Det ser inte konstigt ut kakling kontra målat vid sidorna?

N newkidintown skrev:
Tycker ni jag ska kakla vid sidan isåfall? Det ser inte konstigt ut kakling kontra målat vid sidorna?
Nej, jag tycker att du bara skall kakla över spis och bänk.

BirgitS
  • Gilla
Xilona
  • Laddar…
Gillar tanken med hörnhyllor, men kanske hellre rundade än kantiga om man nu riskerar att gå in i dem. Kanske lite mysko att ha precis bredvid spisen dock (om den skall ha samma placering som tidigare)...? Annars röstar jag för centrerat kök på väggen, men är osäker på hur jag hade velat ha kaklet...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
newkidintown
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt [länk] så ska det vara ett bänkskåp till vänster om spisen.
Det kändes som ett mycket mer logiskt upplägg. Tack för länken. :D

• Gilla
newkidintown
  • Laddar…
Det blir nog så att jag kör köket centrerat och kaklar endast ovanför bänkskivan och låter resten vara målat.
Blir nog snyggt ändå :)

N newkidintown skrev:
Tycker du även kakling vid sidan av stommarna? Blir ju annars 9cm vitmålat där.
Ja det tycker jag, vi har inte det hemma nu och det är alltid fläckar på väggen tyvärr. Fett fläckar är inte det lättaste att få bort!

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.